Dosud jsou v nabídce Volkswagenu jen dvě SUV. Středně velký Tiguan a velký Touareg. A to je málo, protože vozy kategorie SUV jsou dnes velmi populární a vlastně to je jeden z mála segmentů aut, které se i v Evropě stále dobře prodávají a netrpí současnou krizí. A proto Volkswagen v posledních měsících představuje jeden koncept za druhým. Od malého Taigunu přes Cross Coupé po velký, ale cenově zajímavý CrossBlue.
Koncepty SUV od Volkswagenu by měli pozorně sledovat i fanoušci Škody. Z některých VW by totiž měly vycházet i novinky mladoboleslavské automobilky. Pod současným jediným SUV Yeti by měl nabídku rozšířit malý model na bázi Taigunu a na druhé straně velký model vycházející z konceptu CrossBlue (více zde). A to je vlastně příbuzný i dnešní novinky CrossBlue Coupé.
Na šanghajském autosalonu představený koncept CrossBlue Coupé si bere styl z menšího CrossCoupé a velikostí odpovídá velkému CrossBlue. Stylově je novinka něco mezi obřím kombíkem na zvýšeném podvozku a SUV. Ale asi nejblíž má ke kategorii SAV (Sport Activity Vehicle), což je kategorie sportovně laděných SUV. Klasickým představitelem této třídy je BMW X6 nebo Range Rover Evoque.
CrossBlue Coupé velikostí odpovídá Touaregu, na délku mají oba modely 4,9 metru. Novinka je však ještě širší, má rovné 2 metry na šířku a zvětšil se i rozvor na téměř tři metry (2,98 metru). Díky velkým rozměrům pojme auto vedle pěti pasažérů až 609 litrů nákladu (platí s verzí bez rezervního kola jen s lepící sadou). Auto přitom stojí na modulární platformě MQB, kterou používá například nejnovější Škoda Octavia nebo Volkswagen Golf (více o platformě zde).
Karoserie je totiž sportovně střižená s klesající střechou a mohutným C sloupkem. Designem CrossBlue Coupé jasně zapadá do spíš konzervativního stylu Volkswagenu. Z konkurenčního RR Evoque si bere úzkou linii bočních oken, z domácího Golfu onen mohutný C sloupek. A celkový tvar zaoblené kabiny zase připomíná tvary od sesterského Audi.
Pohon je na první pohled komplikovaný a Volkswagen ho nazývá TwinDrive. Přední nápravu pohání benzínový motor společně s malým elektromotorem, pohon zadní nápravy pak obstarává další elektromotor. V pohonném systému tak chybí hřídel mezi nápravami. Auto dokáže jet čistě na elektrický pohon, ale pouze pár desítek kilometrů, výrobce uvádí 33 kilometrů. V čistě elektrickém režimu je maximální rychlost omezena na 120 kilometrů za hodinu. Oba elektromotory čerpají energii z Li-Ion akumulátorů s kapacitou 9,8 kWh.
V kombinovaném režimu jsou výkonové parametry mnohem zajímavější. Šestiválcový přeplňovaný motor dává 220 kW. K tomu musíme připočíst i výkony elektromotorů: přední má 40 kW, zadní pak 85 kW. Výrobce uvádí celkový výkon celé sestavy motorů 305 kW a 700 Nm točivého momentu, což je jistě více než dostatečná hodnota. Zrychlení na stovku zvládne koncept za 5,9 sekundy a maximální rychlost je 236 kilometrů za hodinu.
Kombinovaná spotřeba při pohonu jen s benzínovým motorem by měla být solidních 6,9 litru na 100 kilometrů, v hybridním režimu výrobce mluví o třech litrech paliva na 100 kilometrů. Realita v běžném provozu ovšem bude blíž k první hodnotě.
Interiér je na koncept relativně střízlivě provedený. Zaujmou dva režimy osvětlení, které se přepínají podle nastaveného jízdního režimu. Nechybí hliníkové dekorace v kombinaci leštěných ploch a matných hran a v interiéru použil výrobce i dřevěné prvky. Palubní deska je velmi střízlivě provedená, je na ní jen minimum tlačítek. Ovládání probíhá přes středový multifunkční dotykový displej s desetipalcovou úhlopříčkou. Druhý, dvanáctipalcový displej pak nahrazuje klasické budíky.
Volkswagen CrossBlue Coupé je pouhým konceptem, ale má mít vliv na vzhled budoucích modelů značky. Je tedy pravděpodobné, že se s jeho rysy jednou setkáme u produkčního auta, které však možná nebude tak velké a bude mít pravděpodobně konvenční pohon se spalovacím motorem.
Ale je jasné, že celý koncern Volkswagen má v plánu i rozvoj hybridních verzí svých aut. Takto poháněné koncepty teď představuje jeden za druhým. Takže i s pohonem TwinDrive se pravděpodobně v blízké budoucnosti setkáme, ale možná v úplně jiném modelu.