Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Autopojištění zdraží, rostou totiž ceny oprav stále složitějších aut

Moderní asistenční systémy sice dokážou snižovat počet nehod, ovšem náklady na opravy těch aut, která přesto nabourají, jsou čím dál dražší. Pojišťovny rozhodně nechtějí být ve ztrátě a chystají se na to reagovat. Pojištění bude dražší.
Ceny za čelní skla strmě narůstají. Některá podražila až o sto procent.

Ceny za čelní skla strmě narůstají. Některá podražila až o sto procent. | foto: Profimedia.cz

O zdražení povinného ručení a havarijního pojištění se mluví už delší dobu, ale velká konkurence na trhu stále drží ceny na uzdě. Slova ze strany pojišťoven o tom, že tato situace je dlouhodobě neudržitelná, by tak mnozí mohli brát jen jako planý poplach. Je ale pravdou, že pojišťovny na automobilovém segmentu prodělávají a hledají cestu, jak to změnit. Velké plošné zdražení nejspíš nehrozí. Ovšem ti, kdo bourají, si připlatí víc než dnes. Klidně o desítky procent.

Podle výroční zprávy České asociace pojišťoven za rok 2017 je patrný vzrůstající rozdíl mezi objemem pojistného a příslušnými náklady na vzniklé škody. Již šestý rok vychází celkový technický výsledek tohoto odvětví vyšší než pojistné. Zejména v segmentech nákladních vozidel, leasingových společností a flotilového pojištění.

Důvodů je víc, tím hlavním jsou rostoucí náklady na servis. Moderní auta jsou sice bezpečnější a nejnovější asistenční systémy dokážou účinně snížit počet nehod, ale zároveň jsou auta kvůli tomu složitější a jejich opravy nákladnější. Takže počet nehod sice klesá, ale účet za opravy těch zbylých rychle roste.

Německá společnost Car Garantier, nezávislý poskytovatel pojištění, například spočítala, že průměrná cena za opravu auta loni narostla o 12 eur na 514 eur. Zdánlivě to sice není mnoho, ale jde o největší posun za poslední roky.

Rovněž z čísel publikovaných německou pojišťovnou GDV plyne, že ceny oprav začaly v posledních letech strmě stoupat. GDV sledovala 22 vybraných modelů aut od minivozů po sporťáky a u nich ceny dvanácti nejčastěji opravovaných komponentů, a zjistila, že v roce 2013 stála průměrná oprava 2400 eur, loni to bylo už 2700 eur. Celá pětina oprav se týkala pohonného ústrojí. V počtu oprav motorům a převodovkám sice patřila až desátá příčka, ale připadla na ně celá čtvrtina vynaložených nákladů. Nejčastěji šlo o opravy palivového systému, turbodmychadla a automatických převodovek.

Čím dál dražší skla

Velmi dobrým příkladem jsou čelní skla. „Náklady na opravu vozidel rostou. Významně se to projevuje třeba u čelních skel, která za posledních dvacet let zdražila v některých případech o více než 100 procent. Důvodem jsou zejména nové technologie jako vyhřívání skel nebo instalace dešťových čidel, systémů pro sledování jízdy v pruzích a podobně,“ tvrdí Milan Káňa z pojišťovny Kooperativa.

KVÍZ

„Můžeme tak očekávat stoupající tendenci cen povinného ručení,“ potvrzuje mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková. „A to z důvodu, aby mohly pojišťovny vzhledem k nárůstu výše plnění zejména u škod na zdraví dostát všem svým závazkům. Opomenout ale nelze ani další z efektů, které k růstu cen pojištění povedou, a tím je právě zvyšování cen náhradních dílů a práce v autoservisech.“

Ale nejde jen o čelní skla, příkladů může být mnohem více. „Nejsnáze to lze demonstrovat na rozšíření pasivních bezpečnostních prvků, kdy jestliže dříve mělo vozidlo dva nebo čtyři airbagy, dnes je standardem šest až deset airbagů,“ popisuje Milan Káňa z Kooperativy. „Aktivní systémy (udržování jízdního pruhu, bezpečnostní vzdálenosti apod.) zatím nejsou tak masivně rozšířené, aby výrazně ovlivnily celý objem oprav.“ Ale to se brzy změní, protože Evropská unie plánuje, že od roku 2021 budou muset být všechna nová auta vybavena 12 bezpečnostními prvky, například právě systémem udržování v jízdním pruhu, detekcí únavy nebo vylepšeným asistentem nouzového brzdění. O bezpečnostních systémech, které chce EU zavést jako povinné, čtěte více zde.

