Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Žigulíky chystají velký comeback

  11:22aktualizováno  11:22
Největší ruská automobilka AvtoVaz, kterou Češi znají hlavně díky jejím dřívějším modelům Lada a Žiguli, má velké plány na obnovení dřívější slávy. Během tří let totiž chce její nové vedení dosazené majoritním vlastníkem, státní zbrojovkou Rosoboronexport, vybudovat novou továrnu s roční kapacitou 450 tisíc vozů.
Lada Revoution - zepřeDu

Lada Revoution - zepřeDu | foto: iDNES

Avtovaz navíc zvažuje další osud společného podniku s americkou automobilkou General Motors.

Ten byl založen v roce 2002, ale spolupráce obou společností na výrobě modelů Chevy Niva a Viva se nesetkala s dostatečným ohlasem a prodej těchto modelů vloni klesl o 14 procent na 46 tisíc prodaných vozů.

"Celou spolupráci přehodnotíme. Pokud se ukáže, že je zisková, budeme v ní pokračovat a rozvíjet. Pokud ne, ukončíme ji," citovala agentura Reuters generálního ředitele AvtoVazu Igora Jesipovského.

Plán nového managementu přichází ve správnou chvíli. Ruská vláda totiž znovu začíná uvažovat o opětovném vytvoření nového národního šampiona v automobilovém průmyslu, který bude schopen konkurovat přílivu automobilů od velkých světových výrobců.

Čtěte také: Lada 
á la raketoplán Buran

Cestu, jak se vymanit z nadvlády benzinu, hledají západní automobilky, ale i ruská Lada. Ta je v Česku dosud známá spíše pro svá bytelná auta, která i po letech brázdí zdejší silnice, než pro nejmodernější technologii ...více
Dokonce se začíná mluvit o plánu na možné spojení tří ruských automobilek AvtoVaz, GAZ a Kamaz, kterému vyslovil podporu i prezident Putin.

Výstavbu nové továrny by proto mohl částečně zaplatit stát, ať už formou přímé investice nebo garancemi na bankovní úvěry. "Mluvíme o miliardách dolarů," řekl předseda představenstva AvtoVazu Vladimir Arťjakov.

V Rusku zájem o automobily v posledních letech prudce roste, což souvisí s růstem ekonomiky a vzmáhající se střední třídou. AvtoVaz ale tohoto zájmu zatím nedokáže příliš využít, jeho podíl na domácím trhu klesá na úkor zahraničních značek.

Avtovaz vloni prodal celkem 720 tisíc automobilů. V Rusku však domácí výrobci prodali dohromady "jen" 900 tisíc vozů. Modelů ze zahraničí se přitom prodalo 570 tisíc. Letos by toto číslo ale mělo už překročit hranici 800 tisíc vozů.

Velké světové firmy v Rusku cítí obrovskou příležitost a staví si zde nové továrny. Tu tady mají již americký Ford nebo francouzský Renault. Stavět továrnu zde chce i japonská Toyota a  také německý Volskwagen, jehož součástí je i mladoboleslavská Škoda Auto.

Volkswagen chce v Rusku vybudovat továrnu s kapacitou až 250 tisíc vozů ročně. Jako první by zde měl být vyráběn model Škoda Octavia.

***

Mušketýři českých silnic: lady a vazy ...ZDE

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.