Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Špioni mezi auty: paparazziho zmatou rybičky a tuning

aktualizováno 
Věděli jste, že existuje něco jako automobilový paparazzi? Namísto lýtek a kalhotek modelek a alkoholem omámených zpěvaček se válí v louži za špinavými křovisky, aby vyfotil nový model, který automobilka připravuje. Jednou jede do horka Údolí smrti, pak se staví doma pro šálu, rukavice a teplé ponožky a hurá za polární kruh.

Maskovaný Opel Insignia | foto: Opel

Opel chystá na léto premiéru nového velkého modelu, který nahradí stávající hranatou vectru. Nový model pojmenovaný Insignia ukazuje po částech. První setkání naživo a v plné parádě je přichystáno na 22. července do Londýna. Teď ale automobilka poodhalila, jak to při takovém testování chodí.

V našich končinách se maskované prototypy ukážou jen občas, v zeměpisných šířkách, kde vládne o poznání extrémnější podnebí, se ale prohánějí neustále. Za polárním kruhem, v arizonské poušti... tam všude narazíte na všelijak maskovaná auta. Polepená, "oblečená do kožených kalhot", znetvořená krycími panely... Vozy, které se teprve chystají do výroby, tak najíždějí statisíce a miliony testovacích kilometrů, aby se vychytaly poslední mouchy.

Kolem testovaných aut se pak rojí špionážní fotografové, kteří by rádi viděli auto dřív, než ho výrobce ukáže světu. Paparazziové samozřejmě moc dobře vědí o oblíbených končinách světa, kam automobilky jezdí testovat nové modely. Dnes, kdy mají fotoaparát a mnohdy dokonce i kameru ve svém mobilu i obyčejní lidé, objevují se špionážní snímky aut ještě častěji. Například ZDE

Co nejošklivější
"První maskování jsme museli insignii udělat co nejošklivější," říkají u Opelu. Než prototyp opustí přísně střežené bezpečí ateliérů, musí si znetvořující obleček vzít a vyrazit ven. Některé jízdní situace a zátěže v laboratoři nasimulovat nelze, a tak je třeba vyrazit do reálného provozu a na rozbité silnice.

Insignia proto dostala speciální tenkou, ale velmi pevnou folii. Je velmi pružná, odolává teplotám od minus 40 do plus 70 stupňů. V některých částech karoserie pod ni "maskovací" odborníci stříkají speciální pěnu, která změní obrysy auta. Samolepkami se také mění linie oken, světel a všeho ostatního, co by mohlo zajímat zvědavce od konkurence.

Když takové auto uvidíte, díky speciální textuře, která jakoby vám tančila před očima, se hůře rozpoznávají prolisy a linie karoserie. Opel testuje novou insignii polepenou folií s černobílým rybím vzorem, který na pohled zkresluje objemy.

U Opelu stejně jako u ostatních automobilek dlouho používali šachovnicový vzorek. "Rybičky ale lépe matou čočky fotoaparátů a kamer," říkají v Rüsselheimu. Automobilky prý už mají ale přichystaný nový, ještě lepší vzorek, který jako by se blýskal.

Tuning
Není také na škodu přidat díly, které se na sériovém autě neobjeví. Inisgnia tak dostala na promenádu různé spojlery, výdechy... Naopak jiné detaily, výřezy a otvory v karoserii je dobré zakrýt. Opel při vývoji insignie použil na 200 prototypů. Na autě prý začínali pracovat "maskovači" už ve chvíli, kdy teprve modeláři dělali hliněný model. Insignia tak nakonec na své ladné křivky dostala třeba brutální křídlo na víku kufru, které sériové provedení doufejme nikdy nedostane.

Oblíbeným trikem je používání znaků konkurence. Když má takto zamaskovaný prototyp logo nějaké automobilky, můžete si být jisti, že se uvnitř ukrývá něco jiného. Výrobci lehce napodobují nejen loga konkurence, ale také rovnou cizí modely. Po Praze se tak před lety proháněla maskovaná červená Škoda Octavia Combi, která chtěla vypadat jako mercedes. FOTOGRAFIE

Problém bývá se světly. Právě ta jsou důležitým prvkem, který dotváří design auta. Jak ale ověřit jejich funkčnost, a zároveň je neukázat dřív, než je nutné? Když jezdí po silnicích mezi ostatními, musí samozřejmě splňovat předpisy normálního auta. První prototypy tak dostávají často kulatá tuningová světla, v pozdějších fázích na ně automobilky montují speciální mračítka a kryty, nebo je aspoň oblepí páskami, které prozradí méně o jejich tvaru.

Nejslabším článkem utajení jsou samozřejmě lidé. Se špiony od ostatních automobilek musí testovací jezdci počítat na každém kroku. Jsou tedy dané přísné předpisy, kterých se celý tým musí držet. Opelácké pravidlo 531 třeba říká, že žádné zakamuflované auto nemůže zastavit na veřejném místě. A když už zastaví − třeba v případě poruchy, musí ho zakrýt plachtou, která musí být ve voze vždy připravena.

Prototypy vždy hlídají doprovodná vozidla. Ta mají za úkol třeba také stát ve výhledu špionským objektivům. Na dlouhé vzdálenosti automobilky prototypy dovážejí v uzavřených kamionech. Podle Opelu nebylo výjimečné, když se špionům podařilo dostat pod plachtu náklaďáku a nafotit snímky, které neměly vzniknout.

Hlavními soupeři testovacích týmů jsou novináři a konkurence. Automobilové publikum chce vědět, jak bude očekávaný model vypadat, co nejdřív. Konkurence zase potřebuje vědět, co se chystá, aby stačila co nejrychleji (nebo aspoň vůbec) zareagovat.

Profesionální automobiloví špioni požadují za své snímky velké sumy, píše Opel. S velkou špionskou akcí ale máme zkušenosti i v Česku. Před nedávnem představenou novou Škodu Superb nafotil dlouho před uvedením přímo ve vývojovém centru automobilky jeden z jejích externích zaměstnanců. VÍCE ZDE...

Loni na podzim pak zamaskované prototypy Škoda ukázala celému světu. Stejně jako předtím třeba Volkswagen. ČTĚTE TADY

Autor:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Citroën C4 AKČNÍ CENA NA...
Citroën C4 AKČNÍ CENA NA...

r.v. 2010, naj. 70 000 km, benzín
137 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.