Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Poláci vzpomínají na slavnou Syrenu. Sporťák, který nikdy nevyjel

  14:16
Jedno z mála opravdu polských aut pamatuje asi málokdo. Syrena byla polským Trabantem a vyráběla se 25 let. Vznikl i jeden prototyp sportovního auta, který byl nápadně podobný tehdejšímu Chevroletu Corvette. Dnes vedle jeho replik vzniká i novodobá Syrena Sport.
Syrena Sport

Syrena Sport | foto: NowaSyrena.com

Syrena bylo malé auto původem z varšavské továrny FSO (Fabrika Samochodów Osobowych). Dvoudveřové autíčko bylo dobovým konkurentem třeba trabantu. Zpočátku s dvouválcovým dvoutaktem, ale s plechovou karoserií pomáhalo motorizovat naše severní sousedy.

Syrena se začala sériově vyrábět v roce 1957 a zhruba v této době vznikl i jediný prototyp sportovní verze Syrena Sport. Už standardní vůz měl na svou dobu docela pohlednou a moderní zaoblenou tříprostorovou karoserii, sportovní verze pak byla vyloženým elegánem. Malé dvojmístné kupé vzdáleně připomínalo Chevrolet Corvette první generace.

Ale jak bylo v tehdejším východním bloku s plánovanou ekonomikou obvyklé, na nestandardní "nelidové" speciality prostor nebyl. Československá Škoda Felicia z té doby byla neobvyklou výjimkou. Takže i Syrena Sport s laminátovou karoserií skončila jediným prototypem, který byl zničen spolu s dalšími prototypy automobilky v roce 1978. Bylo prý nutné vyklidit prostory, kde byly uskladněny.

V současnosti se však Syrena Sport opět probudila k životu. Hned několik nadšenců a firem staví, či už postavilo kopii auta. Zůstalo totiž poměrně dost fotografií a i technických záznamů ze stavby původního prototypu. Repliky vypadají jako originál, ale samozřejmě používají soudobou techniku. Jeden projekt pak plánuje vytvořit jen statickou repliku, ale co nejvíce shodnou s originálem, včetně podvozku a motoru.

Syrena Sport

Syrena Sport je i přes svůj život-neživot v Polsku motoristickou legendou, a tak není překvapením, že se o znovuvzkříšení alespoň jména pokusila skupina studentů z Vroclavské Polytechniky. Rafał Czubaj, Pavlo Burkatskyy a Maciej Marcinkowski připravili studii auta, které na původní Syrenu Sport po stránce vzhledu vzdáleně odkazuje.

Technika je ovšem nanejvýš soudobá, má pocházet z Nissanu 370Z. K jeho šestiválcovému motoru studenti přidali turbodmychadlo, takže by měl poskytovat 456 koní. Výkonové parametry jsou samozřejmě jen na papíře. Autoři nastavili maximální rychlost na 290 kilometrů za hodinu a zrychlení na stovku by mělo trvat 4,5 sekundy.

Syrena Sport

Jestli se novodobá Syrena Sport někdy dostane na silnice, to je otázkou. Jeden z autorů návrhu se podílel i na designu polského supersportu Arrinera (více zde), který to dotáhl do stavby prototypu, ale ambiciózní plány firmy se zatím nepodařilo naplnit. Syrena by to mohla mít snazší. V Polsku je to legenda, takže na slavné jméno by se pravděpodobně nechalo nalákat nemálo zájemců.

Polský poválečný automobilový průmysl stál na licenčních vozech. A právě jen syrenu můžeme považovat za zcela vlastní konstrukci. Varšavské FSO vedle ní produkovalo ještě velký sedan Warszava, který však byl licencí ruské Pobědy a ta vycházela z amerického předválečného Fordu B. Warszawa se vyráběla až do roku 1972, kdy už působila nanejvýš archaickým dojmem.

Replika původního FSO Syrena Sport

Malá syrena v prvních letech výroby neoslňovala ani kvalitou zpracování, ani výbavou. Dvouválcové dvoutaktní motory vlastní konstrukce neměly dostatek výkonu, a tak se u některých generací za příplatek dodával tříválec z Wartburgu 312. Posléze tříválcový dvoutakt začali vyrábět ve vlastní režii přímo v Polsku. Dostal se do modelu Syrena 104.

Právě od tohoto modelu dostala syrena i klasicky otvírané dveře, předchozí tři generace měly dveře otevírané proti směru jízdy. Syrena vydržela ve výrobě až do roku 1982, ale v té době už byla výroba přenesena do Bielsko-Białej, do továrny FSM (Fabryka Samochodów Małolitrażowych). V posledních letech výroby již byla syrena výrazně zastaralá. Vývoj byl od roku 1972 v podstatě zakonzervován, navíc vznikly jen dodávky a malé pick-upy. Celkem se vyrobilo přes půl milionu syren.

Replika původního FSO Syrena Sport

Vedle Syreny vznikl v Polsku ještě jeden vlastní velkosériově vyráběný vůz. Polonez se začal vyrábět v roce 1978 a ve výrobě vydržel až do roku 2002. Auto postavené na základech licenčního modelu Fiat 125p se opět proslavilo téměř výhradně jen na domácím trhu. U nás se okrajově prodávalo jen v užitkových verzích ke konci produkce.

Polský automobilový průmysl byl od sedmdesátých let postaven na licenčních produktech od Fiatu. Ve Varšavě v továrně FSO se vyráběl právě Fiat 125p, v Bielsko-Białej na jihu Polska v továrně FSM pak legendární Maluch, neboli Fiat 126p. A právě ten můžeme považovat za nástupce syreny.

Autor:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...