Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Evropa sjednotí STK, plánuje se i centrální registr ujetých kilometrů

  12:00aktualizováno  12:00
Od poloviny roku 2018 se v členských zemích EU včetně ČR sjednotí podmínky pro technické kontroly ojetých aut. Česko si od jednotného evropského protokolu Stanic technické kontroly slibuje omezení dovozu aut se stočeným tachometrem.

Ilustrační foto | foto: Kristýna BeránkováMetro.cz

„Situace je taková, že řada ojetých vozů je do ČR dovážena z jiných zemí EU a před vstupem do našich databází u nich nemáme přesnou kontrolu nad tím, kolik mají skutečně najeto kilometrů. S naplněním příslušné směrnice počítáme a novelu zákona směřující k její implementaci chceme odeslat do meziresortního připomínkového řízení ještě v průběhu tohoto léta,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Podle společnosti Cebia, která se zabývá zjišťováním původu vozidel, v současnosti Stanice technické kontroly nepožadují při dovozu doložení původu ani historie vozu, pouze zkontrolují technický stav a zapíšou a vyfotí stav tachometru. „Nikde neověřují, jestli je stav kilometrů reálný. Vydáním potvrzení o technické způsobilosti tak vlastně legalizuje stočené auto,“ uvedl mluvčí Cebie Jan Dryák.

Někteří europoslanci přišli s iniciativou, aby vznikl celoevropský registr ujetých kilometrů, do něhož by se zaznamenávala data při každé návštěvě autobazaru. Vytvoření databáze podporuje i ministerstvo dopravy.

„Na problém stočených automobilů z dovozu upozorňujeme dlouhé roky a zároveň do jejich prověřování ročně musíme investovat miliony korun. Jsme rádi, že se snad konečně blíží celoevropské řešení, které zvýší jistotu spotřebitelů a pomůže kultivaci trhu ojetin,“ řekla generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová.

Podle Cebie je nyní 42 procent ojetých aut v ČR se stočeným tachometrem (čtěte více). S tím ovšem nesouhlasí Asociace autobazarů APPAA, podle které množství stočených vozidel na českém trhu osciluje kolem 25 %.

U dovezeného auta je riziko, že má podvodně snížený počet ujetých kilometrů, o polovinu vyšší než u vozu původem z Česka.

Autoři: ,



Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

Další z rubriky

V Nošovicích startuje výroba nového auta. Ladného fastbacku Hyundai

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show

Právě dnes startuje výroba dalšího auta z Česka. Ladný Hyundai i30 Fastback doplňuje nabídku aut vyráběných ve...

VIDEO: Jak vznikal hliněný model crossoveru ze Škody Fabie

Hliněný model crossoveru postavený na základech Škody Fabia

Nová generace fabie dorazí asi za čtyři roky. Podle všeho se ovšem nedočká kombíkového provedení. Místo něj nabídku...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Bentley Bentayga 6,0 Bentayga W12 First...
Bentley Bentayga 6,0 Bentayga W12 First...

r.v. 2016, naj. 210 km, benzín, 1. majitel
9 075 000 Kč (s DPH)



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.