Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zadokolka s pohonem 4x4: unikátní Ferrari FF pod lupou

  13:27aktualizováno  13:27
Ferrari FF je první sériový model značky s pohonem všech kol. Jeho systém je ale unikátní a od konkurence se liší. Možná i to přispělo k tomu, že je produkce FF na první rok vyprodána. Podívejte se, jak systém pohonu všech kol u Ferrari funguje.

Nové Ferrari FF se začne prodávat až v létě, už teď je ale jasné, že zákazníci, kteří si auto za 260 000 eur objednají teď, je dostanou až v druhé polovině roku 2012. FF se totiž vyrobí jen 800 kusů ročně a produkce prvního roku už je beznadějně vyprodána.

Ferrari FF

O nejzajímavější novince letošního roku čtěte zde

Velkou roli v ohromném zájmu o nové ferrari přitom jistě hraje jeho unikátní pohon všech kol, který z něj dělá překvapivě univerzální auto při zachování typického charakteru vozu se vzpínajícím se koníkem ve znaku. Systém nazývaný 4RM (4 ruote motrici, italsky čtyři poháněná kola) v Maranellu vyvíjeli téměř deset let a mají ho patentovaný. Oproti běžným systémům pohonu všech kol je úplně jiný a hlavně asi o polovinu lehčí, váží pouze 45 kilogramů.

Ferrari totiž nevyužívá klasický systém s centrálním diferenciálem a diferenciálem na druhé poháněné nápravě. Namísto toho používá u systému 4RM druhou, jednodušší, převodovku. Ta je umístěna vpředu před motorem a přenáší výkon na přední kola. Ta zadní pohání "normální" dvouspojková převodovka se sedmi rychlostními stupni, umístěná v uspořádání transaxle za zadní nápravou.

Přední převodovka má pouze dva rychlostní stupně a speciální systém elektrického řízení. Spolupracuje pochopitelně s převodovkou na zadní nápravě. Přední kola se připojují pouze v případě nedostatečné adheze zadních, a to jen ve chvíli, kdy je na zadních kolech zařazen první až čtvrtý převodový stupeň. To znamená, že pokud řidič FF zařadí pětku, šestku nebo sedmičku, má FF vždy poháněna pouze zadní kola.

Ferrari FF
Ferrari FF

Stejně jako zadní náprava, tak přední kola dostávají točivý moment přes svou vlastní převodovku přímo z klikové hřídele. Síla se na přední kola přenáší přes dvě samostatné spojky, každá z nich má na starosti jedno kolo, a proto je pohon kol zcela nezávislý a není potřeba diferenciál.

Tajemné ferrari 4x4

Ferrari 408 Integrale - jediná známá čtyřkolka z Maranella

Ferrari už jednou "čtyřkolku" plánovalo. Prototyp Ferrari 408 Integrale vznikl roku 1987. Poháněl ho čtyřlitrový osmiválec.

Ke každému kolu proudí individuálně dávkovaný točivý moment. Díky použití těchto spojek zároveň může FF používat takzvané vektorování točivého momentu. Vnější přední kolo se tak v zatáčce může otáčet rychleji a tím pomáhá autu zatáčet.

Převodovka na přední nápravě je hodně chytrá. Spolupracuje se všemi důležitými elektronickými systémy v autě a dovede odhadovat okamžitou přilnavost auta na každém druhu povrchu.

K této schopnosti se navíc přidává asi o třetinu rychlejší aktivační čas než u konvenčních přiřaditelných pohonů všech kol, jako je třeba populární Haldex.

Ferrari FF

Zdánlivě je systém pohonu všech kol Ferrari 4RM velmi jednoduchý a je až s podivem, že jej již dříve nepoužil někdo jiný. Jenže realita je trochu jiná. Vývoj daného systému vychází z velmi specifických potřeb Ferrari a na první pohled jednoduchý princip si vyžádal poměrně složitá a špičková technická řešení. Zastavět převodovku pod přední kapotu, kterou vyplňuje ohromný dvanáctiválec, nebyl vůbec jednoduchý úkol. Obzvláště pokud má malá převodovka přenášet velmi vysoké točivé momenty. Dvanáctiválec 6,3 litru produkuje až 683 Nm.



Témata: Euro, Ferrari, Maranello


Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.