Šampiony v autonomním řízení jsou traktory. Zetor brázdí pole úplně sám

aktualizováno 
Nepoučení si nad postel lepí obrázky aut a nad zemědělskými stroji ohrnují nos. Jenže co se techniky týče, je traktor mnohem onačejší stroj. Zetor dnes umí třeba sám jezdit po poli a orat, a splete se nejvýš o dva a půl centimetru.

Plakát zetoru, to byla vždycky ozdoba každé plechové skříňky v pánských šatnách. Brněnská značka je v mnoha místech světa synonymem pro traktor. Pro příští rok připravil Zetor hned dvě verze svého kalendáře.

Brněnská značka patří opět do světové extraligy výrobců traktorů. V Brně-Líšni, kde firma sídlí, má velké vývojové centrum. Zetor si totiž tradičně vyvíjí a vyrábí vlastní motory, které prodává také samostatně do celého světa. Kromě traktorů jiných značek je montují do vysokozdvižných vozíků, nakladačů, stavebních a silničních strojů, kompresorů, svářecích souprav, elektrocentrál nebo čerpacích agregátů.

Fotogalerie

Křest kalendáře Zetoru na rok 2018 proběhne 12. listopadu na celosvětovém veletrhu zemědělské techniky Agritechnica 2017 v německém Hannoveru. Brněnský výrobce přichystal dva typy kalendářů: produktová edice zobrazující tradičně červené zetory zasazené do futuristického prostředí a limitovaná edice, na které traktory pózují s modelkami a které vytiskli pouze osm set kusů. Obě edice vznikaly už na začátku září u montážních linek firmy. Na kalendáři se kromě slovenského fotografa Martina Fridnera, který připravoval také loňský a předloňský kalendář, podílely i modelky Alžbeta Šugarová a Andrea Zlesáková. Příprava a samotné fotografování kalendářů trvalo dva dny.

Kalendář Zetor 2017
Kalendář Zetor 2017
Kalendář Zetor 2017
Focení kalendář Zetor 2017

Zobrazit fotogalerii

Hitem dneška je podle Jaroslava Šmejkala ze Zetoru takzvané precizní zemědělství. Aby byly výnosy ze zemědělské produkce co nejvyšší, pracují moderní stroje s maximální přesností. Traktor je vlastně výrobní stroj, osmdesát procent práce odvede na poli, na zbytek pracovního výkonu připadají jízdy po silnicích. Výrobci zemědělské techniky jsou dnes vlastně nejdál v autonomním ovládání.

Traktory opravdu umí brázdit pole bez toho, aby byl řidič v kabině. Například při sázení se stroj sám plouží po poli tříkilometrovou rychlostí a pracovníci vkládají sazenice.

Asi dvacet procent přípojné techniky, která se dnes v zemědělství používá, je podle Šmejkala inteligentní. Dochází tedy k interakci přípojného zařízení (agregace) a traktoru.

Všichni výrobci dnes pracují s GPS navigací, ovšem v její (placené) superpřesné formě, takže stroj dokáže pracovat s přesností na 2,5 centimetru. „Ovládání strojů dnes pracuje s otevřenými databázemi půdních celků,“ popsal Šmejkal na specializované konferenci AutoSympo věnované autonomnímu řízení. V těchto databázích jsou také zaznamenány plodiny a další údaje o půdě, výnosové mapy a podle předchozího roku se určuje, jak selektivně hnojit nebo postřikovat.

Propracovaný software určuje strategie pohybu stroje po poli, aby byl co nejefektivnější. Ale také třeba to, aby stroj jezdil stále stejnými „kolejemi“ a zbytečně nazatěžoval půdu. Podle připojeného stroje si také traktor sám určí, jak se otočí na konci pole. Na řidiči je vlastně jen to, aby ho po směně odvezl po silnici do garáže.

Focení kalendáře Zetor 2018
Focení kalendáře Zetor 2018
Focení kalendáře Zetor 2018

Vlastníkem společnosti Zetor je od roku 2002 slovenská společnost HTC holding. Výrobní kapacita firmy je soustředěna v Brně-Líšni a v současnosti společnost zaměstnává 660 pracovníků v Brně a dalších 90 manažerů a zaměstnanců v zahraničí. Zetor má šest dceřiných společností na exportních trzích ve Velké Británii, Francii, Německu, Polsku, Severní Americe a v Indii. Portfolio značky se v současné době skládá ze čtyř modelových řad traktorů a plánuje se rozšíření na šest modelových řad, 85 % celkové produkce je určeno na export. Vedle Česka a Slovenska patří mezi tradiční trhy Polsko, Litva, Irsko, Německo, Velká Británie, Francie, USA anebo Bulharsko. Od zahájení výroby traktorů značky Zetor v roce 1946 bylo vyrobeno více než 1,3 milionu kusů, které výrobce prodal do 136 zemí světa.

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Další z rubriky

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Autofotka týdne: nový Bentley Continental GT Convertible v detailech

Automobilka Bentley představila v Mnichově nový Continental GT Convertible

Britská automobilka Bentley ukázala v mnichovské TonHalle novou generaci modelu Continental GT Convertible. Jako jediná...

Před 130 lety nafoukl Dunlop první pneumatiku

Továrna na první pneumatiky Dunlop z roku 1908

Některé součásti automobilu bereme jako samozřejmost. Třeba pneumatiky, jimž věnujeme pozornost dvakrát ročně při...

Najdete na iDNES.cz