Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda: Za sto let 10 milionů aut

  10:32aktualizováno  10:32
Letošní sté výročí zahájení výroby vozů v Mladé Boleslavi řadí největší tuzemskou firmu mezi nejstarší automobilky světa. Ve stejné době, kdy podnikatelé Laurin a Klement pod stejnojmennou značkou rozjížděli výrobní linky pro svůj první model Voiturette, na trhu působily z dodnes existujících značek jen Peugeot, Renault, Mercedes nebo Ford.

foto100 LET ŠKODOVEK
Pozor! Velká příloha


Od té doby se aut značky Laurin & Klement a její nástupkyně Škody vyrobilo již téměř deset milionů.

Zatímco po zahájení produkce v roce 1905 firma potřebovala dva roky na to, aby motoristům mohla nabídnout aspoň 44 vozů, dnes mladoboleslavská automobilka chrlí 450 tisíc vozů.

Na rozdíl od jediného modelu dnes firma stojí na třech „nohách“, které tvoří modely Fabia, Octavia a Superb. Vedle nich má u výrobních hal brzy zaparkovat roomster a možná i yeti.

AUTO PRO DVA. Prvním vozem z Mladé Boleslavi byl v roce 1905 model Voiturette od společnosti Laurin & Klement. Dosahoval maximální rychlosti 40 kilometrů za hodinu, a tak by na cestu z Prahy do Brna potřeboval šest hodin. Dnešní nejvýkonnější Škoda Superb mezi oběma městy prosviští sedmkrát rychleji, za pouhých 50 minut.

Na škodovku se vydělává stále dlouho

Stejně jako před sto lety však trvá dlouho, než si člověk na nový vůz z Mladé Boleslavi našetří.

Zatímco na první model Voiturette pracoval schopný řemeslník tři roky, dnes potřebuje člověk s průměrným čistým příjmem 15 tisíc korun na nákup nejlevnější fabie 15 měsíců. V obou případech platí, že ušetřit musí celou výplatu.

ZLATÁ ÉRA. Mezi nejlepší období Škody patřila 30. léta 20. století, kdy vyráběla slavný model Popular, kterých vyrobila více než čtyři tisíce kusů.

S motorem za zády

Z více než 150 typů aut, která se od roku 1905 v Boleslavi vyráběla, největší slávy došly modely s motorem vzadu. Jejich éra začala výrobou prvního „embéčka“ čili Škody 1000 MB v roce 1964 a skončila Škodou 120 roku 1990.

V roce 1991 Škodu tehdejší česká vláda prodala německému koncernu Volkswagen, který s firmou převzal i tehdejší po dlouhé době první škodovku s motorem vpředu. Původního favorita postupně přetvořil na atraktivnější felicii, fabii a zvětšil na octavii a luxusní superb.

Automobilka, která dodnes ovládá zhruba polovinu českého trhu, spolu s ostatními tradičními evropskými a americkými výrobci čelí ostré konkurenci z Asie. Zároveň se však usazuje na východoevropských trzích, ale i v tak exotických zemích, jako je Indie a Čína. Pro domácí motoristy pak chystá nástupce populárních fabií a octavií.

MODERNÍ ŠKODA. V posledních letech mladoboleslavská automobilka chrlí 450 tisíc aut ročně. Mezi její pilíře patří fabia, octavia a superb. Chystá se na roomster a možná i yetiho.

ROADSTER. Autorem tohoto dokonce vyráběného modelu MTX byl známý český designér Václav Král.

Autor:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....
Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech dob. Oproti konkurentovi byla alfa o hodně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.