Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šampiony v autonomním řízení jsou traktory. Zetor brázdí pole úplně sám

aktualizováno 
Nepoučení si nad postel lepí obrázky aut a nad zemědělskými stroji ohrnují nos. Jenže co se techniky týče, je traktor mnohem onačejší stroj. Zetor dnes umí třeba sám jezdit po poli a orat, a splete se nejvýš o dva a půl centimetru.

Plakát zetoru, to byla vždycky ozdoba každé plechové skříňky v pánských šatnách. Brněnská značka je v mnoha místech světa synonymem pro traktor. Pro příští rok připravil Zetor hned dvě verze svého kalendáře.

Brněnská značka patří opět do světové extraligy výrobců traktorů. V Brně-Líšni, kde firma sídlí, má velké vývojové centrum. Zetor si totiž tradičně vyvíjí a vyrábí vlastní motory, které prodává také samostatně do celého světa. Kromě traktorů jiných značek je montují do vysokozdvižných vozíků, nakladačů, stavebních a silničních strojů, kompresorů, svářecích souprav, elektrocentrál nebo čerpacích agregátů.

Fotogalerie

Křest kalendáře Zetoru na rok 2018 proběhne 12. listopadu na celosvětovém veletrhu zemědělské techniky Agritechnica 2017 v německém Hannoveru. Brněnský výrobce přichystal dva typy kalendářů: produktová edice zobrazující tradičně červené zetory zasazené do futuristického prostředí a limitovaná edice, na které traktory pózují s modelkami a které vytiskli pouze osm set kusů. Obě edice vznikaly už na začátku září u montážních linek firmy. Na kalendáři se kromě slovenského fotografa Martina Fridnera, který připravoval také loňský a předloňský kalendář, podílely i modelky Alžbeta Šugarová a Andrea Zlesáková. Příprava a samotné fotografování kalendářů trvalo dva dny.

Kalendář Zetor 2017
Kalendář Zetor 2017
Kalendář Zetor 2017
Focení kalendář Zetor 2017

Zobrazit fotogalerii

Hitem dneška je podle Jaroslava Šmejkala ze Zetoru takzvané precizní zemědělství. Aby byly výnosy ze zemědělské produkce co nejvyšší, pracují moderní stroje s maximální přesností. Traktor je vlastně výrobní stroj, osmdesát procent práce odvede na poli, na zbytek pracovního výkonu připadají jízdy po silnicích. Výrobci zemědělské techniky jsou dnes vlastně nejdál v autonomním ovládání.

Traktory opravdu umí brázdit pole bez toho, aby byl řidič v kabině. Například při sázení se stroj sám plouží po poli tříkilometrovou rychlostí a pracovníci vkládají sazenice.

Asi dvacet procent přípojné techniky, která se dnes v zemědělství používá, je podle Šmejkala inteligentní. Dochází tedy k interakci přípojného zařízení (agregace) a traktoru.

Všichni výrobci dnes pracují s GPS navigací, ovšem v její (placené) superpřesné formě, takže stroj dokáže pracovat s přesností na 2,5 centimetru. „Ovládání strojů dnes pracuje s otevřenými databázemi půdních celků,“ popsal Šmejkal na specializované konferenci AutoSympo věnované autonomnímu řízení. V těchto databázích jsou také zaznamenány plodiny a další údaje o půdě, výnosové mapy a podle předchozího roku se určuje, jak selektivně hnojit nebo postřikovat.

Propracovaný software určuje strategie pohybu stroje po poli, aby byl co nejefektivnější. Ale také třeba to, aby stroj jezdil stále stejnými „kolejemi“ a zbytečně nazatěžoval půdu. Podle připojeného stroje si také traktor sám určí, jak se otočí na konci pole. Na řidiči je vlastně jen to, aby ho po směně odvezl po silnici do garáže.

Focení kalendáře Zetor 2018
Focení kalendáře Zetor 2018
Focení kalendáře Zetor 2018

Vlastníkem společnosti Zetor je od roku 2002 slovenská společnost HTC holding. Výrobní kapacita firmy je soustředěna v Brně-Líšni a v současnosti společnost zaměstnává 660 pracovníků v Brně a dalších 90 manažerů a zaměstnanců v zahraničí. Zetor má šest dceřiných společností na exportních trzích ve Velké Británii, Francii, Německu, Polsku, Severní Americe a v Indii. Portfolio značky se v současné době skládá ze čtyř modelových řad traktorů a plánuje se rozšíření na šest modelových řad, 85 % celkové produkce je určeno na export. Vedle Česka a Slovenska patří mezi tradiční trhy Polsko, Litva, Irsko, Německo, Velká Británie, Francie, USA anebo Bulharsko. Od zahájení výroby traktorů značky Zetor v roce 1946 bylo vyrobeno více než 1,3 milionu kusů, které výrobce prodal do 136 zemí světa.




Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sůl umí sežrat i nové auto. Postřik za pár tisíc podvozek ochrání

Ošetření podvozku je hodně špinavá a ne zrovna příjemná práce.

Zdálo se, že moru v podobě rzi se automobilky zbavily. Ale auta reznou stále, jen to není tolik vidět. Největším...

V Nošovicích startuje výroba nového auta. Ladného fastbacku Hyundai

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show

Právě dnes startuje výroba dalšího auta z Česka. Ladný Hyundai i30 Fastback doplňuje nabídku aut vyráběných ve...

Čínské pneumatiky na cestě do Evropy. Linglongu pomáhají Španělé i Češi

Testuje se mimo jiné ovalita – pneumatika se roztočí a stroj zjistí, jestli...

Čínský výrobce pneumatik Linglong plánuje expanzi v Evropě. V Číně nyní otevírají nejmodernější testovací trať na...

Další z rubriky

VIDEO: Papež dostal lamborghini, ale užije si ho jen do května

Nový papamobil? Papež František dostal Lamborghini

Papež František dostal od šéfa Lamborghini Stefana Domenicaliho supersport. Huracán v provedení RWD (to znamená pohon...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

Slovensko je ve hře o továrnu na výrobu elektromobilů

Čínský elektromobil Zhi Dou

Slovensko a další čtyři země střední či jihovýchodní Evropy jsou ve hře o investici čínského výrobce elektromobilů Zhi...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.