Autofotka týdne: První auta značky Google startují. Nepotřebují řidiče

aktualizováno 
Google podepsal smlouvu o spolupráci s koncernem FCA při vývoji autonomních aut v květnu 2016. Jak budou vypadat prototypy aut bez řidiče v podání nově vytvořené společnosti Waymo, tak bylo víceméně jasné. Na světě už jsou první fotky Chrysleru Pacifica se speciální výzbrojí.

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo, kterou založil Google. | foto: Waymo

Je to symbolické, s automobilismem to má společného stále méně, ale stále více se o tom mluví. Když manažeři autoprůmyslu říkají, že za poslední dekádu se změnil svět aut víc než za celých uplynulé století, moc nepřehánějí.

O autonomních autech mluví celý svět. Je velká otázka, zda o ně zákazníci vůbec stojí, výrobci a technologické firmy na nich ale intenzivně pracují. Prozatím neexistuje ani právní rámec a řidičské schopnosti robotických aut jsou na úrovni pomocné autoškoly, zdá se ale, že takové vozy nám do reálného života časem opravdu proniknou.

Nakonec skepticismus v řidičích dneška hlodat může, ukazuje se ale, že mládež o auta nejeví zrovna velký zájem a autonomní mobilita pasuje do fascinace moderními technologiemi. Výrobci, kteří na robotickém řízení pracují, tlačí na legislativce, aby takovým autům uvolnili cestu do provozu. Vzhledem k tomu, že do vývoje investují obrovské peníze, nenechají to jen tak.

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...

Nejmenovaný manažer pohybující se na straně dodavatelů pro autoprůmysl na vysokých postech pro iDNES.cz odhalil pozadí rozhodování: „Automobilky samozřejmě sledují požadavky trhu, nakonec se ale 95 procent všech rozhodnutí v autoprůmyslu odehrává ve třech centrech, kde se koncentruje moc: první je v Detroitu, druhé centrum je v Evropě, je to pás táhnoucí se od Wolfsburgu, přes Stuttgart, Mnichov do Turína, plus Paříž a třetí je v Asii, v oblasti Koreje a Japonska,“ naznačuje tak, že o tom, v čem a jak budeme jezdit a co se nám bude líbit, rozhodují hlavně sami kapitáni autoprůmyslu.

Waymo je jeden z těch projektů majících šířit optimismus a důvěru v taková vozidla. Založil ho Google, aby do něj vyčlenil svůj tým pracující na technologii autonomní mobility. Právě Google a Tesla by do rozhodování chtěly promlouvat také.

Fotogalerie

Proto je spojení s koncernem Fiat-Chrysler (FCA) pro Google důležité a to se ještě může naparovat, že nově zájem o spolupráci veřejně ohlásila těsně před Vánoci japonská Honda.

„Této spolupráce se zúčastní techničtí pracovníci společnosti Honda R&D v kalifornském Silicon Valley a v japonském Tochigi, kteří budou úzce spolupracovat s technickými pracovníky společnosti Waymo v kalifornském Mountain View a michiganském Novi,“ uvádí Petr Hubáček z českého zastoupení japonské značky.

Chrysler Pacifica se speciálním nářadím, které udělá z řidičů jen dohled nad prací stroje, Waymo představí na významném technologickém veletrhu CES, který 5. ledna otevírá v Las Vegas.

Google už ohlásil, že vzdává snahu o stavbu vlastního auta, chce se zaměřit právě jen na vytvoření technologie pro autonomní řízení, kterou chce nabídnout ostatním výrobcům. Proto je partnerství s FCA a Hondou logickým krokem.

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...

Za základ vývojářům Googlu posloužila hybridní varianta velkého rodinného vanu. To v podání Američanů znamená benzinový šestiválec Pentastar objemu 3,6 litru a s ním spojený elektromotor, akumulátor má vystačit na 50 kilometrů elektrické jízdy. Ten nádor na střeše pacificy je laserový radar (lidar) skenující okolí, auto je dostrojeno ještě dalšími senzory a kamerami. Nejdůležitější je ale výkonný software, který nasbíraná data analyzuje a podle toho ovládá auto.

John Krafcik, šéf Wayma, si pochvaluje, že práce na prvních prototypech šla vývojářům od ruky, od zahájení spolupráce uběhlo jen šest měsíců. V lednu vyjede na testovací polygony FCA v Michiganu a Arizoně a Wayma v Kalifornii první stovka testovacích vozidel.

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

Jozef Kabaň: Změny budou, hlavně musí posouvat BMW správným směrem

Šéfdesignér značky BMW Jozef Kabaň

Jozef Kabaň se v Česku proslavil především coby šéfdesignér domácí automobilky Škoda. Když před rokem přestoupil do...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Další z rubriky

Ford umí najít nebezpečná místa dopředu. Sleduje brzdění

Kolony v Praze během dočasného uzavření tunelu Blanka. (11. dubna 2018)

Často nejdříve musí dojít k nehodě, aby byl konkrétní dálniční uzel, křižovatka nebo úsek silnice označen za...

Vánoční stromek vezte špičkou dozadu, dárky pořádně připevněte

Tak takto ne. I na krátkou vzálenost musíte vánoční stromek k příčníkům auta...

Radostná cesta domů s vánočním stromečkem na střeše auta se může v okamžiku stát noční můrou. Crash test pojišťovny...

Pirátské vedení Prahy chce pokračovat v projektu půjčovny elektroaut

Re.volt je maličké vozítko, je dlouhé pouhých 2,5 metru, takže se dá zaparkovat...

Nová pražská koalice chce upravit projekt městského systému sdílených elektromobilů, který schválila minulá politická...

Najdete na iDNES.cz