Ve Francii musí mít řidiči alkotester. Platí to i pro Čechy

aktualizováno 
Ve Francii patří nově k povinné výbavě řidiče alkoholtester. A podobný nápad se objevil i v Česku, které se k pití za volantem staví nejpřísněji v Evropě. Jednou budou možná muset všichni vozit "balonky". Na dovolenou do Francie si je určitě přibalte.
Profesionální policejní alkotestery stojí až 40 tisíc.

Profesionální policejní alkotestery stojí až 40 tisíc. | foto:  Petr Topič, MAFRA

"Včera jsem měl několik skleniček vína, ale dneska je mi dobře a žádný alkohol v sobě necítím. Netušil jsem, že bych mohl nadýchat..." Výmluvám, které často slyší policisté, když zastaví řidiče se zbytkovým alkoholem, teď učinili přítrž ve Francii.

Každý šofér zde totiž musí mít od prvního června v autě připravený alkoholtester. A platí to i pro motoristy ze zahraničí, kteří zemi navštíví. Tedy i pro Čechy. Ti si tak nově musí měřiče na alkohol před cestou do Francie sehnat.

"Povinnost držení alkotesteru je ve Francii vázána na řidiče vozidla," zjistilo pro iDNES.cz tiskové oddělení francouzského velvyslanectví Praze." Dekret vyžaduje, aby každý řidič měl u sebe etylotester." Dokonce se tak i jmenuje "Dekret 2012-284 z 28. února 2012 o povinném držení etylotesteru řidičem motorového vozidla".

Novinka začne platit od 1. července. Dekret také nařizuje, že pokutovat za chybějící alkotester má policie až od 1. listopadu. "Řidičům bez něj hrozí pokuta ve výši 11 eur," popisuje novinku Oldřich Vaníček, prezident Ústředního automotoklubu.

Francouzi se vydáním speciálního dekretu vyhnuli povinnosti dodržovat takzvanou Vídeňskou úmluvu o silničním provozu z roku 1968, která říká, že auto musí mít povinnou výbavu podle předpisů země, kde je registrováno. Tedy auto s českou registrační značkou musí mít v povinné výbavě výbavu předepsanou v Česku, nikoliv tu, kterou musí vozit v zemi, kde je na návštěvě.

Michal Dlabola, právník specializovaný na dopravní právo, vysvětluje, že pokud by ve Francii zahrnuli alkotester do povinné výbavy auta, nevztahovala by se tato povinnost kvůli Vídeňské úmluvě na cizince. "Tím, že dekret vysloveně říká, že alkotester musí mít u sebe každý řidič - takže už to není výbava auta, ale šoféra, musí ho mít i Češi, kteří přijedou do Francie."

Nezbude tedy než si alkotester na cestu do Paříže nebo na riviéru pořídit. Stačí ten jednorázový. Na benzinkách mívají různé balonky, papírky, které se olizují, a podobně. Nejlepší bude je koupit na první francouzské benzince. V dekretu se totiž také píše, že tester musí odpovídat francouzským předpisům, musí mít výrobní značku a neprošlou dobou expirace. "Alkoholtestery jsou ve Francii běžně k dispozici na benzinových pumpách, v supermarketech za přibližně 1,50 až 2 eura," uvádí mluvčí ÚAMK Michaela Škardová.

Proč s touto novinkou Francouzi přišli? Nejenže si řidiči mohou sami ještě před jízdou otestovat, zda jim nehrozí pokuta, ale když je za volantem zastaví policejní hlídka, sami před ní budou muset nadýchat do přístroje. "Je to další krok ke snižování nehodovosti," vysvětluje Škardová s tím, že právě Francie se do boje za bezpečnější provoz nyní pustila s velkou intenzitou a je v ní úspěšná.

Řidiče z Česka i dalších zemí teď nejvíce zajímá, jak se nové pravidlo ve Francii ujme. A zda ho ve sjednocené Evropě náhodou nebude chtít někdo okopírovat. A třeba zavést plošně.

