Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VW Polo žhaví gumy. Kapesní GTI je levnější než Fabia RS

aktualizováno 
Magická tři písmena, ke kterým se volkswagenáři modlí, se blýskají i na zadku nového pola. Značí příslušnost ke kategorii hot-hatchů, tedy nabroušených malých hatchbacků, kterou kdysi spoluzakládal jeho pradědeček golf. Polo GTI se vůbec v Česku nemělo prodávat, Volkswagen naštěstí změnil názor.

Volkswagen Polo GTI | foto: Volkswagen

To největší překvapení si polo připravilo hned do ceníku. Základní cena je 491 700 korun, takže je levnější než Škoda Fabia RS (základní cena 499 900 korun), která má stejný motor i převodovku, ale o generaci starší podvozkovou platformu. Nutno ale uznat, že jí je to jedno a jezdí skvěle. Test nejrychlejší fabie ZDE

Může se hodit

Výborné automobily německé značky VW Polo
Nezklamou Vás ani při jízdě! Prohlédněte si je
na obřím portálu v ČR www.automodul.cz

Polo GTI pořídíte ve tří i pětidveřové verzi. Technicky identický s polem je ještě třetí z malých kvítek koncernu VW - Seat Ibiza Cupra. Ten je za stejné peníze jako fabia.

Polo na vás nevolá v autosalonu "kup si mě, jsem rychlé" a chuligánsky nedoráží na ostatní nasupené mrňouse "natrhnu ti tričko". Ne že by nevypadalo dobře. Jen nedává tak okatě najevo, že umí víc než sousedčina nákupní taška stejné značky s dýchavičným tříválcem pod kapotou. Polo GTI pohání "jen" jedna-čtyřka, rozhodně ho to ale v dovádění neomezuje.

Sportovec-elegán

Oproti nasupené konkurenci malých ostrých hatchbacků vypadá GTI usedle. Polo je asi nejpohlednější volkswagen v nabídce, proto už se designérům nechtělo vyvážené proporce kazit nateklými blatníky a různými křídly. I na pohled vypadá kvůli svislým bokům vyšší než malí naštvaní konkurenti. Ale design nejezdí. Na silnici polo bojuje statečně.

Přeplňování v rodině

První nasupené polo se představilo už před čtvrtstoletím. Legendární Polo Coupé G40 z roku 1986 dostalo mechanické spirálové dmychadlo (tzv. G-dmychadlo). Motor dosahoval nejvyššího výkonu 83 kW (113 k) a rozjel polo skoro na dvoustovku. Nutno dodat, že G-dmychadlo bylo velkým zdrojem problémů, své o tom ví hlavně majitelé Volkswagenu Corrado G60.

Volkswagen Polo G40
GTIčko tak poznáte nejlíp zepředu, podle červených linek lemujících mřížku chladiče. Nové jsou nárazníky a vzadu je nad oknem malý spojler, trošku se rozšířily prahy. Parádní jsou sedmnáctipalcové ráfky se specifickým designem (pneumatiky 215/40 R), pod nimiž prokukují červeně lakované brzdiče.

S vyváženým vnějškem skvěle ladí do detailu propracovaný interiér s černě čalouněným stropem a kostkovaným čalouněním sedadel, kterým vzpomíná na slavného předka: prvního Golfa GTI.

A když už vzpomínáme dědu: tohle auto sice patří o kategorii níž, ale za těch pětatřicet let ho přerostlo. Opravdu: první golf byl o čtvrt metru kratší než dnešní polo. Že by místa bylo na silnicích víc, jsem si ale nějak nevšiml...

Vnitřek vyšperkovává červené obšití sedadel, manžety řadičky na spodu zploštělého volantu. Vypadá skvěle, dobře se drží v základní poloze, ale už je na čase se vrátit ke klasickému kulatému. Sedíte za ním hodně vysoko. I když nastavíte sedačku co nejníž to jde, chtěli byste sedět tak o pět čísel níž.

Dýchej dvakrát

Přímovstřikový čtyřválec je osazený kompresorem (pro plnění v nízkých otáčkách) a turbodmychadlem, které žene litry kyslíku do motoru ve vyšších otáčkách. Maximální kroutící moment 250 newtonmetrů je dostupný v rozmezí od dvou do 4500 otáček. Malý dvakrát přeplňovaný motor dovádí i s mnohem většími volkswageny, s dvanáctimetrákovým polem nemá práci, nadechne se už u nejnižších otáček a táhne lineárně než ručka otáčkoměru opíše skoro celou dráhu až k omezovači. A když chcete předjet, stačí podřadit a zátah je razantnější.

Při opravdu rychlé jízdě po německé dálnici, kam redakci na svezení s Polem GTI Volkswagen vyvezl, zjistíte, že nad šest tisíc otáček zátah trochu poleví. Polo pak už moc nezrychluje.

