Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Präsident je po 120 letech zpátky. Jako vyšňořená nákladní tatra

aktualizováno 
Před 120 lety, roku 1897, se představil první automobil se spalovacím motorem na území tehdejší rakousko-uherské monarchie, legendární NW Präsident. Z tehdejší vagonky je dnes legendární automobilka Tatra. Osobní auta už nevyrábí, tak na oslavu výročí vylepšila svůj náklaďák.

Tatra Phoenix Präsident | foto: Tatra

Limitovaná edice vozů Tatra Phoenix Präsident proto bude mít symbolických 120 kusů.

NW Präsident vyrobený před 120 lety byl vlastně motorizovaný kočár s loukoťovými koly. Motor Benz měl výkon srovnatelný s dnešní motorovou sekačkou. Konstruktéři ho umístili pod zadní sedačku, do zavazadlového prostoru kočáru.

Fotogalerie

Přestože šlo ve své době o vrcholné průmyslové dílo, mělo první vozidlo NW Präsident spíš charakter technické novinky a kuriozity. Duchovním otcem NW Präsident byl dílovedoucí Leopold Sviták (více o něm čtěte zde).

Tatra Phoenix Präsident je speciálně vymóděnou verzí terénního nákladního modelu kopřivnické značky. První Präsident jel maximálně dvaadvacet kilometrů v hodině, jeho prapravnuk pětaosmdesátkou. „Tyto dva vozy je obtížné srovnávat, důležitým pojítkem je pro nás především historický odkaz. Technici v Kopřivnici již v roce 1897 dokázali to, co nikdo jiný na území celého Rakousko-Uherska a položili základ tradice, z níž v Tatře čerpáme dodnes,“ popisuje Radomír Smolka, místopředseda představenstva a technický ředitel automobilky.

Tatra Phoenix Präsident

Na jedno z prvních aut vůbec odkazují vozy z limitované edice například imitací dřeva na palubní desce, které má připomenout, že před sto dvaceti lety se dřevo v konstrukci vozidel uplatňovalo ve velké míře.

Charakteristické je dvoubarevné provedení kabiny, která je nalakována ve speciálním odstínu červené metalízy a zdobí ji stylizované nápisy, maska má černé lesklé provedení. „Dalšími prvky jsou třeba kožená sedadla či multifunkční volant s koženým obšitím,“ vypočítává Radomír Smolka. Nárazník, boční kryty, schody, kryty vnějších zpětných zrcátek a aerodynamické kryty za kabinou jsou vyvedené v červené metalíze. Na kabině je vnější sluneční clona, přední světlomety jsou vybaveny ostřikovači.

Präsident je odvozen od řady Tatra Phoenix EURO 6, kterých automobilka vyrobila a prodala přes tisíc kusů. „Zákazníkům slouží na silnici, ve smíšeném provozu i v nejtěžším terénu. Prosadily se u dopravců v oblasti stavebnictví, těžařství, lesnictví, zemědělství, ale i u komunálních služeb, záchranných sborů a u speciálních uživatelů,“ uvádí mluvčí Tatry Andrej Čírtek. „První vozidla ze 120kusové edice jsou již vyrobena a připravena k odběru.“

„Vozidla jsou k dispozici ve dvou, tří a čtyřnápravovém uspořádání podvozku s pohonem 4x4, 6x6 a 8x8. Dle požadavku a přání zákazníka je možno volit mezi krátkou denní a prodlouženou spací kabinou,“ doplňuje. V útrobách vozu, který se chlubí unikátní konstrukcí podvozku s centrální rourou a výkyvnými polonápravami, pracují motory PACCAR MX-11 s maximálním výkonem 291 kW nebo 320 kW nebo MX-13 s maximálním výkonem 300 kW, 340 kW nebo 375 kW. Převodovka ZF je ve dvou provedeních: manuálně ovládaná ZF EcoSplit nebo automatizovaná ZF AS Tronic.

NW Präsident

Vůz vycházel konstrukčně z kopřivnického kočáru typu Mylord. Karoserie typu Phaeton měla tzv. „americkou střechu“ zakrývající všechna sedadla. Pod sedadlem, nad zadní nápravou – v zavazadlovém prostoru – byl umístěn dvouválcový řadový ležatý motor Benz o zdvihovém objemu 2,714 l a výkonu přibližně 5 kW (6,6 k) při 600 ot/min (vrtání i zdvih 120 mm). Palivová nádrž o obsahu 23 l se nacházela pod předními sedadly.

Národní technické muzeum v Praze připravilo ukázku nejstarších vozidel v...

V roce 1898, se ve dnech 21.-22. května 1898 uskutečnila propagační jízda se čtyřmi pasažéry z Kopřivnice do Vídně na výstavu konanou k výročí 50 let vlády Františka Josefa I. Trasu dlouhou 328 km absolvoval NW Präsident za 24,5 hodiny z čehož bylo 14,5 hodiny čisté jízdy s průměrnou rychlostí 22,62 km/h. Dnes je originál vystaven v Národním technickém muzeu v Praze. Podle původní technické dokumentace byla v roce 1977 v závodě Tatra postavena plně funkční replika, která je vystavena v Technickém muzeu v Kopřivnici.





Nejčtenější

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Další z rubriky

Audi představilo autonomní elektromobil Audi Aicon
Nápady pro auta bez řidičů. Audi nemá volant ani bezpečnostní pásy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Koncern Volkswagen pokračuje v cestě k autonomním vozidlům a k nejaktivnějším v tomto ohledu patří značka Audi. Na autosalonu ve Frankfurtu přestavila značka...  celý článek

Citroën C3 Aircross
Aircross je výjimečně praktický crossover, prozkoumali jsme ho

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Citroën představuje další malé auto. Nahrazuje C3 Picasso, má však výraznější vzhled a nové jméno C3 Aircross. A říká si SUV, i když pohon všech kol nenabídne...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.