Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Velká jízda Škody začíná vadit Volkswagenu

  13:07aktualizováno  13:07
Rychlý vzestup české značky by měl dělat mateřskému koncernu VW radost, ale podle hlasů ze zákulisí se to jeho vedení přestává líbit. Škoda prý moc těží ze značky Volkswagen.

Škoda Superb Combi | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Šéf koncernu Martin Winterkorn, který se teď cítí posílený vítězstvím nad zdánlivě neporazitelným patriarchou koncernu Ferdinandem Piëchem, si podle renomovaného magazínu Automotive News Europe (ANE) myslí, že Škoda těží z investic koncernu do společné nové techniky víc než Volkswagen.

Na vysvětlenou: Volkswagen a Škoda jsou značky koncernu VW Group, do kterého patří mimo jiné také Audi, Seat nebo Lamborghini, Porsche, Bugatti a Bentley. A právě Škoda je Volkswagenu se zaměřením svých modelů velmi blízko. Šéfem celého VW Group je Martin Winterkorn, značka Volkswagen má čerstvě nového šéfa Herberta Diesse, kterého přetáhli od BMW.

Volkswagen by mohl začít žárlit na úspěch Škody. Nebo jinak: VW Group by mohl českou značku začít brzdit v rozletu. Té za loňský rok stouply prodeje o 13 procent a vzhlíží k cíli prodat jeden a půl milionu aut v roce 2018. Analytici ovšem kvůli problémům s prodeji na indickém, ruském a zpomalujícím čínském trhu odhadují, že se do té doby prodeje dostanou o čtyři sta tisíc níže, ke hranici 1,1 milionu, u které Škoda je dnes. Značce roste obrat i zisk (více zde).

Klíčem je MQB

Německá značka Volkswagen, která je mnohem větší než česká sestra Škoda, totiž podle ANE musí umořit investice do nové modulární techniky (platforma MQB), kterou využívají i další značky koncernu. A Škoda podle všeho využívá novou techniku lépe než Volkswagen.

Platformu MQB využívá naplno letos nová Škoda Superb. Stojí na ní Octavia a v Boleslavi finišují práce na velkém sedmimístném SUV, které ji také dostane. Prvky z MQB má i nová Fabia.

Už na začátku května řekl Martin Winterkorn akcionářům VW, že altruistické investice do sdílení platforem nepřiměřeně pomohly dalším značkám, jako je Škoda. Na platformě MQB, kterou prý teď VW draze splácí, stojí momentálně 20 procent vyrobených volkswagenů, zatímco u Škody je to téměř dvojnásobek. A právě to stojí podle Winterkorna za výjimečnými finančními výsledky značky.

Spouštěčem toho, že se ve Volkswagenu začínají bát, aby jim Škoda nepřerostla přes hlavu, by podle všeho mohla být nová, třetí generace Superbu, která se začíná prodávat. Automotive News Europe popisuje škodováckou novinku jako auto, které je větší než BMW řady 5 a lacinější než VW Passat. Důležitým revírem Škody je navíc právě Německo (výsostné území Passatu), které je po Číně druhým největším zahraničním trhem české značky.

Stojí za připomenutí, že stejné spekulace o „příliš dobrém Superbu, který vadí Volkswagenu, protože může poškodit Passat“, se vyrojily už před lety, po představení předchozí generace vlajkové lodi české značky. Dlouhou dobu to také vypadalo, že se kvůli tomu třetí generace Superbu Škoda vůbec nedočká (více zde).

Dalším faktorem, který žárlivost Volkswagenu podporuje, je pokles prodejů německé značky. Ta se na prodeji celé skupiny podílí 60 procenty a v sedmi z posledních osmi měsíců se jí snížil odbyt. V květnu se prodalo 499 500 vozů značky VW, což je o 5,9 procenta méně než před rokem. Volkswagenu se navíc nevede v Severní ani Jižní Americe.

Škoda by mohla ostatní učit

Automotive News Europe uvádí, že zatímco bývalý předseda VW Group Ferdinand Piech podporoval vnitřní soutěž mezi značkami jako motivační taktiku, která byla „motorem pokroku“ koncernu, po jeho odstoupení se strategie mění. A Škoda svou velkou jízdou přilákala špatný druh pozornosti ve wolfsburské centrále.

Analytici mají podezření, že se proto rozhodování bude více centralizovat. Jeden z nich, který nechtěl být jmenován, to vyjádřil jednoduše: „Škoda je prostě vážný konkurent Volkswagenu.“ A není to jen díky autům. „Lidé ve Škodě myslí rychleji a lépe než mnoho lidí ve Wolfsburgu, kteří jsou příliš pomalí a tradicionalističtí. Mnoho z nich by se mohlo od Škody učit.“

Škoda má podle ANE ještě jednu výhodu: levnou a dobře kvalifikovanou pracovní sílu (pro zajímavost: podle informací iDNES.cz mají němečtí zaměstnanci VW šest týdnů dovolené). Využívá ji už třeba Seat, který v Boleslavi vyrábí na stejné lince se Škodou Rapid model Toledo. Chystané sedmimístné SUV Škody pak dostane také dvojče španělské značky a už je rozhodnuto, že se obě auta budou vyrábět ve východočeských Kvasinách.

Fotogalerie

Je otázkou, jestli Škodě v tomto ohledu uškodí, nebo prospěje chystaná restrukturalizace koncernu VW, který má značky rozdělit do čtyř divizí, které budou mít výraznější autonomii. Česká značka se v té své samozřejmě opět „sejde“ s Volkswagenem a doplní je ještě Seat.

Škoda se brání uvedení okrajových modelů a sází na jistotu aut prodávaných ve velkých objemech, připomíná ANE. Šéf Škody Winfried Vahland se už například nechal slyšet, že dokud firmu povede, Škoda nikdy nepostaví kabriolet, který značky obvykle nabízejí jen kvůli posílení image. Stejně tak nechce vedení značky ani uvažovat o vstupu na severoamerický trh.

Analytici zdůrazňují, že se Škoda bude muset rozvíjet směrem k hodnotnějším vozům, orientovaným na zákazníky méně citlivé na cenu. Už proto, že se chystá nová levná značka Volkswagenu, která má konkurovat neskutečně úspěšné Dacii.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.