Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový směr: tříválcem 1.0 TSI končí downsizing a příští Fabie bez dieselu

aktualizováno 
Po letech downsizingu, kdy se v autech neustále zmenšoval objem motorů, se velmi rychle blíží opačný trend. Škoda Octavia nedávno dostala nový pouze tříválcový agregát 1.0 TSI, který se v únoru začal vyrábět v Mladé Boleslavi. Další zmenšování ale u Škodovky nečekejte.

Litrový tříválec 1,0 TSI dnes dostává i Škoda Octavia, z nabídky modelu Rapid tento motor nyní vytlačil agregát 1,2 TSI. | foto: Škoda Auto

Spalovací motory – nejen ty v autech koncernu Volkswagen - čeká změna. Trend downsizingu, tedy snižování objemu motorů a navyšování výkonu pomoc turbodmychadel, se totiž vyčerpal. Chystá se nová metodika měření emisí CO2 a NOX, která bude více simulovat reálný provoz. A právě maloobjemové motory mají s emisemi problém, protože turbodmychadla se snadno zahřívají a na jejich chlazení je potřeba více paliva. Výsledkem je, produkují až 15x víc NOX než jsou plánované limity.

To je jasné i výrobcům. U koncernu Volkswagen tak například benzinové agregáty 1.4 TSI postupně nahradí větší motory 1.5 TSI. Volkswagen zatím vyvinul dvě výkonové verze – 96 a 110 kW. Ta výkonnější se ještě letos dostane i pod kapotu Škody Octavia.

Podstatně větší změny ale čekají dieselové motory. Že Volkswagen Amarok dostal místo naftového čtyřválce povedený šestiválec je spíše výjimka, šestiválců pod kapotou škodovky se nejspíš už nikdy nedočkáme. Ale koncern v tichosti opustil třeba výrobu tříválcových motorů 1.2 TDI. Nenajdete je ani ve Volkswagenu Polo, ve kterém byl v roce 2010 poprvé představen jako nejúspornější agregát svého druhu. Zmizel i jako pohon pro Škodu Fabia GreenLine. Ani Octavii už nekoupíte jako GreenLine s motorem 1.6 TDI. „Všechny modely Škoda jsou vybaveny úspornými motory a moderními technologiemi zajišťujícími nízkou spotřebu paliva. Z tohoto důvodu již nejsou zvláštní verze GreenLine potřeba,“ uvedl tiskový mluvčí Škody Auto Zbyněk Straškraba.

Z malých aut diesely zmizí během velmi krátké doby úplně. To je trend, který se nedá zastavit. Kvůli stále se zpřísňujícím emisním limitům budou diesely čím dál dražší a zákazníci malých aut je nebudou chtít zaplatit. Šestá generace Volkswagenu Polo ještě dieselový motor dostane, ale u příští generace Fabie, která přijde někdy kolem roku 2022, se s ním už počítat nedá.

Maloobjemové diesely nahradí v malých vozech mild-hybridy, z naftových agregátů se stane prémiové zboží pro větší a luxusnější auta. To potvrzují třeba i slova šéfa značky Volkswagen Herberta Diesse, který nedávno prohlásil, že budoucnost malých dieselů je nejistá a dokonce i v Golfu příští generace budou některé dieselové motory nahrazeny právě mild-hybridem (hybrid, který nedokáže jet pouze na elektřinu z baterií; elektromotor bývá mnohem menší a je pouze pomocným agregátem).

Autoři:


Nejčtenější

Autofotka: Přetížená auta v ČR nechytají, kapitální úlovek je z Francie

Dodávka přetížená o čtyři tuny, kterou nachytala policie v jižní Francii.

Ministr dopravy tento týden pořádně vyděsil autodopravce. Těžké kamiony podle něj ničí české silnice, a proto chce...

V Paříži ověřili, že komunismus nefunguje. Automobilky ho stejně chtějí zkusit

Pařížská veřejná půjčovna elektromobilů Autolib po sedmi letech provozu končí.

Ambiciozní projekt sdílení elektromobilů v Paříži končí. Program Autolib nabral za sedm let existence obrovskou ztrátu,...



Golf do zásuvky nadchne dynamikou i úsporností, na chodce má plašičku

Volkswagen eGolf

Když chce automobilka představit vlastní elektrovůz, má v zásadě dvě možnosti. Buď vyvine úplně nové auto, jako to...

Nadýcháte po nealko pivu? Žádejte o odklad testu, radí slovenská policie

Ilustrační snímek

Řidiči nemusejí krátce po použití ústní vody či vypití jedné ze značek nealkoholického piva obstát v dechové zkoušce,...

Trump s Putinem si v Helsinkách poměřovali limuzíny, delší je ta ruská

Trumpova limuzína na summitu v Helsinkách

Limuzína Vladimira Putina je mnohem delší než ta Donalda Trumpa. I to je jeden z výstupů summitu v Helsinkách, kde se...

Další z rubriky

Další vyhánění dieselů v Německu, nechce je automobilový Stuttgart

Ilustrační snímek

Řidičům starších vozidel tankujících naftu se uzavírá další město. Poté, co jim Hamburk zakázal jízdu do dvou ulic, se...

Systémy v autech moc odvádějí pozornost. Nejlepší jsou Apple s Googlem

Fiat 500

Moderní technologie zaplavují auta - konektivita a nabídka aplikací na palubě vozů začíná být pro některé důležitější...

Ronaldo teď konkuruje v Itálii papeži, ale taky se kvůli němu stávkuje

Cristiano Ronaldu z Realu Madrid se raduje z postupu do finále Ligy mistrů.

Stávkování je jedna z disciplin, ve které Italové vynikají. Poznal to každý, kdo se někdy třeba pokusil cestovat po...

Najdete na iDNES.cz