V Česku měří zbytkový alkohol

I v Česku se přitom před časem uvažovalo o tom, že by řidiči museli v autě povinně vozit přístroj na měření alkoholu v dechu, ale nakonec se od toho upustilo. I proto, že si spousta řidičů takové zařízení již pořídila dobrovolně.

"V tuto chvíli neuvažujeme o tom, že bychom zavedli do povinné výbavy alkoholtester. Mnoho řidičů, kteří chtěli, tak si jej koupili soukromě. A platí, že k jakémukoliv oficiálnímu měření slouží přístroje dopravní policie a rozbory krve," říká Martin Novák z ministerstva dopravy.

Češi na rozdíl od Francouzů používají alkoholtestery zejména ráno po večírku, na němž pili. Chtějí si ověřit, zda jejich tělo všechen alkohol odbouralo.

V Česku totiž není povoleno žádné množství alkoholu v dechu či krvi řidiče, i když tvrdé sankce hrozí až těm šoférům, kteří nadýchají více než 0,3 promile. Navíc komerční alkotestery mají velké problémy právě s určením malých hodnot. A ty, které používá policie, stojí několik desítek tisíc. Test alkotesterů ZDE

Ve Francii hrozí postih až těm řidičům, kteří nadýchají 0,5 promile. Alkoholtestery tu proto mají uplatnění například i po obědě, kdy si dá řidič třeba dvě skleničky vína nebo piva.

V Británii skoro promile, v Česku ani malé pivo

Češi společně s Maďary, Estonci a Rumuny žijí v jedné z mála evropských zemí, kde musí být člověk za volantem úplně "čistý".
 
Naopak nejtolerantnější jsou k alkoholu ve Velké Británii, Irsku a na Maltě. Tam může motorista nadýchat i 0,8 promile, aniž by ho policisté potrestali. Nesmí však zavinit nehodu. Pak jsou tresty o to větší.

Šéf dopravní policie Leoš Tržil, který před dvěma lety zavedl povinné měření alkoholu u všech tuzemských silničních kontrol, by alkoholtestery řidičům vozit doporučil. "Pro kontrolu před jízdou. Jako prevence je to vhodné. Ale jako povinnou výbavu bych to nezaváděl. Kdo chce, tak už ho má," říká Tržil a připomíná, že se na trhu již začínají objevovat moderní vozy, které podnapilý řidič ani nenastartuje.

Senzory totiž poznají i mírné projevy opilosti. Pokud řidič pil alkohol, počítač to vyhodnotí jako riziko a motor nenaskočí.

Kolik alkoholu policisté tolerují

  • Ani kapku: Česko, Estonsko, Maďarsko, Rumunsko
  • 0,2 promile (asi jedno desetistupňové pivo): Norsko, Polsko, Slovensko, Švédsko
  • 0,4 promile (zhruba dvě desetistupňová piva): Belgie, Bosna a Herceg., Bulharsko, Černá Hora, Dánsko, Finsko, Francie, Chorvatsko, Itálie, Kypr, Lotyšsko, Lucembursko, Makedonie, Německo, Nizozemsko, Portugalsko, Rakousko, Řecko, Slovinsko, Srbsko, Španělsko, Švýcarsko, Turecko
  • 0,8 promile (až čtyři desetistupňová piva): Irsko, Malta, Velká Británie

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Další z rubriky

Další Porsche 911 je tu. Legenda je nová a zase stejná

Porsche 911 (992) Carrera 4S

Porsche 911 je legenda. A to nejen po stránce prodejních či sportovních úspěchů, devětsetjedenáctka prostě musí mít v...

Fešácký pick-up Mitsubishi dostal drsnou tvář

Mitsubishi L200 2019

Po čtyřech letech Mitsubishi osvěžilo svůj důležitý model pick-upu L200. Změn je hodně a jsou pořádně vidět. Výrazně se...

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Najdete na iDNES.cz