Mánie SUV u Volkswagenu vrcholí. Mimino od Touarega se představuje

  9:00aktualizováno  9:00
Každý pátý z více než šesti milionů volkswagenů prodaných ročně na celém světě je SUV, v Evropě je to každé čtvrté auto se znakem VW a v USA dokonce každé třetí. Šéf značky Ralf Brandstätter plánuje, že v roce 2025 bude mít karoserii SUV dokonce každý druhý prodaný volkswagen.

Teď představil toho nejmenšího z rodiny, čtyřmetrový T-Cross.

Zakladatelem rodu je Touareg, letos nový a respektovaný na celém světě. T-Cross jako by chtěl zdůraznit, že je jeho potomkem. Střídmý svalnatý design na něj jednoznačně odkazuje. Novinka není tak funky jako loni představený větší T-Roc (příští rok dorazí ve verzi kabrio), zdůrazňuje více dojem robustnosti.

Volkswagen T-Cross

Na počest Touaregu už budou mít asi navždycky SUV od Volkswagenu v Evropě jméno s T na začátku. Ale T-Cross je světoobčan, premiéru si odbyl na třech místech najednou: v Šanghaji, Amsterdamu a Sao Paulu.  „T-Cross bude vyráběn společně s modelem Polo ve španělském závodě Volkswagen Navarra,“ uvádí David Valenta, mluvčí českého zastoupení značky. Do roku 2019 investuje Volkswagen do výrobního závodu Navarra miliardu eur s cílem uspokojit mimořádně rychle rostoucí poptávku na trhu kompaktních SUV. Kromě toho se budou specifické verze modelu T-Cross vyrábět v Jižní Americe a Číně pro tamní trhy.

Je to typický městský teréňák. T-Cross s vnější délkou 4,11 metru je o dvanáct centimetrů kratší než T-Roc. Je to vlastně VW Polo s karoserií SUV. Vypadá urostle a robustně. Krátké převisy, dlouhý rozvor a hodně horizontálních linek, které auto opticky rozšiřují a protahují, mu dávají zarputilý výraz. Silueta je ovšem klasická, volkswagenovsky střízlivá. Zaujme hodně linek a prolisů na boku a nezaměnitelná grafika zadních lamp propojených pásem přes celou šířku zádi.

Automobilky ve svých nabídkách nahradily už téměř bez výjimky malé kombíky právě takovými drobnými SUVčkovitými crossovery, jako je novinka Volkswagenu. Takže Brandstätter při své prezentaci zdůrazňuje i talent T-Crossu k rodinným disciplinám. A s až 455litrovým kufrem to nezní nereálně. Rozvor 2,56 metru protahuje kabinu na míry, do kterých se vejdou v pohodě čtyři dospělí. Čistě „od oka“ je v kabině místo jako začátkem devadesátých let v Golfu třetí generace. T-Cross se k tomu chlubí na svou velikostní kategorii nezvyklou zajímavostí v podobě zadních sedadel posuvných v rozmezí 14 centimetrů (se sedačkami co nejvíc vzadu je kufr 385litrový). A komu to je málo, sklopí opěradlo sedačky spolujezdce a odveze i dlouhý náklad. Anebo se tam uloží ke spánku. Volkswagen u novinky totiž zdůrazňuje mladistvého ducha.

Se svou novinkou Volkswagen zcela jednoznačně cílí na mladé. A nejen dvanácti barvami v základní nabídce laků, ale také různými polepy karoserie nebo barevnými ozdobami do interiéru.

Volkswagen T-Cross

Jenže trh je nevyzpytatelný: podobně zaměřené malé mladistvé modely totiž k překvapení všech plánovačů v automobilkách totiž často kupují penzisté: malé rozměry karoserie jim vyhovují, na výše položená sedadla se jim dobře nastupuje a přehled z výše posazené kabiny také není k zahození.

Řidič a spolujezdec vepředu sedí 597 mm nad vozovkou, cestující vzadu 652 mm – to je o 10 centimetrů výš než v Polu. 

SUV, a nejenom ta malá, mají pro automobilky ještě jednu obrovskou výhodu: kromě toho že jsou módní a zákazníci je kupují, u nich také mohou nasadit mnohem vyšší cenu než u konvenčně tvarovaných aut.

T-Cross to potvrzuje. Ceník ještě nemá, ale určitě nebude oproti Polu dražší jen o patnáct tisíc, což je typický příplatek za kombíka u malých aut. Přitom technika je vlastně stejná: v tomto případě modulární platforma koncernu VW MQB ve verzi A0 pro menší modely. To znamená výhradně pohon předních kol. Ta mohou být, jak se na SUV sluší, větší než u přikrčených hatchbacků: základní jsou šestnáctipalcová, vrcholem jsou osmnáctky.

Volkswagen T-Cross
Volkswagen T-Cross

Ty roztáčí čtyři motory přeplňované turbodmychadlem: tříválce 1.0 TSI s výkonem 70 kW/95 k nebo 85 kW/115 k, čtyřválec 1.5 TSI s výkonem 110 kW/150 k dorazí později, stejně jako turbodiesel 1.6 TDI s výkonem 70 kW/95 k. Základní motor má pětistupňový manuál, všechny ostatní šestistupňovou manuální, nebo příplatkovou sedmistupňovou automatickou převodovku.

Tucet nových SUV

Značka Volkswagen v období let 2016 až 2020 chystá díky rostoucí popularitě SUV svou nabídku v této kategorii ještě více zahustit. Globální ofenziva v segmentu SUV odstartovala v roce 2016 aktuálním modelem Tiguan. V roce 2017 následovaly až sedmimístný Tiguan Allspace a kompaktnější T-Roc. Volkswagen souběžně uvedl v roce 2017 na trh v segmentu SUV také pro USA vyvinutý model Atlas a jeho čínskou verzi Teramont – v obou případech jsou to sedmimístné vozy.

Fotogalerie

Rok 2018 byl zahájen dalšími modely na zvýšeném podvozku. Volkswagen of America představil v New Yorku dvě studie na základě modelu Atlas: Cross Sport (pětimístný vůz blízký sériové výrobě) a Tanoak (pick-up). Ve stejném měsíci oslavil v Číně světovou premiéru nový Volkswagen Touareg – vlajková loď značky. U příležitosti debutu modelu Touareg představil Volkswagen v Pekingu navíc dvě budoucí SUV pro Čínu: Powerful Family SUV (studie univerzálního automobilu, koncipovaného pro rodiny) a Advanced Midsize SUV (varianta studie Atlas Cross Sport).

Ale Ralf Brandstätter odhaluje ještě další plány: V roce 2020 bude na trh uveden model I.D. CROZZ, první zcela elektricky poháněné SUV značky Volkswagen.

Autor:

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Nákup auta v zahraničí: za nový vůz se DPH platí v Česku

Koupě špatné ojetiny může pořízení auta značně prodražit 1

Když si koupíte v Německu nebo v jiné unijní zemi nové auto, měli byste se připravit na to, že vás čeká daňové kolečko....

Další z rubriky

Devět z deseti reflexních pásek nevyhovuje předpisům

reflexní páska

Devět z deseti reflexních pásek, které letos zkontrolovala Česká obchodní inspekce, nesplnilo předpisy. Pásky...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Nejhorší silnice je na Blanensku. Nákladní auta tam ničí asfalt i domy

Výmoly: Nejhorší díra republiky 2018

V hlasování řidičů o největší výtluky na silnicích v celém Česku je nejhorší komunikace v obci Lhota Rapotina na...

Najdete na iDNES.cz