Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V českých tunelech se má konečně začít jezdit stovkou. Valíkem už letos

  8:35aktualizováno  8:46
Ředitelství silnic a dálnic by chtělo ve všech dálničních tunelech zvýšit povolenou rychlost na 100 kilometrů v hodině, zjistil Radiožurnál. Zatím se v tunelech jezdí osmdesátkou.

Obchvat Plzně se otevíral 6. října 2006, ve stejný den projeli první motoristé i tunelem Valík. (6. října 2006) | foto: archiv MF DNES

Například tunelem Valík na dálnici D5 u Plzně by mohli řidiči projet stovkou už od letošního listopadu. Zvýšení rychlosti v prvním českém dálničním tunelu slibovalo Ředitelství silnic a dálnic už při otevření Valíku na podzim roku 2006. Mluvčí ŘSD Jan Rýdl Radiožurnálu potvrdil, že po rekonstrukci tunelu chtějí silničáři zvýšit rychlost na stovku.

Podle Rýdla je třeba změnit vnitřní provozní předpisy a provést rekonstrukci systému dopravního značení a osvětlení na vyšší rychlost. Úpravy tunelu mají stát asi 150 milionů korun.

Když se v roce 2011 rozhodlo, že v tunelu Valík na dálnici D5 bude z původního provizorního snížení rychlosti na osmdesátku trvalé, argumentovalo Ředitelství silnic a dálnic úsporami. Při zvýšení rychlosti by bylo třeba v tunelu intenzivněji svítit. „V tunelech ŘSD v České republice by znamenalo zvýšení maximální rychlosti na 100 kilometrů v hodině okamžitou investici až 120 milionů korun a provozní náklady by ročně vzrostly až o 15 procent,“ uvádělo tehdy Ředitelství silnic a dálnic.

Nyní bývá rychlost v tunelech obvykle snížena na 80 kilometrů v hodině. V tunelu Blanka, který vede pod Prahou, je limit 70 km/h.

Stovkou by časem řidiči mohli projet také tunelem Panenská na D8 nebo  Lochkovským a Komořanským tunelem na Pražském okruhu.

Také v sousedním Rakousku a Německu jezdí řidiči v dálničních tunelech až stokilometrovou rychlostí. Silničáři by takovou rychlost chtěli postupně zavést i u všech českých dálničních tunelů.

Dopravní policisté se však obávají, že stovka v tunelech zvýší riziko vážných nehod (více čtěte zde). Konečné slovo tak bude mít ministerstvo dopravy.

„Zatím jde pouze o projekt ŘSD. Určitě budeme řešit, jestli to je bezpečné a jestli je k takovému opatření důvod,“ okomentoval pro Radiožurnál Tomáš Neřold, pověřený řízením Besipu na ministerstvu dopravy.



Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Autofotka týdne: První auťák má ve třech letech, jezdí s ním Newcastlem

Brit Keith Mitchell vyrobil pro svého tříletého syna funkční elektrickou...

Keith Mitchell z britského Newcastlu je otec roku: svému tříletému synovi Oscarovi postavil k narozeninám dokonalou...

Dávejte pozor, kde parkujete. Suchá tráva se může snadno vznítit

A Volkswagen Beetle scorched by a wildfire called the Carr Fire rests at a...

Louky a pole, které se v horkých suchých letních dnech využívají jako parkoviště při velkých akcích, se mohou za...

VIDEO: Betonové bloky umí zastavit tank, rallyspeciály se jich moc bojí

Hinkelstein – hrozivý nepřítel rally speciálů

Slovo „hinkelstein“ patří do slovníku všech jezdců, kteří někdy zavítali na německou rallye. Betonové bloky...

Najdete na iDNES.cz