Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výroba nejminískovatějších miníků skončila před deseti lety na Františka

  13:48aktualizováno  13:48
Nemá sportovní geny Aston Martinů, nezdolného ducha Land Roverů, ani aristokratickou grácii Rolls-Royců, přesto se Mini dokázalo zařadit mezi ikony britského automobilového průmyslu. Jednoduchý vůz s výbornými jízdními vlastnostmi a nadčasovým designem se vyráběl od konce padesátých let až do 4. října 2000.

Mini slaví padesát let | foto: Mini

Za tu dobu vzniklo skoro pět a půl milionu těchto autíček, jejichž novátorské technické řešení stanovilo dodnes platný standard v kategorii malých aut.

Impulzem k vývoji minivozu bylo prudké zdražení benzinu, k němuž došlo v důsledku Suezské krize v roce 1956. Nutnost sáhnout při tankování hlouběji do kapsy způsobila, že se britští motoristé začali poohlížet po úsporných autech zpoza Lamanšského průlivu. Obchodní úspěch těchto malých aut přiměl vedení automobilky British Motor Corporation k tomu, aby zákazníkům nabídlo obdobný vůz domácí provenience.

Alec Issigonis a Mini

Alec Issigonis a Mini

Úkol zastavit invazi německých "brouků" na britské ostrovy byl svěřen Alekovi Issigonisovi. Volba to nebyla náhodná; tento konstruktér narozený v turecké Smyrně měl už na svém kontě úspěch v podobě Morrisu Minor. Spíše než na exaktní technické metody se Issigonis při navrhování aut spoléhal na svou intuici, a dokonce se nechal slyšet, že "matematika je nepřítelem každého skutečně kreativního člověka". Traduje se, že rozměry budoucího mini stanovil tak, že na továrním dvoře nechal usadit dva páry urostlých dělníků a křídou kolem nich udělal čáru.

Mini loni slavil padesátiny

Nadělil si parádní koncept - více čtěte ZDE

Vývoj vozu s délkou jen něco málo přes tři metry a šířkou ani ne metr a půl si vyžádal řadu novátorských řešení. Issigonisovu týmu se však podařil bezmála zázrak, když 80 procent celkové délky auta tvořil prostor pro cestující a zavazadla. Hlavní zásluhu na tom měla koncepce "vše vpředu", která se pro malé automobily napříště stala standardem. Aby se pohonné ústrojí pod krátkou přední kapotu vůbec vešlo, musel být motor uložen napříč a převodovka pod ním. Chladič pak dostal netradiční umístění podél blatníku. Velkorysých rozměrů interiéru vozu bylo dosaženo také díky umístění kol do samotných rohů karoserie, což se ukázalo být šťastným řešením i z hlediska nadprůměrných jízdních vlastností auta.

Mini slaví padesát let

Definitivní verzi vozu, který byl vyvíjen pod označením ADO15, představil Issigonis v dubnu 1959. K zákazníkům auto zamířilo pod značkami Austin Seven a Morris Mini-Minor. Na konci 60. let se pak Mini stalo samostatnou značkou.

Levný, úsporný a snadno ovladatelný vůz se stal bestsellerem, takže nebylo divu, že už v roce 1965 byl prodán jeho milióntý exemplář. Nejvíce šlo na odbyt standardní dvoudveřové provedení, ale mini se vyrábělo i jako kombi, dodávka či pick-up. Milovníci svižné jízdy si mohli dopřát verzi s označením Cooper S, o jejíž kvalitách svědčí trojice zlatých medailí získaných na Rallye Monte Carlo.

Mini slaví padesát let

Nebyly to ale jen sportovní úspěchy, které mini proslavily. V autíčku se proháněli mimo jiné členové skupiny Beatles a herci Peter Sellers či Steve McQueen. Velkou popularitu autu zajistil film Italian Job z roku 1969, k jehož vrcholným scénám patří akční honička tří mini v rytmu Straussova valčíku.

Produkce původního mini skončila na podzim 2000 vozem s pořadovým číslem 5 387 862. Poslední mini, který vyjel z továrny v Longbridge, byl červený Cooper Sport. Ukončení výroby však neznamenalo pro tuto populární značku zánik. Problémovou automobilovou skupinu Rover, která byla jejím vlastníkem, získalo německé BMW, které název Mini používá pro svůj nejmenší model. Ten se svým retro vzhledem jasně hlásí ke slavnému předchůdci, technicky, ale i cenově, je však už zcela jinde.

Mini slaví padesát let
Autoři: ,




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.