Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový směr: tříválcem 1.0 TSI končí downsizing a příští Fabie bez dieselu

aktualizováno 
Po letech downsizingu, kdy se v autech neustále zmenšoval objem motorů, se velmi rychle blíží opačný trend. Škoda Octavia nedávno dostala nový pouze tříválcový agregát 1.0 TSI, který se v únoru začal vyrábět v Mladé Boleslavi. Další zmenšování ale u Škodovky nečekejte.

Litrový tříválec 1,0 TSI dnes dostává i Škoda Octavia, z nabídky modelu Rapid tento motor nyní vytlačil agregát 1,2 TSI. | foto: Škoda Auto

Spalovací motory – nejen ty v autech koncernu Volkswagen - čeká změna. Trend downsizingu, tedy snižování objemu motorů a navyšování výkonu pomoc turbodmychadel, se totiž vyčerpal. Chystá se nová metodika měření emisí CO2 a NOX, která bude více simulovat reálný provoz. A právě maloobjemové motory mají s emisemi problém, protože turbodmychadla se snadno zahřívají a na jejich chlazení je potřeba více paliva. Výsledkem je, produkují až 15x víc NOX než jsou plánované limity.

To je jasné i výrobcům. U koncernu Volkswagen tak například benzinové agregáty 1.4 TSI postupně nahradí větší motory 1.5 TSI. Volkswagen zatím vyvinul dvě výkonové verze – 96 a 110 kW. Ta výkonnější se ještě letos dostane i pod kapotu Škody Octavia.

Podstatně větší změny ale čekají dieselové motory. Že Volkswagen Amarok dostal místo naftového čtyřválce povedený šestiválec je spíše výjimka, šestiválců pod kapotou škodovky se nejspíš už nikdy nedočkáme. Ale koncern v tichosti opustil třeba výrobu tříválcových motorů 1.2 TDI. Nenajdete je ani ve Volkswagenu Polo, ve kterém byl v roce 2010 poprvé představen jako nejúspornější agregát svého druhu. Zmizel i jako pohon pro Škodu Fabia GreenLine. Ani Octavii už nekoupíte jako GreenLine s motorem 1.6 TDI. „Všechny modely Škoda jsou vybaveny úspornými motory a moderními technologiemi zajišťujícími nízkou spotřebu paliva. Z tohoto důvodu již nejsou zvláštní verze GreenLine potřeba,“ uvedl tiskový mluvčí Škody Auto Zbyněk Straškraba.

Z malých aut diesely zmizí během velmi krátké doby úplně. To je trend, který se nedá zastavit. Kvůli stále se zpřísňujícím emisním limitům budou diesely čím dál dražší a zákazníci malých aut je nebudou chtít zaplatit. Šestá generace Volkswagenu Polo ještě dieselový motor dostane, ale u příští generace Fabie, která přijde někdy kolem roku 2022, se s ním už počítat nedá.

Maloobjemové diesely nahradí v malých vozech mild-hybridy, z naftových agregátů se stane prémiové zboží pro větší a luxusnější auta. To potvrzují třeba i slova šéfa značky Volkswagen Herberta Diesse, který nedávno prohlásil, že budoucnost malých dieselů je nejistá a dokonce i v Golfu příští generace budou některé dieselové motory nahrazeny právě mild-hybridem (hybrid, který nedokáže jet pouze na elektřinu z baterií; elektromotor bývá mnohem menší a je pouze pomocným agregátem).

Autoři:




Nejčtenější

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Další z rubriky

Renault Symbioz
OBRAZEM: Symbioz je auto, které s vámi bude bydlet

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Na předpovídání budoucnosti mají automobilky celá oddělení a u Renaultu to vidí takto: auto se stane součástí našeho domova, řídit se bude umět samo a bude...  celý článek

Acar - elektrický náklaďáček pro Afriku
Slovenský raketový inženýr chce postavit Afriku na kola

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Martin Šoltés, rodák ze Spišské Nové Vsi, chce motorizovat Afriku. Mizerné silnice, požadavky na maximální jednoduchost a hlavně přepravní schopnosti, s tím...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Řidiči od ledna zaplatí „pokutu“ za každý den bez povinného ručení

Na nepojištěné řidiče se od ledna znovu chystá bič. Česká kancelář pojistitelů od nich bude vymáhat příspěvek za každý den bez povinného ručení. Poslanci toto...  celý článek

Ford Mondeo 1,8 TDCi ...
Ford Mondeo 1,8 TDCi ...

r.v. 2008, naj. 201 188 km, diesel
136 990 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.