Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

aktualizováno 
Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici 60 tisíc eur (bez daně). Podle zjištění magazínu AutoBild stlačila Tesla cenu modelu S uměle dolů, aby bonus mohli získat i majitelé jejího vozu. Ovšem za tu cenu žádný model Tesly nekoupíte.

Tesla Model S 85D | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Pionýr ve výrobě elektromobilů Tesla čelí podezření, že neoprávněně získával v Německu pro majitele svých vozů „ekologickou“ dotaci ve výši 4 tisíce eur, kterou hradí z poloviny výrobce a z poloviny stát.

Podle zjištění autočasopisu AutoBild budou nyní majitelé modelu S možná dokonce muset celou částku vracet. Spolkový úřad pro hospodářství a kontrolu exportu (BAFA), který příspěvek vyplácí, oznámil, že případ prověří. Tesla každopádně již byla vyškrtnuta ze seznamu elektromobilů, které mají na dotaci nárok.

Sleva jen naoko

Co se vlastně přihodilo? V listopadu 2016 Tesla v Německu drasticky snížila cenu základní verze modelu S. Aby němečtí zákazníci mohli získat „ekologickou dotaci na elektromobily“, musí být základní cena vozu podle německých směrnic nižší než 60 000 eur bez daně (asi 1,5 milionu korun). Je-li splněna tato podmínka, mohou pak příspěvek získat i dražší verze stejné modelové řady.

Účet za budoucnost s elektromobily: 2,7 bilionu dolarů

Závod elektromobilů Wave 2017

Z toho důvodu snížila Tesla v roce 2016 prodejní cenu modelu S 60 o 7 tisíc eur na 69 400 eur, což odpovídá ceně bez daně 58 320 eur. U základního modelu tak odpadá něco z extra výbavy, kterou lze ale za příplatek doobjednat.

V čem je problém? Rozhodující je zjištění, že model S 60 v základním provedení není vůbec v nabídce, k mání je pouze verze se silnější baterií. Toto základní provedení se dle informací AutoBildu prodává pod názvem S 75D a stojí 69 019 eur – bez extra výbavy, jako je couvací kamera, navigace, systém sledování jízdního pruhu či parkovací senzory. Kdo by si tuto výbavu chtěl pořídit, může si ji doobjednat za 13 101 eur.

Z informací časopisu ovšem vyplývá jedna zásadní věc: takto sporně nakonfigurovaný základní model není vůbec ke koupi. „Základní auto zbavené všech extra doplňků za 69 019 eur je podle průzkumu AutoBildu produkt čiré fantazie,“ uvádí se v listu. Očividně byl vymyšlen pouze z toho důvodu, aby se vůz dostal na seznam elektromobilů podporovaných BAFA.

Důkazy

Indicií je víc: Zubaři z Meschede, který si chtěl koupit základní model bez balíčku extra výbavy, bylo údajně přímo zaměstnancem Tesly řečeno, že takový vůz není ke koupi, informuje AutoBild. Poté, co si zákazník u Tesly stěžoval, pokusil se manažer prodejny zákazníka osobně přesvědčit o nutnosti koupě extra balíčku. Když kupující trval na svém zájmu o základní provedení, byla jeho objednávka Teslou zrušena.

Jiný zákazník si objednal základní model. A také ho dostal – ovšem ke svému překvapení s extra výbavou. Všechny funkce byly rovněž aktivovány. AutoBild z toho vyvozuje, že model S bez balíčku komfort vůbec není k dispozici.

Při průzkumu se objevil ještě jeden pozoruhodný detail: Základní model nabízí Tesla pouze v černé barvě: „Pokud zájemce o koupi vozu změní v on-line konfigurátoru jediný detail ve výbavě, například barvu nebo třeba ráfky, zaškrtne se automaticky kolonka u položky balíček komfort,“ uvádí časopis.

Tesla: Jde o falešné obvinění

Tesla již na zprávu AutoBildu zareagovala a označila ji za „falešné obvinění“. Mluvčí firmy zdůraznil: „Každý si v Německu může objednat základní verzi modelu Tesla S bez balíčku komfort a my takové vozy svým zákazníkům dodáváme.“

Autům i automobilkám zbývá posledních pár let, věští významný manažer

Bob Lutz

Z centrály v Kalifornii zazněly dokonce hlasy, že pravidla pro udílení ekologického bonusu Teslu vědomě znevýhodňují. „Je třeba zmínit, že cenová hranice pro možnost požádat o příspěvek byla německou vládou úmyslně stanovena tak, aby se do ní vozy Tesla vůbec nedostaly. Tesla měla v úmyslu podat námitku Obchodní komisi EU, že jsou tím porušovány zákony EU. Poté se Tesla s německou vládou dohodla na kompromisu, který automobilce dovoluje prodávat základní model, jenž splňuje požadované předpoklady, a zákazník si ho později může dovybavit. To je přesně to, co Tesla udělala.“

Americká automobilka dále uvedla, že informace obchodního zástupce o nedostupnosti vozu bez balíčku komfort nebyla správná, případ prověří a učiní potřebná opatření.

Autoři:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

VIDEO: Stradivariho štětec udělal z Mini unikát, vydraží se na iDNES.cz

Unikátní Mini Cooper polepený podle návrhu architekta a designéra Lucy...

Luca Stradivari pomaloval Mini Cooper, pětidveřové provedení ikonického vozu mu posloužilo jako plátno. Jedinečný...

Vědci se snaží lépe analyzovat průběh nehod, pomáhají crashtesty

Ukázku postupu záchranářů při simulované automobilové nehodě mohli vidět...

Lépe analyzovat průběh a příčiny dopravních nehod mají vědcům pomoci crashtesty, testovací nehody vozů sledované...

Výročí Dieselgate: soudy, miliardové pokuty a rostoucí síla Volkswagenu

Právě motory TDI způsobily Volkswagenu dalekosáhlé problémy.

Přesně před třemi lety vyšla ve světových agenturách nenápadná zpráva o potížích koncernu Volkswagen v USA kvůli měření...

Najdete na iDNES.cz