Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mánie SUV u Volkswagenu vrcholí. Mimino od Touarega se představuje

  9:00
Každý pátý z více než šesti milionů volkswagenů prodaných ročně na celém světě je SUV, v Evropě je to každé čtvrté auto se znakem VW a v USA dokonce každé třetí. Šéf značky Ralf Brandstätter plánuje, že v roce 2025 bude mít karoserii SUV dokonce každý druhý prodaný volkswagen.

Teď představil toho nejmenšího z rodiny, čtyřmetrový T-Cross.

Zakladatelem rodu je Touareg, letos nový a respektovaný na celém světě. T-Cross jako by chtěl zdůraznit, že je jeho potomkem. Střídmý svalnatý design na něj jednoznačně odkazuje. Novinka není tak funky jako loni představený větší T-Roc (příští rok dorazí ve verzi kabrio), zdůrazňuje více dojem robustnosti.

Volkswagen T-Cross

Na počest Touaregu už budou mít asi navždycky SUV od Volkswagenu v Evropě jméno s T na začátku. Ale T-Cross je světoobčan, premiéru si odbyl na třech místech najednou: v Šanghaji, Amsterdamu a Sao Paulu.  „T-Cross bude vyráběn společně s modelem Polo ve španělském závodě Volkswagen Navarra,“ uvádí David Valenta, mluvčí českého zastoupení značky. Do roku 2019 investuje Volkswagen do výrobního závodu Navarra miliardu eur s cílem uspokojit mimořádně rychle rostoucí poptávku na trhu kompaktních SUV. Kromě toho se budou specifické verze modelu T-Cross vyrábět v Jižní Americe a Číně pro tamní trhy.

Je to typický městský teréňák. T-Cross s vnější délkou 4,11 metru je o dvanáct centimetrů kratší než T-Roc. Je to vlastně VW Polo s karoserií SUV. Vypadá urostle a robustně. Krátké převisy, dlouhý rozvor a hodně horizontálních linek, které auto opticky rozšiřují a protahují, mu dávají zarputilý výraz. Silueta je ovšem klasická, volkswagenovsky střízlivá. Zaujme hodně linek a prolisů na boku a nezaměnitelná grafika zadních lamp propojených pásem přes celou šířku zádi.

Automobilky ve svých nabídkách nahradily už téměř bez výjimky malé kombíky právě takovými drobnými SUVčkovitými crossovery, jako je novinka Volkswagenu. Takže Brandstätter při své prezentaci zdůrazňuje i talent T-Crossu k rodinným disciplinám. A s až 455litrovým kufrem to nezní nereálně. Rozvor 2,56 metru protahuje kabinu na míry, do kterých se vejdou v pohodě čtyři dospělí. Čistě „od oka“ je v kabině místo jako začátkem devadesátých let v Golfu třetí generace. T-Cross se k tomu chlubí na svou velikostní kategorii nezvyklou zajímavostí v podobě zadních sedadel posuvných v rozmezí 14 centimetrů (se sedačkami co nejvíc vzadu je kufr 385litrový). A komu to je málo, sklopí opěradlo sedačky spolujezdce a odveze i dlouhý náklad. Anebo se tam uloží ke spánku. Volkswagen u novinky totiž zdůrazňuje mladistvého ducha.

Se svou novinkou Volkswagen zcela jednoznačně cílí na mladé. A nejen dvanácti barvami v základní nabídce laků, ale také různými polepy karoserie nebo barevnými ozdobami do interiéru.

Volkswagen T-Cross

Jenže trh je nevyzpytatelný: podobně zaměřené malé mladistvé modely totiž k překvapení všech plánovačů v automobilkách totiž často kupují penzisté: malé rozměry karoserie jim vyhovují, na výše položená sedadla se jim dobře nastupuje a přehled z výše posazené kabiny také není k zahození.

Řidič a spolujezdec vepředu sedí 597 mm nad vozovkou, cestující vzadu 652 mm – to je o 10 centimetrů výš než v Polu. 

SUV, a nejenom ta malá, mají pro automobilky ještě jednu obrovskou výhodu: kromě toho že jsou módní a zákazníci je kupují, u nich také mohou nasadit mnohem vyšší cenu než u konvenčně tvarovaných aut.

T-Cross to potvrzuje. Ceník ještě nemá, ale určitě nebude oproti Polu dražší jen o patnáct tisíc, což je typický příplatek za kombíka u malých aut. Přitom technika je vlastně stejná: v tomto případě modulární platforma koncernu VW MQB ve verzi A0 pro menší modely. To znamená výhradně pohon předních kol. Ta mohou být, jak se na SUV sluší, větší než u přikrčených hatchbacků: základní jsou šestnáctipalcová, vrcholem jsou osmnáctky.

Volkswagen T-Cross
Volkswagen T-Cross

Ty roztáčí čtyři motory přeplňované turbodmychadlem: tříválce 1.0 TSI s výkonem 70 kW/95 k nebo 85 kW/115 k, čtyřválec 1.5 TSI s výkonem 110 kW/150 k dorazí později, stejně jako turbodiesel 1.6 TDI s výkonem 70 kW/95 k. Základní motor má pětistupňový manuál, všechny ostatní šestistupňovou manuální, nebo příplatkovou sedmistupňovou automatickou převodovku.

Tucet nových SUV

Značka Volkswagen v období let 2016 až 2020 chystá díky rostoucí popularitě SUV svou nabídku v této kategorii ještě více zahustit. Globální ofenziva v segmentu SUV odstartovala v roce 2016 aktuálním modelem Tiguan. V roce 2017 následovaly až sedmimístný Tiguan Allspace a kompaktnější T-Roc. Volkswagen souběžně uvedl v roce 2017 na trh v segmentu SUV také pro USA vyvinutý model Atlas a jeho čínskou verzi Teramont – v obou případech jsou to sedmimístné vozy.

Rok 2018 byl zahájen dalšími modely na zvýšeném podvozku. Volkswagen of America představil v New Yorku dvě studie na základě modelu Atlas: Cross Sport (pětimístný vůz blízký sériové výrobě) a Tanoak (pick-up). Ve stejném měsíci oslavil v Číně světovou premiéru nový Volkswagen Touareg – vlajková loď značky. U příležitosti debutu modelu Touareg představil Volkswagen v Pekingu navíc dvě budoucí SUV pro Čínu: Powerful Family SUV (studie univerzálního automobilu, koncipovaného pro rodiny) a Advanced Midsize SUV (varianta studie Atlas Cross Sport).

Ale Ralf Brandstätter odhaluje ještě další plány: V roce 2020 bude na trh uveden model I.D. CROZZ, první zcela elektricky poháněné SUV značky Volkswagen.

Autor:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...