Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zachránil víc než milion lidí, připoutal je

aktualizováno 
Německý patentový úřad vyhlásil tento kus popruhu se zvláštní sponou, který považujeme v autě za samozřejmost, v roce 1985 za jeden z osmi nejdůležitějších vynálezů dvacátého století. Před padesáti lety se bezpečnostní pás, jak ho známe dnes, poprvé objevil ve volvech jako součást základní výbavy.

Bezpečnostní pásy, které známe dnes, se představily před padesáti lety | foto: Volvo

Komu není rady...

Kdyby měl řidič červeného Fordu Fusion zapnuté bezpečnostní pásy, zřejmě by nehodu, k níž došlo koncem ledna v Jablonci nad Nisou, přežil. Po střetu s traktorem vystřelil airbag, který mu způsobil smrtelná zranění.

"Vyšetřování potvrdilo, že si řidič z Rychnova nezapnul pás, což je ve voze vybaveném airbagy nutné. Traktor nejel rychle a vozidlo Ford má značně bezpečné deformační zóny. Kdyby muž pásy měl, nejspíše by nehoda neskončila tak smutně," varovala mluvčí policie Ludmila Knopová.

Jak se poutat

Pás upravte tak, aby jeho spodní část vedla nízko a pevně přes vaše boky. Svislá část pásu by měla vést přes rameno na hrudník tak, aby se při nárazu nedostal do blízkosti krku. Pás musí přiléhat k tělu a nesmí být uvolněný. Jeho funkčnost by se pak minimalizovala. Pod pásem nemějte zasunuty nikdy žádné tvrdé nebo ostré předměty. Při nárazu by se mohly zabodnout do těla.

Těhotné ženy se bezpečnostních pásů bát nemusí. Svislá část je vedena přes rameno mezi prsy a spodní část se umístí co nejníže pod břicho.

Zdroj: Cestou necestou

Bez pásu pojišťovna neplatí

Zda jste byli při nehodě připoutáni, zkoumají třeba i pojišťovny. "U zranění při dopravní nehodě pojišťovna zkoumá, zda byl použit bezpečnostní pás," říká Irena Třešňáková ze společnosti DEKRA Claims services CZ, která podobné případy řeší. "U zranění, případně úmrtí, k nimž prokazatelně došlo v důsledku nepřipoutání cestujícího, pojišťovna není povinna vyplatit odškodnění," upozorňuje.

"Poškozený tím porušil právní předpisy a v důsledku tohoto porušení došlo ke škodě na zdraví - poškozený proto za škodu odpovídá sám," vysvětluje Třešňáková.

Padesátiletý supervynález

Použitím bezpečnostního pásu se pravděpodobnost přežití v případě nehody zvyšuje o padesát procent, udává společnost Volvo. "Až tři čtvrtiny těch, kteří jsou při nehodě vymrštěni ven z auta, zahynou," vyplývá také ze statistik automobilky, která moderní bezpečnostní pás dala světu. "Kdyby byli připoutáni, nemuseli by zemřít."

Bezpečnostní pásy

"Co dělá tříbodový bezpečnostní pás jedinečným, je to, že zlepšuje bezpečnost všech cestujících při všech typech nehod, na předních i zadních sedadlech," říká Hans Nyth, šéf vývojového centra bezpečnosti švédské automobilky. Odhaduje se, že v roce 2005 bylo v EU přibližně 11 700 účastníků nehod zachráněno právě bezpečnostními pásy.

Statistici spočítali, že každé procento, o které stoupne používanost bezpečnostních pásů, zachrání v USA 270 životů za rok.

Nejsvědomitější jsou v jejich používání ve Francii, Německu, Švédsku, Austrálii a Kanadě, na předních sedadlech se tam poutá 90-99 % cestujících, na zadních sedadlech 80-89 procent. Jenže třeba na ruském ostrově Sachalin pásy používá jen 3,8 procenta lidí.

Podle studií citovaných Volvem by v Evropě bylo o 7 000 mrtvých na silnicích méně, kdyby byly posádky aut všude tak svědomité jako třeba v Německu nebo ve Švédsku.

Bezpečnostní pásy

Modernímu tříbodovému bezpečnostnímu pásu je padesát let; bývá považován za jeden z nejdůležitějších bezpečnostních prvků za celou stodvacetiletou historii automobilismu. Poprvé se objevil v roce 1959 ve vozech Volvo Amazon (120) a PV 544, vymyslel ho Švéd Nils Bohlin.

Není možné vyčíslit, kolik ten speciálně uchycený popruh zachránil životů. Odhaduje se, že to bude víc než milion. Odborníci na dopravní bezpečnost uvádějí, že v Evropě zachrání až 40 procent účastníků nehod. Když v roce 1971 přikázali řidičům v australském státě Victoria používat bezpečnostní pásy zákonem, klesl počet úmrtí v prvním roce o 18 procent.

československo se poutá

Povinnost poutat se byla v Československu zavedena v roce 1967. Nejprve bylo povinné se poutat se na předních sedadlech při jízdě mimo obec, o devět let později se musí poutat v autě všichni, kteří sedí na sedadle vybaveném tímto nejzákladnějším prvkem pasivní bezpečnosti. Od 1. ledna 1990 musí být pásy používány i v obcích.

