Škoda: Za sto let 10 milionů aut

  10:32aktualizováno  10:32
Letošní sté výročí zahájení výroby vozů v Mladé Boleslavi řadí největší tuzemskou firmu mezi nejstarší automobilky světa. Ve stejné době, kdy podnikatelé Laurin a Klement pod stejnojmennou značkou rozjížděli výrobní linky pro svůj první model Voiturette, na trhu působily z dodnes existujících značek jen Peugeot, Renault, Mercedes nebo Ford.

foto100 LET ŠKODOVEK
Pozor! Velká příloha


Od té doby se aut značky Laurin & Klement a její nástupkyně Škody vyrobilo již téměř deset milionů.

Zatímco po zahájení produkce v roce 1905 firma potřebovala dva roky na to, aby motoristům mohla nabídnout aspoň 44 vozů, dnes mladoboleslavská automobilka chrlí 450 tisíc vozů.

Na rozdíl od jediného modelu dnes firma stojí na třech „nohách“, které tvoří modely Fabia, Octavia a Superb. Vedle nich má u výrobních hal brzy zaparkovat roomster a možná i yeti.

AUTO PRO DVA. Prvním vozem z Mladé Boleslavi byl v roce 1905 model Voiturette od společnosti Laurin & Klement. Dosahoval maximální rychlosti 40 kilometrů za hodinu, a tak by na cestu z Prahy do Brna potřeboval šest hodin. Dnešní nejvýkonnější Škoda Superb mezi oběma městy prosviští sedmkrát rychleji, za pouhých 50 minut.

Na škodovku se vydělává stále dlouho

Stejně jako před sto lety však trvá dlouho, než si člověk na nový vůz z Mladé Boleslavi našetří.

Zatímco na první model Voiturette pracoval schopný řemeslník tři roky, dnes potřebuje člověk s průměrným čistým příjmem 15 tisíc korun na nákup nejlevnější fabie 15 měsíců. V obou případech platí, že ušetřit musí celou výplatu.

ZLATÁ ÉRA. Mezi nejlepší období Škody patřila 30. léta 20. století, kdy vyráběla slavný model Popular, kterých vyrobila více než čtyři tisíce kusů.

S motorem za zády

Z více než 150 typů aut, která se od roku 1905 v Boleslavi vyráběla, největší slávy došly modely s motorem vzadu. Jejich éra začala výrobou prvního „embéčka“ čili Škody 1000 MB v roce 1964 a skončila Škodou 120 roku 1990.

V roce 1991 Škodu tehdejší česká vláda prodala německému koncernu Volkswagen, který s firmou převzal i tehdejší po dlouhé době první škodovku s motorem vpředu. Původního favorita postupně přetvořil na atraktivnější felicii, fabii a zvětšil na octavii a luxusní superb.

Automobilka, která dodnes ovládá zhruba polovinu českého trhu, spolu s ostatními tradičními evropskými a americkými výrobci čelí ostré konkurenci z Asie. Zároveň se však usazuje na východoevropských trzích, ale i v tak exotických zemích, jako je Indie a Čína. Pro domácí motoristy pak chystá nástupce populárních fabií a octavií.

MODERNÍ ŠKODA. V posledních letech mladoboleslavská automobilka chrlí 450 tisíc aut ročně. Mezi její pilíře patří fabia, octavia a superb. Chystá se na roomster a možná i yetiho.

ROADSTER. Autorem tohoto dokonce vyráběného modelu MTX byl známý český designér Václav Král.

Autor:

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Elektroauta také lžou o spotřebě. Test odhalil obrovské rozdíly

Nová generace elektromobilu Nissan Leaf

Německý ADAC podrobil 11 nejrozšířenějších elektromobilů standardnímu testu spotřeby. A ukázalo se, že jestli bylo pro...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Slavný fotograf odhaluje krásu starých tatrovek

Kalendář tatrovek pro rok 2019 od Vladimíra Cettla

Vladimír Cettl umí svými fotografiemi vyzdvihnout krásu starých aut. Letos se zaměřil na tatrovácké srazy v Německu a v...

Zapomenutý génius z Brna maloval slavné porsche. Zemřel příliš mladý

Moravská galerie v Brně představila 1. listopadu 2018 výstavu Jiřího Kuhnerta...

Dílo Jiřího Kuhnerta, který se z pozice technologa brněnského Zetoru dostal až k návrhům pro automobilku Porsche,...

Autofotka týdne: závodní Aero Minor se opět chystá na okruh v Le Mans

Legendární automobil se čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans účastnil v roce 1949,...

Téměř sedmdesátiletý závodní speciál Aero Minor Sport se opět chystá na závod v Le Mans, tentokrát ovšem v kategorii...

Najdete na iDNES.cz