Na další aspekt upozorňuje Eva Svobodová z pojišťovny UNIQA. Nejenže rostou ceny náhradních dílů, do nichž se promítají vyšší náklady na mzdy výrobců a na dopravu, ale rostou i mzdy mechaniků a techniků v servisech. A v neposlední řadě si lidé díky příznivé situaci častěji kupují lépe vybavené a silnější vozy s vyšším podílem elektroniky a náročných dílů. „K tomu je na silnicích vyšší škodní frekvence - aut přibývá (za posledních 5 let o 13 procent více registrovaných a pojištěných aut v ČR), roste vybavenost domácností vozidly, nicméně kapacita komunikací zůstává na relativně stejné úrovni,“ říká Eva Svobodová. „Větší provoz zákonitě generuje více nehod, více oprav, více pojistných plnění. UNIQA registruje letos meziročně růst cen oprav v servisech cca 8 až 10 procent. Přitom platí, že ceny rostou už několik let za sebou.“

Zdraží autopojištění?

Pojišťovny vesměs tvrdí, že budou muset zdražit, ale neřeknou o kolik a kdy. „I když se o tom už několik let mluví, nyní už je situace opravdu taková, že pojišťovny neunesou další zátěž,“ tvrdí Eva Svobodová.

Spíš než velké plošné zdražení se dá čekat, že pojišťovny budou své klienty tlačit do individuálních smluv, které zohlední nejen jízdní styl daného řidiče, ale i počet najetých kilometrů.

„UNIQA postupuje diferencovaně; pojistné aktuálně určujeme podle 16 parametrů každého motoristy, aby bylo co nejspravedlivější. Bezeškodním klientům bonus nárůst ceny pravděpodobně vykompenzuje, nebo alespoň z velké části. Řidičům se škodami z předchozích období pojistné poroste, a to v řádu od několika až po desítky procent. Také nabízíme možnost zvolit si pojistné podle najetých kilometrů a používaných komunikací. Motoristé s nájezdem do 20 tisíc kilometrů ročně ušetří na pojistném až 25 procent,“ říká Eva Svobodová.

„Snížit cenu povinného ručení můžete tehdy, pokud se vám sníží i počet škod,“ dodává Kateřina Ikráthová z Allianz pojišťovny. „Pak jsou spokojení motoristé, kteří platí méně, ale i pojišťovna. Toho lze docílit pouze důmyslnější segmentací klientů. Tedy jejich dělením do různě rizikových skupin.“

Co hybridy a elektromobily?

Co udělají s cenou pojištění do budoucna hybridy a elektromobily, jejichž podíl na vozovém parku bude vzrůstat? Budou jejich opravy dražší, nebo ne?

Pohledem do ceníku jednoho z dealerů Toyoty jsme zjistili, že u pravidelných servisních oprav u modelu Auris stojí hodina práce v případě motorizace 1.6 diesel 678 korun, zatímco u hybridu 956 korun.

„Havarijních oprav hrazených pojišťovnou se to ale netýká. Hodinové sazby za servis jsou stejné pro vozy se spalovacím motorem i pro vozy hybridní,“ vysvětluje mluvčí české Toyoty Jitka Kořánová a dodává: „Každá havárie vozidla je z hlediska poškození specifická a větší vliv na cenu opravy má výbava vozidla (například radar, LED světla, atd.) než typ pohonu,“ vysvětluje.

Další prodejce elektromobilů, značka BMW, zatím nemá k dispozici žádnou statistiku, ze které by se dal odhadnout nějaký trend. „Záleží na velikosti nehody. Ale dovedu si představit, že běžné ťukance by mohly být naopak levnější - elektroauta totiž nemají třeba chladiče,“ odhaduje mluvčí českého BMW David Haidinger.

„Obecné trendy, o kterých víme, nejsou ani tak o elektromobilech a hybridech, jako spíše o autonomních autech. Mají velké množství čidel a systémů, které jsou rozmístěné na citlivých místech a při haváriích se musí měnit a programovat. Například radary v náraznících vyžadují při poškození výměnu celého nárazníku. Nelze je přelakovat kvůli dodržení přesné tloušťky laku a funkci radaru. Nebo laserové světla s automatickým řízením dálkových světel jsou například násobně dražší, než běžné světlomety,“ vysvětluje David Haidinger.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Etiopie v elektromobilitě předjela celý svět. Vyhlásila zákaz spalovacích aut

Etiopie nechce otálet, zákaz dovozu vozů se spalovacími motory prosazuje nyní.

Ekonomicky méně rozvinuté země se zpravidla stávají skládkou ojetých vozů ze zemí rozvinutých....

Dodge poodhaluje elektrosvalovce. Charger ovšem bude pálit i benzin

Elektrický Charger bude v základní specifikaci disponovat jediným elektromotor...

VIDEO Když pálit pneumatiky, tak ekologicky. Proto bude kultovní americký svalovec Dodge Charger v...

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...