Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První svezení s krásným kupé-kombíkem Mercedes CLS Shooting Brake

aktualizováno 
Necelé dva roky po uvedení druhé generace čtyřdveřového kupé CLS přijíždí druhá, praktičtější varianta s honosným názvem Shooting Brake. Po elegantním čtyřmístném kupé se zákazníci dočkali i avantgardní pětidveřové verze.

Mercedes CLS Shooting Brake | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Po praktické stránce je shooting brake zajímavým přechodem mezi sedanem CLS a kombi řady E, emocemi má však jasně navrch. Právě ty budou pro jeho úspěch patrně klíčové.

Mercedes-Benz CLS Shooting Brake je evolucí konceptu, který se v roce 2010 představil na autosalonu v Pekingu jako předzvěst druhé generace CLS. S extravagantně tvarovaným a zároveň prakticky využitelným modelem však ve Stuttgartu koketovali už delší dobu. Vzpomínáte si ještě na pařížský koncept Fascination z roku 2008, který naznačoval tvary budoucí generace třídy E? O konceptu čtěte zde.

Mercedes CLS Shooting Brake

Stylu má na rozdávání

CLS Shooting Brake je lidově řečeno kombík, ale ne tak ledajaký. Tenhle sourozenec čtyřdveřového kupé CLS totiž sází hlavně na styl a emoce, praktická stránka u něj hraje až druhé housle. Na parkovišti před operou se tak bude vyjímat rozhodně lépe než na poli mezi řádky brambor.

Až ke sloupkům předních dveří se shooting brake nijak neliší od výchozího modelu. Veškeré změny se odehrály na zádi, která je svým pojetím asi stejně vzdálená konvenčním kombíkům, jako modelům s karoserií typu liftback. Dlouhá kapota, přikrčená silueta, svalnaté zadní blatníky, bezrámová okna ve stylu kupé a elegantně se svažující záď, to jsou fragmenty, které asi nejlépe charakterizují jeho nezvyklé tvary. Kdekoliv se shooting brake objeví, strhává na sebe pozornost. Je zajímavý z každého pohledu. Je to extrovert, takže usedlejším povahám se asi líbit nebude.

Jisté je, že žádné podobně avantgardní kombi na trhu nenajdete, zatím. Dá se ale očekávat, že se u Mercedesu brzy budou inspirovat i další výrobci. Ostatně se čtyřdveřovým "kupé" CLS to bylo podobné.

Ve stínu designu

Interiér, to je přehlídka elegance se sportovním nádechem. Prostor, který přesně splňuje očekávání, jaké od auta tohoto formátu máte. Tedy z hlediska stylu a zpracování. Kam se podíváte, je cítit typicky německá preciznost, všude jsou vidět jen kvalitní přírodní a syntetické materiály. Třeba dřevěné dekory jsou zpracovány s takovou péčí, že vypadají skoro uměle.

Nabídkou prostoru už na tom kombíkové CLS tak slavně není. Zatímco vepředu je dostatek místa ve všech směrech, na zadních sedadlech se pohodlně usadí jen méně urostlé postavy, to je bohužel daň za elegantně se svažující střechu.

Mercedes CLS Shooting Brake

Kufr nabízí solidních 590 litrů základního objemu a má pravidelné tvary. Sklopením dělených zadních sedadel lze jeho kapacitu příležitostně rozšířit až na 1 550 litrů. Malý vstupní otvor a nízká linie střechy prozrazují, že kdovíjak velký stěhovák shooting brake nebude. Čtyři sady golfových holí (to je alternativní neoficiální měrná jednotka objemu kufru aut od milionu a půl výš) sem však naložíte v pohodě.

Čtyři, šest nebo osm

Paleta pohonných jednotek je shodná se starším sourozencem. I pro shooting brake jsou tedy v nabídce dva vznětové a tři zážehové agregáty. Jeden čtyřválec, dva šestiválce a dva osmiválce. Základní motorizací je čtyřválec 250 CDI s výkonem 204 koní, na opačném konci ceníku tvrdí muziku pětiapůllitrový osmiválec s nápisem 63 AMG a výkonem 525 koní.

Ideální základ 350 CDI

Třílitrový vznětový šestiválec s výkonem 265 koní je pro shooting brake asi tou nejlepší volbou. Nejen proto, že s autem o hmotnosti přes 19 metráků dokáže slušně zacvičit, nebo díky reálné spotřebě, kterou není problém udržet kolem osmi litrů, ale i pro jeho příjemný projev. Sám o sobě je motor velmi lineární. Má skvěle potlačený turboefekt, chybí mu však výraznější charakter i výkonová špička. Jeho největšími přednostmi jsou kultivovanost a zvukový projev. Navenek se agregát projevuje jen nevýrazným dieselovým klapáním, v interiéru pak o tom, že ve válcích spalujete naftu, ani nevíte. Do kabiny proniká jen tiché ševelení, které se s rostoucími otáčkami mění ve zvukovou kulisu velmi podobnou zážehovým šestiválcům.