Jinak než s dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG Polo GTI neseženete. Má sedm stupňů, v kalupu po dálnici - po té německé - se rozdovádí i nad dvě stě, ale bude občas nerozhodná, jestli nechat zařazenou nejvyšší sedmičku, nebo podřadit na šestku. V těch chvílích je lepší zařadit stupeň ručně páčkami na volantu.

Občas se při rozjezdu nemohou kolečka v převodovce domluvit, sešlápnete tedy plyn trochu víc a auto pěkně poskočí (na jedničku i zpátečku). Tahle vlastnost je vlastní všem sedmistupňovým DSGčkum, při popojíždění občas moc razantně vystřelíte i s ostatními modely koncernu VW, které jí dostávají.

Jistý, obratný

Je to asi nejrychlejší polo všech dob a když už jsme u golfu, je rychlejší než třetí generace Golfu GTI. Maximálně jede 229 km/h (takže je i rychlejší než malé škodovácké RS) a z nuly na stovce je za 6,9 sekund. Tabulková spotřeba je psaná 5,9 litrů benzinu na sto kilometrů, počítejte ale tak s deseti, jestli budete jezdit, jak se s GTI sluší a patří. Při dovádění to bude ještě víc.

Polo je parádně ovladatelné, předokolka se chová předvídatelně, na limitu je samozřejmě nedotáčivá. Pak stačí lehounce ubrat plyn a srovná se. Než ale začne putovat ven ze oblouku, trvá to hodně dlouho a s nedotáčivostí navíc bojuje speciální funkcí stabilizačního systému, kterou pojmenovali XDS. Ta simuluje funkci samosvorného diferenciálu, když začne auto putovat z zatáčky ven, přibrzdí XDS přední vnitřní kolo a polo kolem něj zatočí.

Podvozek je jistý, stejně jako řízení, které je hezky přesné. Při vysokých dálničních jízdách je záď trochu nervózní, to ale malému autu s krátkým rozvorem a minimálními převisy vyčítat nemůžeme. I tak ale cítíte, že má dobrou přilnavost a snaží se silnice držet seč může. Kromě tlumičů s tužší charakteristikou dostalo malé GTI také nové pružiny snižující podvozek oproti obyčejnému polu o jeden a půl centimetru.

První co vám při opravdu rychlém ježdění na maximu možností odejde, jsou brzdy. Vyčítat to ale polu nemůžete, pokud nejste závodník, odrovnáte je jízdou na krev u každého sériového auta. I když se tváří sebesportovněji.

GTI pro každý den

Na pohled vypadá jako zmenšený Golf GTI. A ono doopravdy je. Je menší, má menší motor, kufr... prostě Polo. To všechno ale není na škodu, i tak je to GTIčko se vším všudy.

Není tak extrémní jako třeba Clio RS, umí být i civilní, ale stejně rychlé. Jen s menším "cirkusem". A to může být ta největší výhoda nabroušeného pola: je použitelné pro běžné ježdění. Má skvělý motor, dokonale zpracovaný vnitřek a uhlazený vnějšek. Jestli je těch "hothatchovských" serepetiček moc nebo málo posuďte sami. Konkurence vypadá zuřivěji, v polu se zase nebudete vypadat jak bláznivý tuner, když pojedete s holkou do divadla.

A jestli vám vadí, že má jen dva pedály (protože je výhradně s automatem), svezte se s ním. Ten třetí vlevo vám chybět přestane.

Volkswagen Polo GTI v číslech
motor zážehový, přeplňovaný kompresorem a turbem, 1390 ccm
převodovka sedmistupňová dvouspojková automatická
max. výkon (kW/k) 132/180
max. točivý moment (Nm) 250
nejvyšší rychlost (km/h) 229
zrychlení 0-100 km/h (s) 6,9
kombinovaná spotřeba (l/100 km) 5,9
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 3976 x 1682 x 1452 x 2468
objem kufru (l) 280-952
pohotovostní hmotnost (kg) 1194
pneumatiky 215/40 R 17
základní cena (Kč) 491 700
Poznámka: údaje uváděné výrobcem





Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Opel Insignia Sports Tourer
První test v Česku: kombíková Insignia nabízí hodně muziky za dobré peníze

Není nejprostornější ani nejluxusnější, ale Opel Insignia Sports Tourer nabízí spoustu praktických vlastností za cenu, kterou zájemci o velké rodinné kombi...  celý článek

Kia Stinger
Žihadlo s pohonem zadních kol a šestiválcem je tady. Řídili jsme Stinger

Toto auto ukazuje, že to s automobilismem ještě není tak zlé. Má pohon zadních kol a pod kapotou podélně uložený benzinový šestiválec. Tahle kia je jedno z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.