Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Velká jízda Škody začíná vadit Volkswagenu

  13:07aktualizováno  13:07
Rychlý vzestup české značky by měl dělat mateřskému koncernu VW radost, ale podle hlasů ze zákulisí se to jeho vedení přestává líbit. Škoda prý moc těží ze značky Volkswagen.

Škoda Superb Combi | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Šéf koncernu Martin Winterkorn, který se teď cítí posílený vítězstvím nad zdánlivě neporazitelným patriarchou koncernu Ferdinandem Piëchem, si podle renomovaného magazínu Automotive News Europe (ANE) myslí, že Škoda těží z investic koncernu do společné nové techniky víc než Volkswagen.

Na vysvětlenou: Volkswagen a Škoda jsou značky koncernu VW Group, do kterého patří mimo jiné také Audi, Seat nebo Lamborghini, Porsche, Bugatti a Bentley. A právě Škoda je Volkswagenu se zaměřením svých modelů velmi blízko. Šéfem celého VW Group je Martin Winterkorn, značka Volkswagen má čerstvě nového šéfa Herberta Diesse, kterého přetáhli od BMW.

Volkswagen by mohl začít žárlit na úspěch Škody. Nebo jinak: VW Group by mohl českou značku začít brzdit v rozletu. Té za loňský rok stouply prodeje o 13 procent a vzhlíží k cíli prodat jeden a půl milionu aut v roce 2018. Analytici ovšem kvůli problémům s prodeji na indickém, ruském a zpomalujícím čínském trhu odhadují, že se do té doby prodeje dostanou o čtyři sta tisíc níže, ke hranici 1,1 milionu, u které Škoda je dnes. Značce roste obrat i zisk (více zde).

Klíčem je MQB

Německá značka Volkswagen, která je mnohem větší než česká sestra Škoda, totiž podle ANE musí umořit investice do nové modulární techniky (platforma MQB), kterou využívají i další značky koncernu. A Škoda podle všeho využívá novou techniku lépe než Volkswagen.

Platformu MQB využívá naplno letos nová Škoda Superb. Stojí na ní Octavia a v Boleslavi finišují práce na velkém sedmimístném SUV, které ji také dostane. Prvky z MQB má i nová Fabia.

Už na začátku května řekl Martin Winterkorn akcionářům VW, že altruistické investice do sdílení platforem nepřiměřeně pomohly dalším značkám, jako je Škoda. Na platformě MQB, kterou prý teď VW draze splácí, stojí momentálně 20 procent vyrobených volkswagenů, zatímco u Škody je to téměř dvojnásobek. A právě to stojí podle Winterkorna za výjimečnými finančními výsledky značky.

Spouštěčem toho, že se ve Volkswagenu začínají bát, aby jim Škoda nepřerostla přes hlavu, by podle všeho mohla být nová, třetí generace Superbu, která se začíná prodávat. Automotive News Europe popisuje škodováckou novinku jako auto, které je větší než BMW řady 5 a lacinější než VW Passat. Důležitým revírem Škody je navíc právě Německo (výsostné území Passatu), které je po Číně druhým největším zahraničním trhem české značky.

Stojí za připomenutí, že stejné spekulace o „příliš dobrém Superbu, který vadí Volkswagenu, protože může poškodit Passat“, se vyrojily už před lety, po představení předchozí generace vlajkové lodi české značky. Dlouhou dobu to také vypadalo, že se kvůli tomu třetí generace Superbu Škoda vůbec nedočká (více zde).

Dalším faktorem, který žárlivost Volkswagenu podporuje, je pokles prodejů německé značky. Ta se na prodeji celé skupiny podílí 60 procenty a v sedmi z posledních osmi měsíců se jí snížil odbyt. V květnu se prodalo 499 500 vozů značky VW, což je o 5,9 procenta méně než před rokem. Volkswagenu se navíc nevede v Severní ani Jižní Americe.

Škoda by mohla ostatní učit

Automotive News Europe uvádí, že zatímco bývalý předseda VW Group Ferdinand Piech podporoval vnitřní soutěž mezi značkami jako motivační taktiku, která byla „motorem pokroku“ koncernu, po jeho odstoupení se strategie mění. A Škoda svou velkou jízdou přilákala špatný druh pozornosti ve wolfsburské centrále.

