Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tři velké změny pro řidiče. Ptejte se na to, co vás zajímá

  15:49aktualizováno  15:49
České řidiče čeká od Nového roku řada velkých změn. Mění se pravidla pro volání policie k nehodě, zavádí se nová ekologická daň i pokuty za neplacení pojistného.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Vyčištění českých silnic od starých aut, bič na neplatiče povinného ručení a více policistů hlídajících silnice - protože nebudou muset vyjíždět k nehodám se škodou na vozidlech do 100 tisíc korun.

Tak hezky vypadá příští rok z pohledu policie a pojišťoven. Spoustě řidičů to však může přivodit bolení hlavy a starosti: neprodají staré auto, budou muset dohledávat dávno prodané, ale neodhlášené vraky a doklady, při nehodě pak vyplňovat formulář a dohadovat se s druhým účastníkem. 

Policii volejte jen k nehodě s vyšší škodou

Nový policejní zákon (čeká na schválení Senátu a podpis prezidenta republiky, což se na 99 % do konce roku stihne) mění pravidla pro přivolání policistů k dopravní nehodě. Od ledna to bude povinné pouze tehdy, pokud na každém z aut vznikne škoda vyšší než 100 tisíc korun (dosud je to 50 tisíc) a nikdo nebude zraněn; nesmějí být také poškozeny dopravní značky nebo silnice (což je majetek státu).

Odpadá také povinnost volat policii k "malé nehodě", i když máte auto na leasing nebo vypůjčené. Oba účastníci nehody, k níž nebude přivolána policie, musí spolu vyplnit Záznam o dopravní nehodě. V budoucnu se počítá i se sankcí tří trestných bodů za odmítnutí.

"Ekologická daň" při přihlášení starého auta

Koupíte-li po 1. lednu 2009 od někoho vůz starší než zhruba osm let, budete muset při přihlášení zaplatit "ekologický poplatek". U nejstarších aut - zhruba do roku výroby 1992, plnících normu Euro 0, to bude 10 tisíc korun, do roku 1996 (Euro I) pět tisíc a orientačně do roku výroby 2000 (Euro II) tři tisíce korun.

Jaká částka se týká vašeho auta? To se dozvíte z velkého technického průkazu - v kolonce Emise je uvedeno číslo evropské směrnice. Podle převodní tabulky (najdete ji stránce idnes.cz/emise) pak zjistíte, jakou normu Euro váš nebo vámi vyhlédnutý vůz plní. Poplatek vždy platí při registraci na odboru dopravy ten, kdo auto kupuje, nikoli prodejce.

Sankce za neplacení povinného ručení

Každý, kdo má přihlášeno do provozu motorové vozidlo a neplatí za ně povinné ručení (dříve zákonné pojištění), bude od ledna platit pokutu za každý den, kdy je auto nepojištěné. Pojišťovny tomu říkají "příspěvek do garančního fondu", ale je to de facto pokuta, která se pohybuje podle druhu vozidla od 20 korun za motocykl až po 300 korun za tahač. Příspěvek však nenahrazuje pojištění, takže kdokoli s takovým autem způsobí škodu, bude ji muset - stejně jako dosud - zaplatit sám.

Kromě těchto tří významných změn by se měla udát ještě jedna menší, týkající se měření rychlosti strážníky městských a obecních policií. V původní verzi zákona o policii o tuto pravomoc přišli, ministr Ivan Langer ji však prostřednictvím novely chce vrátit. Zřejmě by však platilo, že musí spolupracovat s Policií ČR a že místa měření musí být označena.

Máte otázky, které se k motoristickým novinkám na příští rok vztahují? Pošlete svůj dotaz na e-mailovou adresu automoto@mfdnes.cz a my je prostřednictvím odborníků zodpovíme. Odpovědi si pak přečtete v příloze Řidiči, která vyjde ve středu 17. prosince v MF DNES.





Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.