Kia Rio Retro Surf na veletrhu Sema 2011

Kia Rio Retro Surf na veletrhu Sema 2011 | foto: Kia USA

V Česku laciný základ, v USA závoďák, který postavíte podle návodu

  • 26
Závodní verze laciného hatchbacku Kia Rio, hned šest kreací na téma malého kupé Hyundai Veloster a monstrózní výkony pro velké kupé Genesis. Američané si prostě pohráli s nám dobře známými modely automobilek Hyundai a Kia. Některé tuningové kity se jistě dostanou i do Evropy.

Světová globalizace srovnala modelovou nabídku některých asijských automobilek v Evropě a USA. Takže nám dobře známé hyundaie nebo kii brázdí i široké a rovné americké dálnice. Pravda, většinou s objemnějšími motory a lehkými stylistickými odlišnostmi.

A pro většinu modelů navíc samotné automobilky nebo úpravci nabízí nepřeberné množství doplňků. Trh s tímto sortimentem je v USA obrovský, a proto se každý rok na podzim koná v Las Vegas veletrh Sema, kde se všichni předhání v co nejdivočejších kreacích na co nejobyčejnějších modelech. Veletrh je ale určen jen obchodníkům a novinářům.

Začít můžeme u nového hitu Kii, modelu Rio. Ten je v USA v prodeji taktéž v pětidveřovém provedení jako u nás, patří také mezi nejlevnější auta své třídy, akorát je vybaven výhradně motorem 1,6 GDI, který se v České republice do tohoto modelu vůbec nedává. Dodejme, že základní cena modelu je v USA nastavena na 14 000 dolarů, tedy asi 252 000 korun (cena v Česku startuje ještě o 20 000 korun níže, což není vůbec obvyklé).

Kia Rio BSPEC Racer na veletrhu Sema 2011

Jenže co už u nás nepořídíme, je sportovní úprava pro skupinu B některých amerických závodních asociací. Podstatné je, že celá úprava stojí 16 000 dolarů, tedy zhruba jednou tolik jako samotné auto. V ceně ale není přestavba, ta stojí dalších 6 000 dolarů.

Vše dodává přímý partner značky, společnost Kinetic Motorsport. Upraven je zevnějšek auta, přepracovaný je kompletně podvozek, nová jsou sportovní sedadla, volant je rychle odnímatelný a závodní jsou i kola včetně pneumatik. Pokud si zákazník na přestavbu troufne sám, dostane i podrobný návod. Výsledkem je docela ostrý hatchback, který rozhodně nelze přehlédnout.

Tuning pro hybrid

Druhou hvězdou Kii z veletrhu Sema je velký sedan Optima Hybrid, který je upravený jako zaváděcí vůz (pace-car) pro lokální závody Continental Tire Sports Car Challenge (CTSSC). Kia Optima se do českých autosalonů dostane až koncem roku, v USA se už prodává. A to i ve verzi Hybrid, který kombinuje atmosférický motor 2,4 litru s výkonem 166 koní a 40koňový elektromotor.

Kia Optima Hybrid Slam Dunk na veletrhu Sema 2011

Kia Optima Hybrid Pace Car na veletrhu Sema 2011

Úprava optimy ale nejde příliš do hloubky. Žádné turbo navíc, jen drobné úpravy sání, výfuku a podvozku. Chybět ovšem nemohou mohutné přední a zadní spojlery. Retuší se dočkal i interiér a především audio a video souprava, která má výkon 2 400 W. K čemu to ale bude u "pace caru", je otázkou.

Další na veletrhu vystavovanou optimou byl stroj převlečený za basketbalový míč. Za zajímavým lakováním stojí i u nás (z televize) poměrně známý úpravce West Coast Custom. A proč basketbalový lak? Protože Kia sponzoruje losangeleský tým Clippers. Základem byl opět hybrid Kia Optima, vedle basketbalového laku je důležitým prvkem i podpis útočníka Clippers Griffina, velká dvacetipalcová kola a poupravený interiér s integrovanou herní konzolí X-Box.

