Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový směr: tříválcem 1.0 TSI končí downsizing a příští Fabie bez dieselu

aktualizováno 
Po letech downsizingu, kdy se v autech neustále zmenšoval objem motorů, se velmi rychle blíží opačný trend. Škoda Octavia nedávno dostala nový pouze tříválcový agregát 1.0 TSI, který se v únoru začal vyrábět v Mladé Boleslavi. Další zmenšování ale u Škodovky nečekejte.

Litrový tříválec 1,0 TSI dnes dostává i Škoda Octavia, z nabídky modelu Rapid tento motor nyní vytlačil agregát 1,2 TSI. | foto: Škoda Auto

Spalovací motory – nejen ty v autech koncernu Volkswagen - čeká změna. Trend downsizingu, tedy snižování objemu motorů a navyšování výkonu pomoc turbodmychadel, se totiž vyčerpal. Chystá se nová metodika měření emisí CO2 a NOX, která bude více simulovat reálný provoz. A právě maloobjemové motory mají s emisemi problém, protože turbodmychadla se snadno zahřívají a na jejich chlazení je potřeba více paliva. Výsledkem je, produkují až 15x víc NOX než jsou plánované limity.

To je jasné i výrobcům. U koncernu Volkswagen tak například benzinové agregáty 1.4 TSI postupně nahradí větší motory 1.5 TSI. Volkswagen zatím vyvinul dvě výkonové verze – 96 a 110 kW. Ta výkonnější se ještě letos dostane i pod kapotu Škody Octavia.

Podstatně větší změny ale čekají dieselové motory. Že Volkswagen Amarok dostal místo naftového čtyřválce povedený šestiválec je spíše výjimka, šestiválců pod kapotou škodovky se nejspíš už nikdy nedočkáme. Ale koncern v tichosti opustil třeba výrobu tříválcových motorů 1.2 TDI. Nenajdete je ani ve Volkswagenu Polo, ve kterém byl v roce 2010 poprvé představen jako nejúspornější agregát svého druhu. Zmizel i jako pohon pro Škodu Fabia GreenLine. Ani Octavii už nekoupíte jako GreenLine s motorem 1.6 TDI. „Všechny modely Škoda jsou vybaveny úspornými motory a moderními technologiemi zajišťujícími nízkou spotřebu paliva. Z tohoto důvodu již nejsou zvláštní verze GreenLine potřeba,“ uvedl tiskový mluvčí Škody Auto Zbyněk Straškraba.

Z malých aut diesely zmizí během velmi krátké doby úplně. To je trend, který se nedá zastavit. Kvůli stále se zpřísňujícím emisním limitům budou diesely čím dál dražší a zákazníci malých aut je nebudou chtít zaplatit. Šestá generace Volkswagenu Polo ještě dieselový motor dostane, ale u příští generace Fabie, která přijde někdy kolem roku 2022, se s ním už počítat nedá.

Maloobjemové diesely nahradí v malých vozech mild-hybridy, z naftových agregátů se stane prémiové zboží pro větší a luxusnější auta. To potvrzují třeba i slova šéfa značky Volkswagen Herberta Diesse, který nedávno prohlásil, že budoucnost malých dieselů je nejistá a dokonce i v Golfu příští generace budou některé dieselové motory nahrazeny právě mild-hybridem (hybrid, který nedokáže jet pouze na elektřinu z baterií; elektromotor bývá mnohem menší a je pouze pomocným agregátem).

Autoři:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Další z rubriky

Elektrifikace je dražší, než se myslelo. Šéf VW na ni musí vydělat

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Když Herbert Diess prezentoval v předvečer autosalonu v Šanghaji na jaře 2017 koncept elektrického vozu, zářily mu oči....

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

Unikátní Mini se na iDNES.cz vydražilo za 850 tisíc korun

Mini pomalované Lucou Stradivarim

Aukce o unikátní Mini Cooper upravený designérem Lucou Stradivarim na iDNES.cz skončila velmi úspěšně. Vyvolávací...

Najdete na iDNES.cz