Mercedes CLS Shooting Brake

Výtečnému motoru zdatně sekunduje i převodovka. Sedmistupňový automat řadí velmi hladce a promyšleně, nepatří však k nejrychlejším. Chytrá elektronika ovšem dokáže vytěžit maximum z výkonového potenciálu motoru. Ve sportovním módu drží agregát v optimálních středních otáčkách, kde má téměř bezprostřední reakci na pokyny od plynového pedálu. Díky tomu a mohutnému krouticímu momentu 620 newtonmetrů tak má řidič k dispozici dostatek síly v každé situaci.

Benzinový šestiválec je klasika

Zážehový šestiválec s objemem tři a půl litru nabízí ve srovnání s dieselovým sourozencem nepatrně šťavnatější výkonové parametry, naopak zásadně na něj ztrácí z hlediska krouticího momentu. Oněch 250 Nm je v praxi znát hlavně na pružném zrychlení. Přímovstřikový agregát nabízí kultivovaný projev i solidní dynamiku. Ale ke sportovním výkonům ho musíte trochu víc pobízet. Nejlépe se cítí ve středních otáčkách, pokud ho budete vytáčet, odmění se vám nejen bryskní odezvou, ale i příjemně tlumeným sportovním zvukem. Vrásky na čele neudělá ani spotřebou. Deset litrů v průměru se sice výrazně liší od toho, co uvádí výrobce, ale i tak je to příznivý údaj.

Řvoucí bestie

Pětiapůlitrový litrový agregát z Affaleterbachu verze 63 AMG snad nemá slabé místo. To vám vytane na mysli, když ho držíte pod plynem. Skvostný dvakrát přeplňovaný osmiválec dokáže být neskutečně jemný, klidný a s takřka dietním apetitem, během okamžiku se ovšem dokáže změnit ve řvoucí bestii, která hltá i tři deci toho nejvybranějšího benzinu na kilometr.

Fotogalerie

Když mu dáte napít, bez váhání zabere jako lokomotiva. Táhne pořád a pořád skvěle a ačkoliv tu nejlepší práci odvádí až v druhé půlce otáčkoměru, vždy a všude má dostatečnou výkonovou rezervu. Devatenáct a půl metráku těžký shooting brake vystřelí z nuly na stovku za 4,4 sekundy a navíc s parádní zvukovou kulisou, která nenechá chladným snad žádného motoristu.

Pět set dvacet pět koní je přenášeno na zadní nápravu skrze sedmistupňovou převodovku MCT Speedshift. Ta řadí v běžném režimu hladce a čistě, pokud na ni jdete zhurta, střídá rychlosti jako blesk. V manuálním módu ale už tak přesvědčivá není, se změnou převodových stupňů totiž občas nečekaně dlouho otálí. Hlavně při kickdownu (razantní sešlápnutí plynu, které má být povelem pro podřazení o více stupňů) máte pocit, jako by přehodnocovala vaše povely. V samočinném režimu Sport Plus naopak funguje naprosto bezvadně. Bystrý management se vždy postará o to, že pro co nejintenzivnější akceleraci máte správně zařazeno, aniž by nutila motor jít až do omezovače.

Dálniční expres se neztratí ani v zatáčkách

Velmi dobrou práci shooting brake odvádí i na asfaltu. Příznivce plavné jízdy, pro vozy s trojcípou hvězdou na kapotě tak typické, ale asi zrovna neosloví. Už v základním provedení s vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči vpředu a se vzduchovým pružením vzadu nabízí zdařilý kompromis mezi komfortem a agilitou. Příplatkový podvozek Airmatic, který je celý odpružený vzduchem, mu přidává na komfortu a trochu ubírá na hbitosti.

Od téměř pětimetrového a dvoutunového mercedesu se však očekává hlavně vytříbené chování na dálnici, tomu se CLS Shooting Brake nezpronevěřil, překvapivě dobré výkony však podává i v točivých disciplínách.

Samozřejmě, na protahování vlásenek to úplně ideální auto není, ale schopnost pobavit jeho řidiče nejen jízdou v přímém směru přece nemusí být na škodu.

Podvozek svým nastavením následuje i řízení.  Má "nemercedesovky" dobrou zpětnou vazbu i solidní citlivost. Opravdu špičkovou práci odvedli konstruktéři v oblasti odhlučnění. Akustická pohoda na palubě je příkladná. Množství izolačních materiálů v útrobách mění let dvoustovkou v klidnou plavbu na hranici českého dálničního maxima.