Analytici mají podezření, že se proto rozhodování bude více centralizovat. Jeden z nich, který nechtěl být jmenován, to vyjádřil jednoduše: „Škoda je prostě vážný konkurent Volkswagenu.“ A není to jen díky autům. „Lidé ve Škodě myslí rychleji a lépe než mnoho lidí ve Wolfsburgu, kteří jsou příliš pomalí a tradicionalističtí. Mnoho z nich by se mohlo od Škody učit.“

Škoda má podle ANE ještě jednu výhodu: levnou a dobře kvalifikovanou pracovní sílu (pro zajímavost: podle informací iDNES.cz mají němečtí zaměstnanci VW šest týdnů dovolené). Využívá ji už třeba Seat, který v Boleslavi vyrábí na stejné lince se Škodou Rapid model Toledo. Chystané sedmimístné SUV Škody pak dostane také dvojče španělské značky a už je rozhodnuto, že se obě auta budou vyrábět ve východočeských Kvasinách.

Fotogalerie

Je otázkou, jestli Škodě v tomto ohledu uškodí, nebo prospěje chystaná restrukturalizace koncernu VW, který má značky rozdělit do čtyř divizí, které budou mít výraznější autonomii. Česká značka se v té své samozřejmě opět „sejde“ s Volkswagenem a doplní je ještě Seat.

Škoda se brání uvedení okrajových modelů a sází na jistotu aut prodávaných ve velkých objemech, připomíná ANE. Šéf Škody Winfried Vahland se už například nechal slyšet, že dokud firmu povede, Škoda nikdy nepostaví kabriolet, který značky obvykle nabízejí jen kvůli posílení image. Stejně tak nechce vedení značky ani uvažovat o vstupu na severoamerický trh.

Analytici zdůrazňují, že se Škoda bude muset rozvíjet směrem k hodnotnějším vozům, orientovaným na zákazníky méně citlivé na cenu. Už proto, že se chystá nová levná značka Volkswagenu, která má konkurovat neskutečně úspěšné Dacii.




Nejčtenější

Po 67 letech si v Oregonu smí řidiči sami tankovat. Jsou zděšeni

(ilustrační snímek)

„V Oregonu žiji celý život a tankovat si benzin odmítám. To mají provádět jen proškolení lidé. Chystám se zaparkovat u...

Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...



V autolékárně jsou zbytečnosti. Ministerstvo prozkoumá, zda ji neupravit

(Ilustrační snímek)

Autolékárničky připomínají polní nemocnice a je v nich řada zbytečných věcí, míní dopravní a zdravotní experti. Lidé...

Skandál s vraky: ve Francii jezdí tisíce špatně opravených aut

U přehrady Křetínka na Blanensku se šofér zřítil ze čtyřicetimetrového srázu....

Po francouzských silnicích jezdí tisíce aut, která za sebou mají těžkou nehodu a měla skončit na vrakovišti. Systém...

Filipíny se zbavují své ikony, je příliš neekologická

Filipíny - Jeepney - dostanete se s ním všude. Stojí pár pesos a jeto velké...

Veřejná doprava v řadě světových měst má své legendy a ikony. Symbolem Londýna jsou černé taxíky a červené dvoupatrové...

Další z rubriky

I Toyota má svou autonomní krabici. Bar vás po mejdanu doveze domů

Toyota e-Palette

Automobilky vzaly veletrh spotřební elektroniky CES v posledních letech útokem. Ukazují tu především nové koncepty,...

Ceny mědi rostou, může za to elektromobilní šílenství

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta

Rozmach elektrických vozidel, které naplánovaly automobilky pod tlakem na snižování emisí, má výrazný efekt na vývoj...

Škoda vyvíjí manuál pro koncern VW, přemýšlí o robotizované převodovce

Výroba manuální převodovky MQ 200

V Mladé Boleslavi se vyrábí manuální převodovka MQ 200, tedy pro motory s točivým momentem do 200 Nm. Nyní zde bude...

Najdete na iDNES.cz