Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Výměnu oleje zvládne i vaše babička. Za minutu a půl s čistýma rukama

  10:06aktualizováno  10:06
Připomíná to výměnu náplně do tiskárny, výměna oleje bude s novým vynálezem otázkou chvilky a zvládne ji každý rovnou na parkovišti.

Uzavřený plastový kontejner velký přibližně jako autobaterie obsahuje kompletní olejovou náplň i filtr, není potřeba žádné speciální nářadí. Jen zvednete kapotu, uchopíte kontejner za madlo, vytáhnete ze zásuvky v motorovém prostoru a nahradíte čerstvým.

Může se hodit

Hledáte nový nebo ojetý vůz? Vybírejte z bohaté nabídky osobních aut, nákladních aut nebo motocyklů k prodeji na Automodul.cz.

Technologii, kterou vymysleli vývojáři Castrolu (patří do petrochemického gigantu BP) v projektu Nexcel, má všechny předpoklady udělat malou revoluci. Na výměnu oleje se musí minimálně jednou za rok. Je to trochu špinavá práce, která se provádí víceméně stejně už dlouhá desetiletí, a musíte kvůli ní do servisu. Navíc je Nexcel extrémně rychlý, tvůrci uvádějí devadesát sekund, což je citelně míň, než dnešních obvyklých dvacet minut.

Nový nápad, který výrobce testuje na prototypu Aston Martinu, návštěvu servisu odbourá. Nexcel představil svůj nápad britskému výrobci urozených sporťáků před dvěma roky. Je ovšem jasné, že k masovému rozšíření ještě několik let chybí (odhaduje se pět až deset let). Andy Palmer, generál Aston Martinu ale už dnes prohlašuje, že si tuto technologii umí představit v každém voze. Prozatím ji testuje v prototypu čistě okruhového extrémního supersportu jménem Vulcan, který má pod kapotou atmosférický sedmilitrový dvanáctiválec s výkonem přes 800 koní.

Aston Martin Vulcan
Aston Martin Vulcan
Aston Martin Vulcan
Aston Martin Vulcan

Aston Martin Vulcan

Nexcel už otestoval svůj vynález v několika vozech různých výrobců od mikroaut po supersporty (ví se, že existuje například Ford Focus vybavený touto technologií) a provedl crashtesty. Systém obstál i v extrémních zkouškách, dostatečné mazání je schopný zajistit například i při extrémním brzdění s přetížením až 1,8 G - to odpovídá situaci, při které by auto jedoucí stovkou zabrzdilo za 1,6 sekundy. Systém je konstruován tak, že může být použit pro mazání s mokrou i suchu skříní obvyklou u závodních a vysokovýkonných sportovních vozů.

Vynález by ušetřil 200 tisíc cisteren oleje

Oliver Taylor, šéfinženýr projektu, na kterém pracovalo kolem padesáti lidí ve Velké Británii, USA a Německu, uvádí, že toto řešení umožňuje oběh oleje v motoru v objemu 600 litrů za minutu, což je deset až dvacetkrát víc, než vyžaduje pro řádné mazání jakékoliv konvenční auto (běžná olejová čerpadla přečerpají 250 až 350 litrů oleje za hodinu).

Rychlá výměna oleje má ještě další výhody: mění se vždy stejné (v podstatě kompletní) množství oleje, celý systém je mnohem ekologičtější, protože sběr a recyklace olejů bude v tomto případě pod lepší kontrolou. Předpokladem rozšíření technologie Castrol Nexcel samozřejmě budou úpravy na motorech, které budou vyžadovat modifikace systému mazání a vytvoření speciálního standardizovaného prostoru pro kartuš s olejem.

Jak a kdy měnit olej

Výrobce neposlouchejte, radí odborníci

Zčernání motorového oleje po výměně

Nexcel není jen jednoduchá krabice s olejem a vestavěným filtrem, má v sobě taky chytrou řídící elektronikou, která má komunikovat s řídící jednotkou vozu. Jednotky si například „řeknou“, že dochází k výměně olejové náplně. V Nexcelu by mělo podle popisu, který je prozatím dostupný, být malé čerpadlo, které odčerpá zbytek oleje z motoru, při nahrazení novou kartuší pak systém naplní tak, aby se mohlo bezpečně startovat. Proto pravděpodobně celá výměna trvá udávaných devadesát sekund, i když na pohled se pouze prohodí dva malé kontejnery.

Tvůrci uvádějí, že jejich technologie povede k úsporám paliva a také oleje. Castrol odhaduje, že pokud by byl Nexcel nainstalovaný ve všech autech na světě, ušetřilo by se ročně 200 tisíc cisteren čerstvého oleje. Značka chce intenzivněji recyklovat použitý olej, dnes se ho čtvrtina „vyleje“.

Fotogalerie

Systém má také lépe řešit zahřívání oleje při studených startech. Právě v režimech, kdy motor pracuje s nedostatečně zahřátým olejem, trpí. Nexcel má v takových případech zmenšit množství oleje v oběhu, ten intenzivněji proudí mazacími kanály motoru a rychleji se ohřeje. Zbytek se dohřeje průběžně následně. Je to také mnohem efektivnější, na hrnek kafe si také neohříváte celou konvici vody.

Castrol uvedl, že nový vynález už představil dalším automobilkám a chce ho licencovat dalším výrobcům olejů. Prozatím má kontejner tvar a velikost podobnou autobaterii, podle tvůrců ale může mít i jiné rozměry.



Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

Vědci se snaží lépe analyzovat průběh nehod, pomáhají crashtesty

Ukázku postupu záchranářů při simulované automobilové nehodě mohli vidět...

Lépe analyzovat průběh a příčiny dopravních nehod mají vědcům pomoci crashtesty, testovací nehody vozů sledované...

OBRAZEM: Takové budou ulice v Evropě. Den bez aut v Paříži a Bruselu

Den bez aut v centru Paříže (16. září 2018)

Starostové Paříže a Bruselu by chtěli zavést celoevropský den bez aut. Obě města dala autům na den stopku o uplynulém...

Výročí Dieselgate: soudy, miliardové pokuty a rostoucí síla Volkswagenu

Právě motory TDI způsobily Volkswagenu dalekosáhlé problémy.

Přesně před třemi lety vyšla ve světových agenturách nenápadná zpráva o potížích koncernu Volkswagen v USA kvůli měření...

Najdete na iDNES.cz