Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Česko je velmoc autosvětel, chybí ale vývojáři

aktualizováno 
Výrobce automobilových světel Varroc Lighting Systems přijme v následujících měsících ve Slezsku přes 100 inženýrů do vývoje. Stejný počet bude hledat i v příštím roce. Východní část republiky je totiž světová „velmoc“ výroby světel pro auta. Budoucnost patří laseru a LED diodám, xenon je mrtvý.

Varroc vyrábí světla například pro Škodu Superb | foto: Lukáš Hron, Mobil

„Češi jsou nejlepší technici, se kterými jsem pracoval. Prošel jsem USA, Francii, Japonsko i Německo, ale nejlepší jsem potkal tady, proto sídlím tady a ne v centrále firmy v USA,“ říká Todd Morgan, viceprezident společnosti Varroc Lighitnig System, která v uplynulém roce vyrobila dvanáct milionů světel pro auta, od Škody přes Teslu po Bugatti.

Proto Morgan už šestnáctým rokem působí v Novém Jičíně, kde se původní výrobce světel Autopal přetransformoval nejprve na Visteon a dnes Varroc. Sídlo firmy je v Michiganském Plymouthu (společnost ovšem patří Indům), hlavní vývojové centrum světel je však právě v Česku. Morgan, který na vývoj dohlíží, tomu říká „center of excellence“, právě konstruktéři v Novém Jičíně pracují na těch nejnovějších světelných technologiích pro auta, žárovkami počínaje a luxusními a superdrahými laserovými světly konče.

Todd Morgan má teď ale problém: nemá dost vývojářů. Shání elektrotechniky, optiky, experty na konstrukci a plasty a odborníky na programový management. „Do konce roku potřebujeme přijmout sto nových inženýrů a v následujícím roce dalších sto,“ říká a popisuje, jak pro ně dnes rekonstruují kanceláře a na co je lákají. „Pracovat budou na špičkových projektech toho nejlepšího, co je v autoprůmyslu k mání, mám teď své lidi u Tesly, kde pracují na novém modelu X,“ líčí nadšeně.

Podle Morgana je nejdůležitější právě oblast elektroniky: “Elektronika dnes tvoří až 80 procent nákladů na výrobu světla,“ prozrazuje. Důležitý je také vývoj softwarů a práce s mechanickými pohyblivými částmi, kterých je stále více.

Mezi lety 2015 až 2019 firma investuje do závodů v Česku 1,28 miliardy korun. „Peníze nejsou problém, limitem jsou vývojové kapacity,“ stýská si. „Víme, že v Česku klesá počet lidí, kteří přicházejí studovat na technické univerzity, a to je problém, především do budoucna,“ dodává.

Severovýchod republiky, kde Varroc sídlí a má všechny své vývojové kanceláře i výrobní závody (Šenov u Nového Jičína, Rychvald na Karvinsku a vývojová kancelář v Ostravě napojená na tamní technickou univerzitu), je totiž evropským centrem světelné techniky pro auta. V Mohelnici má výrobní závod i vývojové centrum konkurenční Hella. Na Ostravsko míří za Hyundaiem také výrobce světel pro tuto korejskou automobilku Mobis, produkce má začít v roce 2017.

Morgan má i krizový plán: Indie. „Přesunuli bychom tam část vývojových prací, pokud se nepodaří mít dostatek vývojářů v Česku,“ popisuje, že by přijali jakýsi hybridní model, kdy by do rychle rostoucí asijské ekonomiky přesunuli část méně odborných vývojových prací.

Xenon je na konci

Vývojáři v Česku podle Morgana teď kromě LED a laserových světel pracují na nejpokročilejších systémech matricového adaptivního osvětlení a světlech využívajících organické diody (OLED). Xenonové světlomety, které jsou velmi oblíbené v Evropě, ale po světě se zrovna neujaly, jsou podle Morgana na výrazném sestupu. „Nyní moji vývojáři pracují na jediném projektu xenonových světel,“ říká a vysvětluje, že budoucnost je v diodových světlech. „Náklady na LED jsou dnes pod xenonem. Ještě před dvěma roky jste měli za jedno euro víc světla z xenonu, dnes je to naopak.“ LEDky mají vývojáři a designéři také raději z důvodu větší tvarové flexibility.

Varroc má kromě Česka výrobní provozy v Mexiku, Indii i Číně. Ten český je ale největší a nejdůležitější. Společnost v Česku nyní zaměstnává 380 inženýrů a techniků, kteří pracují na vývoji, celkem má v Varroc v Česku 2 300 zaměstnanců (na světě celkem 5 000).

Varroc vyrábí světla například pro Škodu Superb nebo Ford Fiesta, ale také pro značky Tesla, PSA, GM, Land Rover, Volkswagen, Bentley a Jaguar. „Objem zakázek, které se nám daří získávat, v posledních letech výrazně roste. Abychom uspokojili poptávku všech našich odběratelů, investujeme do modernizace a rozšiřování stávajících technologií a tento krok logicky vyžaduje i personální posílení,“ uvedl Morgan.

Závody v Šenově u Nového Jičína a Rychvaldu (v něm se vyrábí světla pro luxusní značky Bentley, Jaguar nebo Land Rover) byly součástí divize, kterou firmě Varroc v roce 2012 prodal americký výrobce automobilových součástek Visteon. Původní název české firmy byl Autopal, její historie sahá až do roku 1879.





Nejčtenější

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Škoda Auto zahájila sériovou výrobu nového kompaktního SUV Karoq v závodě...
Škoda by mohla přesunout výrobu Superbu do Německa

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle odborářů přesunout výrobu následníka modelu Superb do Německa. Důvodem má být velká poptávka po vozech...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Řidiči od ledna zaplatí „pokutu“ za každý den bez povinného ručení

Na nepojištěné řidiče se od ledna znovu chystá bič. Česká kancelář pojistitelů od nich bude vymáhat příspěvek za každý den bez povinného ručení. Poslanci toto...  celý článek

Citroën C3 Aircross
Aircross je výjimečně praktický crossover, prozkoumali jsme ho

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Citroën představuje další malé auto. Nahrazuje C3 Picasso, má však výraznější vzhled a nové jméno C3 Aircross. A říká si SUV, i když pohon všech kol nenabídne...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.