Jednoduše geniální

Nils Bohlin se narodil v roce 1920 ve švédském Härnösandu. Svou kariéru začal jako letecký inženýr u firmy Svenska Aeroplan Aktiebolaget, kterou dnes známe spíše jako značku SAAB. Talentovaný inženýr byl v roce 1955 jmenován šéfem vývoje katapultovacích sedadel a dalších bezpečnostních prvků letadel. Mimo jiné se ale také zajímal o účinky extrémního zpomalení na lidský organismus. V roce 1958 ho Gunnar Engellau, tehdejší šéf Volva, přivedl do své firmy jako odborníka na bezpečnost.

Bezpečnostní pásy

V druhé polovině padesátých let přišla švédská automobilka s celou řadou vzájemně spolupracujících řešení, která měla v případě nehody chránit posádku a zmírňovat následky nehody. Mimo jiné představila deformovatelný sloupek řízení, měkčenou přístrojovku a jednoduchého předchůdce tříbodového bezpečnostního pásu, se kterým ovšem automobilka příliš spokojená nebyla.

Bezpečnostní pásy zkoušeli letečtí a automobiloví inženýři vymyslet od konce 19. století. Před Bohlinem vymýšleli, jak pasažéry v autě připoutat k sedadlu, především v amerických automobilkách.

V roce 1955 uvedl Ford bezpečnostní pásy do seznamu příplatkové výbavy, v roce 1958 SAAB předvedl na autosalonu v New Yorku model GT 750, který měl bezpečnostní pás ve standardní výbavě. Rok nato ale už bylo všechno jinak.

Tehdy používaný diagonální dvoubodový pás neuměl to, co si od něj konstruktéři slibovali. Jeho spona se nacházela na hrudníku pasažéra a v případě nehody nadělala víc škody než užitku. Gunnar Engellau měl na jeho vylepšení také osobní zájem, jeden z jeho příbuzných právě kvůli nevhodné konstrukci "diagonálního pásu" při autonehodě zemřel.

Diagonální dvoubodový bezpečnostní pás

Diagonální dvoubodový bezpečnostní pás

Šéf Volva tedy pověřil Bohlina, aby vymyslel něco lepšího. Bohlin vyzkoumal, že je třeba udržet při nehodě na svém místě celé tělo pasažéra, a že tedy bude nejlepší, když bude tělo držet jeden diagonální pás a druhý v pase napříč. Komplikovanost úkolu spočívala v tom, že Bohlin musel vymyslet řešení, které by bylo účinné a zároveň jednoduché k používání natolik, aby bylo možné pás zapnout jednou rukou.

Bezpečný pás pro všechny

Bohlinovo úsilí vyvrcholilo v roce 1958 patentováním tříbodového bezpečnostního pásu typu V. Nahradil jak "diagonální pás", tak v roce 1951 patentovaný tříbodový pás označovaný jako typ Y nebo též Griswold.

Svůj patent Volvo ovšem vzápětí poskytlo všem výrobcům automobilů. Bohlin pak mimo dalších bezpečnostních prostředků, které udělaly z volv synonymum bezpečnosti, projel Spojené státy a vysvětloval potřebnost svého největšího vynálezu.

Bezpečnostní pásy

Neudržíte se

Náraz v padesátikilometrové rychlosti odpovídá pádu z třetího patra domu. Volvo udává, že nepřipoutaný pasažér, který náraz očekává, je schopný se sám udržet do rychlosti  7 kilometrů v hodině.

Tak vznikl bezpečnostní pás, který známe dnes. Postupem času se vyvinul, je samonavíjecí, v případě nehody přitáhne tělo pevněji do sedačky díky pyrotechnickým předpínačům, auto se samo přihlásí, když ho zapomeneme zapnout, a závodníci se do svých speciálů kšírují pěti- až šestibodovými pásy, které jim neumožňují moc jiných pohybů než otáčení hlavou, volantem a řazení, za vším ale stojí - z dnešního pohledu vlastně geniálně jednoduchý - vynález jednoho Švéda.

Nils Bohlin byl v roce 1999 uveden do světové Automobilové síně slávy, která oceňuje výrazné osobnosti vývoje automobilismu. Zemřel v roce 2002.

Video

Jak to vypadá, když se nepřipoutáte, ZDE



Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Špinavá Praha má viníky: auta s chybějícími filtry pevných částic

Ilustrační snímek

Praha dlouhodobě bojuje se znečištěním vzduchu ze silniční dopravy. Studie ÚAMK a ČVUT, kterou si magistrát zadal,...

Němci vyvíjejí auto se slunečním pohonem, objednává se zatím bez baterek

Německá automobilka Sono Motors vyvíjí elektromobil Sion se solárními články na...

Německá společnost Sono Motor pracuje na plně elektrickém automobilu Sion, který má v karoserii zabudované solární...

Bílý dům chce levnější a bezpečnější auta, zruší chystané emisní limity

Ford Mustang Shelby GT350

Bílý dům chce zrušit nařízení bývalé vlády Baracka Obamy, které mělo od roku 2020 omezit množství nečistot v ovzduší a...

Najdete na iDNES.cz