Kia Forte Hat Trick na veletrhu Sema 2011

Kia Rio Retro Surf na veletrhu Sema 2011

Pro hokejisty i surfaře

Sportu vzdaly na veletrhu hold i další dvě kii. Model Rio se převlékl do surfařského hábitu a druhý Forte, což je americká varianta nám dobře známého ceedu, zase propagoval lední hokej.

Mateřský Hyundai má v nabídce dvě sportovní kupé a tak není překvapením, že se většina představených úprav týkala právě těchto modelů. Menší veloster se v USA prodává pod stejným jménem a tak jako u nás zatím s jediným atmosférickým benzinovým motorem 1,6 GDI, což je na podobné auto poměrně skromná motorizace. Přeplňovaná verze bude v Evropě k mání až příští rok a o uvedení v USA se dokonce zatím jen spekuluje.

Hyundai ARK Performance na veletrhu Sema 2011

Hyundai ARK Performance na veletrhu Sema 2011

I proto zaujala z šestice upravených velosterů především přestavba ARK Performance, která z kupátka udělala pořádného dravce. Vedle opravdu zásadní úpravy exteriéru přidala k sériovému motoru turbodmychadlo, což zvedlo výkon motoru na solidních 210 koní a především výrazně zlepšilo poněkud letargickou akceleraci.

Hyundai Veloster

Auto značky kočkolap v testu – čtěte zde

Studentský tuning

Další přestavbu provedli studenti kalifornského technického institutu (UTI). I jim přišel výkon motoru nízký, tak ho bez turba zvedli ze 138 na 163 koní. Karoserie prošla relativně decentní úpravou, které vévodí modrý lak a karbonová kapota. Podle autorů je veloster vynikajícím autem pro úpravy a je možné, že se v USA stane v tomto směru jedním z nejpopulárnějších aut.

Hyundai Veloster PM Lifestyle na veletrhu Sema 2011

Veletrh pak představil velostera i jako rallyové auto a hned v několika lifestylových variacích. Bude zajímavé sledovat, jestli se korejské malé kupé bude těšit stejné popularitě tunerů i v Evropě. Dovoz sériových dílů příslušenství z USA bude snadný a je pravděpodobné, že především v Německu je některý z dovozců nechá homologovat.

Větší kupé Hyundai Genesis Coupe se v USA prodává se stejnými motory jako u nás. Tedy buď s přeplňovaným dvoulitrem a poměrně velkým šestiválcem s objemem 3,8 litru. Oproti menším modelům Kii i Hyundaie, u kterých se cena moc neliší, je cena tohoto kupé v USA mnohem výhodnější než u nás, což z auta dělá pro tamní zákazníky vcelku levné sportovní auto.

Hyundai Genesis Hurricane SC na veletrhu Sema 2011

Přestože 303 koní silnějšího motoru není málo, připravil Hyundai ve spolupráci s úpravcem Rhys Millen Racing upravenou verzi s výborným výkonem 450 koní. Výkon navíc v tomto případě přináší turbodmychadlo. Velmi decentní úprava exteriéru se povedla a jen podtrhla elegantní křivky sériového provedení kupé. Hurricane SC, jak se upravený Genesis Coupe jmenuje, samozřejmě dostal i sportovní podvozek a do modra laděný interiér.

Stejný úpravce pak na veletrhu Sema ukázal ještě jednu možnost, jak přidat genesisu výkon. Místo přeplňování sériového motoru tentokrát pod kapotu doslova narval pětilitrový osmiválec Hyundai Tau V8. Po drobných úpravách dává motor 449 koní, tedy téměř stejně jako předchozí úprava. I tentokrát to exteriér příliš neodnesl, úpravy jsou decentní. Výraznějších změn se dočkal podvozek včetně brzd a nových kol.