Úplně jiný shooting brake

Samostatnou kapitolou je provedení AMG. Jeho aktivní podvozek zajišťuje solidní cestovní komfort i ve chvíli, kdy jsou elektronické tlumiče v nejtužším sportovní nastavení. Rozdíl mezi jednotlivými režimy je navíc velmi citelný. Nejsilnější shooting brake pak zatáčí precizně a s nečekanou chutí, nabízí kvalitní zpětnou vazbu řidiči a disponuje téměř monstrózní přilnavostí. V zatáčkách snad sedí lépe než chuligánské C63. Ačkoliv se v nízkých rychlostech nechá snadno a s radostí vodit bokem na pořádné drifty, je přeci jen příliš dlouhý a těžký.

Mercedes CLS Shooting Brake

Tucet elektronických andělů

Kombíkové CLS ostudu neudělá ani funkční a luxusní výbavou. Třináctistránkový seznam příplatkových prvků jistě dokáže uspokojit i ty nejnáročnější požadavky. Za pozornost stojí hlavně výčet elektronických bezpečnostních systémů. Výrobce tvrdí, že jich je víc než tucet. V novém mercedesu bdí (nebo může bdít) nad bezpečností kromě obvyklých systémů třeba radarový tempomat, který v aktuální evoluci dokáže pracovat už od rychlosti 0 km/h, nebo aktivní asistenti sledování mrtvého úhlu a vyjetí z jízdního pruhu. Jako první automobil na světě dostalo CLS i adaptivní světlomety s LED diodami pro všechny osvětlovací funkce.

Mercedes Benz CLS Shooting Brake startuje na částce 1 422 000 Kč (250 CDI), nejlevnější zážehové provedení stojí 1 542 000 Kč a verzi s pohonem všech kol (4MATIC) pořídíte za 1 578 000 Kč. Pětidveřové kombi-kupé je tak průměrně o 33 tisíc dražší než čtyřdveřový sourozenec a zhruba o 170 tisíc dražší než kombi třídy E.

Shooting Brake

Pojmem Shooting Brake (nebo Shooting Break) byly na přelomu 18. a 19. století nazývány jednoduché povozy používané ke krocení divokých koní pro pracovní účely.

V automobilové hantýrce se toto slovní spojení objevuje poprvé v roce 1963 v souvislosti s vozem Aston Martin DB5, který si tehdejší majitel značky Aston Martin David Brown (mimochodem označení modelů Aston Martin nese právě jeho iniciály "DB") nechal v karosárně Harold Radford přestavět pro své lovecké účely. Pro bohatou anglickou smetánku bylo nakonec vyrobeno dalších 11 kusů modelu DB5 Shooting Brake.

V šedesátých a sedmdesátých letech se na trhu objevilo hned několik automobilů s podobnou konstrukcí, velmi oblíbené byly především na britských ostrovech. Zpravidla to byly třídveřové sportovní vozy, které v sobě spojovaly luxus a styl kupé s velkým zavazadlovým prostorem a zadním výklopným víkem podobným těm, jaký mají modely kombi.

Asi nejvýznamnějším reprezentantem tehdejší doby byl Reliant Scimitar GTE, kterého se v letech 1968–1986 vyrobilo přes 14 tisíc kusů. Dalším britským kupé-kombíkem byl například Lotus Elite S2. Mimo Anglii se nejvíce proslavilo Volvo 1800ES (kvůli bohatému prosklení karoserie nazývané Sněhurčina rakev), toho se však kvůli vysoké ceně prodalo jen 8 077 exemplářů (1971–1973).

Typicky italským zástupcem této kategorie byla Lancia Beta HPE později přejmenovaná na Lancii HP Executive. Konverzi na shooting brake prodělaly v omezeném počtu i modely jiných značek, například Mercedes 300S, Ferrari 400, MGB, Aston Martin DB6 a DBS a řada dalších.

Tématu shooting brake se v hojné míře věnovala i designérská studia, především pak italský Pininfarina. Ten v letech 1972 - 1982 představil hned tři koncepty (Riviera, Olgiata a Maremma) s karoserií shooting brake postavené na bázi sériových modelů.

Asi nejtypičtější shooting brake dnešní doby je Ferrari FF, ale první, kdo toto označení po dlouhých letech používá přímo v názvu modelu, je právě představené lifestylové kombi odvozené od Mercedesu CLS.





Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Lexus LC
Supersport s přehazovačkou je první hybrid, který řidiče baví

U Lexusu jsou frajeři, že takové auto v této podobě dovedli do výroby. Kupé LC je automobilová socha a navíc i technická lahůdka. Za 2,8 milionu.  celý článek

Škdoa Karoq
První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I když je podvozek nádherně vláčný, je i...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.