Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Škoda Vision RS: první ochutnávka nástupce Rapidu

  8:00aktualizováno  10:03
Nástupce Škody Rapid se odhaluje. Koncept Vision RS automobilka ukáže na autosalonu v Paříži začátkem října a sériové provedení představí v březnu příštího roku na autosalonu v Ženevě. Škoda chce nový nástupnický model posunout o kousek výš v nabídce značky.

Nástupce modelu Rapid dostane jiné jméno a představí se pouze v jedné karosářské variantě - prodlouženém hatchbacku, který si v Boleslavi přejmenovali na Spaceback. Samotné jméno Spaceback by podle neoficiálních zpráv mělo být jednou z variant označení modelu, vedení značky se prý více líbí jméno Felicia. Studie, která podobu nového modelu odhalí, dostala jméno Vision RS a navazuje tak na předchozí koncepty značky.

Nové jméno i disciplína

Alain Favey z vedení automobilky letos v červenci pro britský magazín Autocar uvedl, že auto dostane kromě nového jména také zcela novou techniku a vzhled. A naznačil, že Rapid úplně nesplnil očekávání a jeho nástupce má být trochu jinak zaměřený. „Naše přítomnost (v tomto segmentu - pozn. red.) je velmi skromná. Se stávajícím Rapidem Spaceback se nám nepodařilo přesvědčit lidi, že jsme v tomto segmentu silným konkurentem,“ řekl Favey. V roce 2017 prodala Škoda v Evropě 66,5 tisíce rapidů, v roce 2020 by měl nástupce dělat dvojnásobná prodejní čísla. Škoda by totiž ráda udělala z tohoto vozu přímého konkurenta aut typu Opel Astra, Kia Ceed nebo Renault Mégane, dosavadní Rapid totiž mířil o půl stupně níž a stěžejní model Octavia se postupem doby posunul ve vnímání zákazníků a strukturou prodejů k hornímu okraji této kategorie. Spekuluje se také, že v následující generaci, která dorazí v roce 2020, bude Octavia ještě větší a lépe vybavená a bude už přímo dotírat na Volkswagen Passat.

Výrazný design

Vision RS představí výrazný, moderní a líbivý design. Auto bude postaveno na platformě MQB (modulární architektura koncernu VW pro vozy s motorem vepředu a pohonem předních kol) v provedení A0 určeném pro malá auta (nyní ji mají nový VW Polo nebo Seat Ibiza), bude o dost širší než Rapid a také se protáhne.

„Škoda Vision RS je 4356 mm dlouhá (Rapid Spaceback je dlouhý 4304 mm - pozn. red.), 1810 mm široká a jen 1431 mm vysoká. Rozvor náprav měří 2650 mm,“ uvádí Štěpán Řehák, jeden z mluvčích mladoboleslavské automobilky.

Auto bude mít hodně nízkou a protaženou kapotou. Nízká, ale výrazná a hodně svisle orientovaná bude i maska chladiče. Světla jsou trojúhelníková (za příplatek LED). Spaceback má sportovní siluetu s klesající linií střechy, ta bude stejně jako nyní za příplatek prosklená a opticky propojená s víkem kufru, kterému bude dominovat velký nápis Škoda, což je nový prvek, který by měly začít dostávat sériové modely značky.

Škoda Vision RS

Záď je podle zdroje iDNES.cz, který auto na vlastní oči viděl, velký odvaz. Koncová světla jsou výrazně protažená do boků a nejvýraznějším prvkem je jejich grafika. Zadní lampy svým bumerangovitým tvarem tak trochu odkazují na model Karoq. Celkově má nový Spaceback působit mohutným dojmem, design je v porovnání s aktuálními škodovkami výrazně odlišný a odvážný; vznikal ještě pod vedením předchozího šéfdesignéra značky Jozefa Kabaně, kterého před rokem nahradil Oliver Stefani.

Přístrojová deska bude hodně „uklizená“ s minimem ovládacích prvků a tlačítek, prim na ní budou hrát tablety multimediálního centra umístěné uprostřed.

Určitě bude i verze na plyn

„Řadou designových řešení odkazuje na závodní vozy Škoda, ukazuje směr, jakým se bude rozvíjet design sportovních vozů značky s přívlastkem RS,“ dodává Štěpán Řehák. To dává naději, že by nový model mohl dorazit také v přiostřené variantě, verze RS nyní Škoda vyrábí pro modely Octavia a nově i Kodiaq, v minulosti nabízela také Fabii RS.

Rapid už nyní přišel o dieselová provedení, v nabídce jsou jen benzinové tříválce a podobně by to mělo být také u jeho nástupce. Je však skoro jisté, že se pod kapotu dostane také čtyřválec 1,5 TSI, a to nejen v benzinovém provedení, ale také ve verzi upravené na spalování zemního plynu (CNG). Přípravu provedení Rapidu na zemní plyn potvrdil pro iDNES.cz letos v březnu Luboš Vlček, šéf Škoda Auto Česká republika. Možné je, že auto dostane unikátní hybridní techniku kombinující motor spalující CNG a elektromotor, kterou vyvinuli v Mladé Boleslavi.

Automobilka už několik měsíců chystá pro nový model výrobní linku v Mladé Boleslavi. „Vůz je konstruován jinak než jeho předchůdce a zaměstnanci se musí učit mnoho nového,“ psal letos v květnu týdeník Škodovácký odborář. Příprava výroby nového modelu vždy začíná mnoho měsíců dopředu. Před ostrým startem produkce se na zkoušku vyrobí ověřovací „nultá“ série na připravené lince, která slouží k vychytání much.

Nejdřív dorazí crossover

Nástupce Rapidu dokonce ve vstupu na trh ještě předběhne malý crossover, jehož podobu naznačil koncept Vision X představený letos v březnu. Malé SUV stojící na stejném základě MQB A0 jako připravovaný nástupce Rapidu se představí těsně před koncem letošního roku. Vstup do prodeje je naplánovaný na první polovinu roku 2019. Více o konceptu Vision X čtěte zde.

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...