Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Unikáty z archivu BMW: kabrio M5, které překvapí i znalce

V šuplíku s nápisem M5 jsou v archivu BMW schované zajímavé a bohužel nerealizované projekty. Před dvaceti lety se plánovala dokonce ostrá verze pětkového kabrioletu. V roce 1989 byl internet ještě v plenkách, možná i proto zůstal tenhle unikát dodnes utajen.

BMW M5 (E39) Touring a BMW M5 (E34) Convertible | foto: Autocar

25 let BMW M5

Pětkových BMW už se vyrobilo 5 555 555 a raketové M5 patří mezi kultovní sportovní modely. Ostré verze pětkových BMW už se vyrábějí pětadvacet let. Vše začalo s BMW řady 5 v polovině 80. let, označovaným jako generace E28. K mání byla v klasické verzi sedan (v generacích E28 a E39). Ve verzi, která se odporoučela z výroby s loňským rokem a v druhé generaci (E34), jste ji sehnali i v kombíkové variantě.

Mnichovská automobilka odhalila fanouškům značky unikáty, které schovává v depozitáři. Pro ženevský autosalon v roce 1989 chystala kabriolet odvozený z řady 5 a to rovnou v ostrém "eMkovém" provedení. Fotogalerie BMW M5 (E34) Convertible ZDE

Archivy prozrazují, že se vedení BMW rozhodlo celý projekt zastavit pouhý týden před zahájením autosalonu. BMW M5 Convertible šlo pod zámek a to už prý byly vytištěné katalogy a otevřená pětka už znala i své místo na ženevském stánku. Otevřená pětka by prý ubírala zákazníky úspěšné a lidovější řadě 3 ve verzi Cabrio.

M5 měla v té době 3,5litrový šestiválec s výkonem 315 koní. V roce 1992 prošla posílením na 340 koní díky zvětšení objemu na 3795 ccm, s ním zvládla sprint z nuly na stovku za 5,9 sekundy oproti původním 6,2.

Aby překvapení nebylo málo, ukázalo BMW světu také jedinou kombíkovou M5  generace označené E39. Ani s tímto originálem se automobilka nikdy nepochlubila. Důvod, proč se nedostala do sériové výroby, automobilka neprozradila.

BMW M5 (E39) Touring

Bavorský superkombík má pod kapotou osmiválec 4,9 litru s výkonem 400 koní. Sériový 1826kilový sedan se rozjel na stovku za 4,8 sekundy, maximálně uháněl elektronicky omezenou dvěstěpadesátkou. Fotogalerie BMW M5 (E39) Touring ZDE

seznamte se s novou pětkou

Avantgarda u BMW končí - čtěte ZDE

Utajený šestnáctiválec

Odložených projektů je ve skříních archivářů BMW ale víc. Třeba víc než čtyřsetkoňový šestnáctiválec. Dnes, v době snižování počtu válců a nahánění koní přeplňováním (to celé se jmenuje downsizing) v zájmu ochrany ovzduší, vypadá něco takového jako bláznovství. Na konci 80. let 20. století ale mělo vedení automobilek pro podobné kratochvíle konstruktérů vic pochopení. Karlhienz Lange, Adolf Fischer a Hanns-Peter Weisbarth tak postavili motor, který se měl dostat pod kapoty BMW řady 8 a sedmičkové řady. Motor 6.7 V16 vycházel z dvanáctiválce M70 5.0, které se montovaly do BMW 750i a 850i. Vývoj skončil v roce 1987, šestnáctiválec dával výkon 408 koní a 625 kroutících newtonmetrů, tedy o sto koní a 135 Nm víc než výchozí dvanáctiválec.

BMW 6,7 V16

Motoráři BMW mu důvěrně říkali "Goldfish" (zlatá rybka), protože prototyp motoru byl zamontovaný do zlatého BMW 7. Agregát spřažený s šestistupňovou manuální převodovkou zajišťoval na svou dobu neopakovatelné výkony. Z nuly na stovku auto rozhýbal za šest sekund a uháněl až dvěstěosmdesátkou.

Oproti dvanáctiválci byl motor o třicet centimetrů delší, aby se vůbec vešel do motorového prostoru, museli konstruktéři přemístit chladič. Vedení automobilky ale ani tomuto projektu zelenou nedalo.

Autor:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...