Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volvo XC60: parkování je hračkou a brzdění taky

  17:00aktualizováno  17:00
"Tento automobil se stane magnetem pro oči. Pokud dnes dokážete Volvo rozpoznat na 50 metrů, já se chci dostat do situace, kdy je v budoucnu bezpečně rozpoznáte na dvojnásobnou vzdálenost," říká o novém konceptu XC60 Steve Mattin, ředitel designérského centra Volva.

Volvo XC60 | foto: Volvo

A bronzový koncept dělá všechno proto, aby na autosalonu v Detroitu pohledy přitáhl.

Za dva roky začne švédská automobilka prodávat své druhé SUV, půjde o menšího bratra modelu XC90 s názvem XC60.

Jedno auto s designem terénního vozu dnes už výrobcům aut nestačí a svůj modelový program v této kategorii stále rozšiřují. Volkswagen postaví do svých prodejen vedle touaregů i tiguana, Audi plánuje menší model Q5 a Mercedes nabídne model GLK.

Ani Volvo nechce zůstat stranou těchto módních trendů. Nové XC60 dostane platformu, která pochází v rámci koncernu Ford ze sesterského modelu Land Rover Freelander.

popisek AUTOKATALOG
VŠE O VOLVECH 

Designem ale půjde o typické Volvo se svalnatými boky a zádí, kterou doplní rozměrná světla. Designéři se XC60 snažili vetknout kupé-vzhled. Na autosalon dorazí na dvacetipalcových kolech, nesmí chybět prosklení střechy.

To by ale samo o sobě bylo málo, vývojáři proto museli vymyslet něco nového. Co třeba systém automatického brzdění? Nebo konečně dostatečný výhled vzad?

Festival novot
Za pozornost stojí konstrukce víka zavazadlového prostoru. Jeho spodní část je možné vysunout a zvednout přes horní část. Tím vzniká dostatečný otvor pro naložení malých předmětů, aniž by bylo nutné otevřít celý kufr. Samozřejmě je možné otevřít také celý zavazadlový prostor, nebo pouze horní víko.

Další specialitou je tmavý spodní panel víka kufru. Při pohledu zevnitř je průhledný a zlepšuje přehled řidiče o situaci za volvem.

Interiéru dominuje kůže a hliník. Přístrojové deska je namalována podle chutí řidičů, kteří "mikročip vždy považují za přirozený doplněk snídaně," říkají s nadsázkou zástupci automobilky.

Pracovišti řidiče a spolujezdce kraluje tenká sněhobílá středová konzole, vyvedená v minimalistickém stylu. Tlačítka a ovládací prvky jsou zcela zapuštěny a "neviditelná" obrazovka informačního a navigačního systému se objeví teprve po zapnutí.

Řidič pak volí rychlostní stupně posuvným ovladačem, podobným tomu z mixážních pultů zvukařů.

Posádka si hoví v extrémně štíhlých sedadlech, jejichž konstrukce se také vymyká zažitým zvyklostem.

Opěrky hlavy a opěradla předních i zadních sedadel mají mezeru umožňující pohodlné opření i tehdy, pokud osoba sedící na sedadle nosí cop nebo jiný účes, který tlačí při opření do temene hlavy. Zlepšilo se také větrání zad a výhled dozadu, navíc technici do takto vzniklé štěrbiny zabudovali tlumené osvětlení.

"Otočením hlavy má řidič výhled skrz své vlastní sedadlo, opěradlo zadního sedadla a přes průhledný panel ve víku kufru. Tím se zvyšuje bezpečnost  automobilu, u kterého může být vzhledem k jeho výšce omezen výhled vzad," vysvětluje designér Steve Mattin.

Terénní volvo zabrzdí ve městě samo
Malé volvo do terénu také umí předcházet nehodám v nízké rychlosti. Nově vyvinutému příspěvku aktivní bezpečnosti u Volva říkají City Safety.

Systém je aktivní při rychlostech do 30 km/h. Pokud je relativní rozdíl rychlostí blížících se vozidel menší než 15 km/h, může systém pomoci řidiči nehodě zcela předejít. Při rychlostech od 15 do 30 km/h je hlavní pozornost zaměřena na maximální možné snížení rychlosti před nárazem.

Volví "bezpečí pro městský provoz" rozpozná hrozící nebezpečí srážky v případě, že vozidlo vpředu začne náhle brzdit. Systém City Safety zvýší tlak v brzdovém systému a umožní tak řidiči srážce předejít. Pokud systém zjistí, že srážka je nevyhnutelná, vůz začne sám automaticky brzdit.

Čtyři a půl metru dlouhé a metr devadesát široké volvo dostane pohon všech kol (pravděpodobně typu Haldex) a čtyř- a pětiválcové motory přeplňované i atmosferické budou pocházet od Volva. Chybět by neměl nový 238koňový šestiválec 3,2 litru, který před nedávnem dostala XC90 a S80.

První XC60 vyrazí k zákazníkům na počátku roku 2009.

Autoři:




Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Pilot Formule 1 Lewis Hamilton představil na autosalonu ve Frankfurtu...
Auťák z jiné planety: Mercedes-AMG Project One je ochočená formule

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Ještě nikdy nemělo silniční auto tak blízko k formuli 1 jako chystaný Mercedes-AMG Project One. Supersport má uzavřenou karoserii a dvě místa v kabině, jinak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.