ČR zkusí odbočení na červenou. Inspiruje se u Němců, ti ho možná zruší

Když někteří němečtí dopravní experti slyší o zelené šipce, vidí rudě. Pozůstatek z dob NDR, který se z východního Německa rozšířil i „na západ“, budí stále vášně. Dost možná půjdou černé tabulky ze semaforů do šrotu.

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou šipkou. | foto: Profimedia.cz

Řidiči ji milují, chodci a cyklisté nenávidí: už čtyřicet let se účastníci dopravního provozu v Německu dohadují o zelené šipce. Experti se k její existenci staví čím dál kritičtěji. Pikantní je, že Česko by ji právě po vzoru Německa mohlo zavést.

Plechovou tabulku se zelenou šipkou mířící doprava znají Němci už desítky let. Pokud je křižovatka takto označená, je možné odbočit doprava, i když svítí červená. Nápad umožnit odbočování doprava na červenou se zalíbil ministru dopravy Danu Ťokovi a rád by ho otestoval i v Česku. V Americe to platí paušálně, pokud odbočení nezakazuje extra značka. V Polsku, Francii a hlavně v Německu zase používají plechovou tabulku s šipkou. Podrobnosti čtěte zde.

Jenže zrovna v Německu se dlouho diskutuje o tom, zda ji nevyhodit do šrotu. Pokud jde o zelenou šipku, má Peter Struben, odborník ze spolku na ochranu pěších účastníků dopravního provozu Fuss, jasný názor. „Na semaforech, na nichž je umístěna, by kromě ní měla navíc viset ještě cedulka se smrtkou,“ prohlásil v rozhovoru pro německý server Spiegel Online. „Zelená šipka je nebezpečná, často je umístěna nelegálně, její existence podrývá dopravní morálku,“ rozčiluje se Struben. Spolu s předsedou spolku Arndtem Schwabem nyní zveřejnili novou studii hodnotící nebezpečnost zelené šipky, která dovoluje odbočení vpravo na červenou.

Z výsledků studie vyplývá, že na křižovatkách se zelenou šipkou panuje vyšší riziko autonehody. Do průzkumu bylo zahrnuto celkem 505 křižovatek v celém Německu, přičemž na 169 z nich je umístěna zelená šipka. Zatímco na každé ze sledovaných křižovatek bez šipek došlo během tří let průměrně ke 14 nehodám, při nichž byly způsobeny škody na zdraví, na každé křižovatce se šipkou se událo v průměru 20 nehod za tři roky. Podle Strubena je příčinou nerespektování předpisů souvisejících se zelenou šipkou. „Znám semafory, kde pravidlo pro odbočení porušuje prakticky jeden řidič za druhým,“ vysvětluje Struben.

Další problém spočívá v tom, že zelená šipka smí být umístěna pouze na křižovatkách, kde má řidič odbočující vpravo dostatečný výhled do dalších jízdních směrů a má možnost včas zaregistrovat chodce a cyklisty. Což je pravidlo, které také není dodržováno úplně všude.

Mnozí řidiči podle Strubena ignorují předpis, podle nějž musí při odbočování vpravo na semaforu se zelenou šipkou v momentě, kdy svítí červená, zastavit před přechodem pro chodce a ujistit se, že právě nepřechází chodec nebo cyklista. Řidič, který projede přes přechod bez zastavení, musí počítat s pokutou ve výši 70 eur a jedním bodem. Jsou-li navíc ohroženi nebo poškozeni další účastníci provozu, stoupá částka až na 150 eur. To se ale nikde nekontroluje, přestože právě toto pravidlo nedodržuje podle Strubena 75 procent řidičů.

Pozůstatek starých časů

Podobně vidí situaci Německá bezpečnostní rada pro dopravu (DVR): „Mnozí řidiči vůbec nevědí, že musí před přechodem zastavit, nebo toto pravidlo prostě ignorují. Což je nebezpečné,“ vysvětluje dopravní expert DVR Detlev Lippard.

Další nebezpečí spočívá v tom, že malá plechová cedulka s šipkou bývá často umístěna tak, že si jí cyklisté jen stěží všimnou. Další nebezpečí pak představují cyklisté, kteří nedodržují předpisy a přijíždějí ke křižovatce ze špatného směru – ti šipku nevidí vůbec. „V zásadě se shodujeme v názoru, že zelené šipky nejsou nezbytné. Pro řidiče představují jen minimální časovou úsporu, pokud vůbec nějakou,“ soudí Lippard. Což je podle něj v porovnání s nebezpečím pro ostatní účastníky provozu zcela nepodstatné.

Kromě toho je zelená šipka podle Lipparda spíš výsledkem politického ústupku bývalé NDR. Malá plechová cedulka se zelenou šipkou byla skutečně poprvé použita v roce 1978 ve východním Německu. Odbočování vpravo na červenou odporovalo tehdejším mezinárodním dohodám o silniční dopravě. Po sjednocení Německa se tabulka zavedla i ve starých spolkových zemích, aby se urychlilo odbočování a předešlo se zácpám.

Řidiči žádný čas neušetří

Jak ukazuje studie Výzkum nehod podle pojišťovatelů (UDV), tento efekt se vytrácí už na dalším semaforu, kde vás dojedou řidiči, kteří čekali na zelenou, místo aby využili výhody zelené šipky. „Zelená šipka je z tohoto pohledu objektivně zcela zbytečnou dopravní značkou,“ tvrdí UDV. „Je v rozporu se snahami měst podporovat pěší a cyklistickou dopravu a usilovat o ulice bez zbytečných bariér. Proto je třeba hodnotit její užívání kriticky.“

Podle odhadů UDV je v současnosti na semaforech v Německu umístěno celkem zhruba pět tisíc zelených šipek, všeobecně jsou ale na ústupu a postupně se odmontovávají. Hrozí šipce po čtyřicetileté existenci zánik? Možná. Mezitím se ale podle informací Spiegel Online zvažuje vznik nové šipky – a sice pro cyklisty. V Nizozemsku dovoluje speciální zelená šipka cyklistům odbočení vpravo i na červenou už od roku 1990. Příklad z nizozemského modelu si vzala i berlínská vláda a odsouhlasila dvouletou testovací fázi šipky pro cyklisty.

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...