Začíná zimní sezóna, pětina řidičů podceňuje přezouvání pneumatik

aktualizováno 
S prvním listopadovým dnem přišla povinnost jezdit ve špatných podmínkách na zimních pneumatikách. Podle odhadů však po českých silnicích jezdí patnáct až dvacet procent řidičů na nepřezutých, nevhodných nebo sjetých gumách. Kromě pokut riskují i nehodu a vyprošťování.

Přezouvání pneumatik | foto: Česká asociace asistenčních služeb

Od 1. listopadu do 31. března mají řidiči povinnost použít zimní pneumatiky, pokud se na silnici či dálnici nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo ji na vozovce lze vzhledem k počasí očekávat.

Podle agentury Stem/Mark přezouvá zimní pneumatiky 89 procent všech českých řidičů. Přestože v pneuservisech se v tyto dny dveře netrhnou, je podle České asociace asistenčních společností na silnicích asi 15 až 20 procent řidičů, které zimní pneumatiky vůbec netrápí: téměř pětina řidičů totiž jezdí na nevhodných pláštích.

„Starší sjeté pláště, byť na zákonem stanovenou míru, mají už jen polovinu původního výkonu. A nedodržením hmotnostního indexu pneumatiky, tedy maximálního zatížení pláště, majitelé aut sice šetří až pětinu ceny, ale riskují,“ upozorňují odborníci ÚAMK. 

Právě nedodržení hmotnostního indexu pneumatiky je stále častější problém. Se stále větším rozšířením vozů typu SUV, které jsou mohutnější a těžší než klasická auta, je třeba na únosnost pneumatik hledět. Pláště s vyššími nosnostmi ovšem mohou být dražší než pneumatiky stejného rozměru pro lehčí vozy, motoristé při jejich výběru často o hmotnostním indexu nevědí a řídí se především cenou.

Značka zimní výbava na dálnici D1

Značka zimní výbava na dálnici D1

Zimní obutí musí řidiči použít v tomto období vždy na úseku označeném dopravní značkou „zimní výbava“. Minimální výška běhounu je pro osobní vozidla stanovena na 4 mm, pro nákladní 6 mm. Nové pneumatiky mají výšku dezénu minimálně 8 milimetrů. 

Se sjetím vzorku o každý milimetr se prodlužuje brzdná dráha auta. „Jakmile máme pláště například dvě zimy a sjeli jsme vzorek o dva milimetry, musíme počítat s prodloužením brzdné dráhy zhruba o dvacet procent. O dalších dvacet až třicet procent se prodlužuje, když jen splňujeme zákon a máme minimální výšku běhounu čtyři milimetry. Rozhodně je tedy na místě pamatovat, že s každým sjetým milimetrem se brzdná dráha bude prodlužovat,“ dodal Igor Sirota z ÚAMK.

Podle Siroty by se měly zimní pneumatiky používat čtyři, maximálně pět let, a poté vyměnit za novou sadu plášťů. Jinak už nejsou pneumatiky schopné dobře odvést množství vody, nečistot, případně i sněhové břečky nebo sněhu.

Přezout, ale správně

Podle ÚAMK je mezi Čechy stále mnoho řidičů, kteří sice na sezonu auto přezouvají do zimních plášťů, ale už tolik neřeší hloubku jejich dezénu nebo výrobce. „Bezejmenné pneumatiky se až při kritických situacích ukáží jako špatné. Jejich brzdná dráha může být delší až o třicet procent proti těm kvalitním,“ varuje ÚAMK.

Špatně zvolená pneumatika může být příčinou závažné dopravní nehody, kdy auto skončí mimo silnici a technici ho musí vyprostit. A statistiky České asociace asistenčních společností říkají, že počet takových nehod roste už na podzim. Mimo příliš vysokou rychlost za to může právě nevhodné obutí auta.

„Pneumatiky drží auto na silnici, motoristé by jim proto měli věnovat zvýšenou pozornost a nepodceňovat doporučení výrobců vozidel ani předpisy,“ upozornil  Zbigniew Macura, provozní ředitel Allianz Worldwide Partners pro Česko a Slovensko a viceprezident ČAAS.

„První sníh každoročně přináší záběry osobních a nákladních vozidel blokujících i v mírných kopcích silnice. Příčinou jsou z velké části špatné pneumatiky. Tito nezodpovědní řidiči tak blokují provoz, ale svým jednáním vytvářejí i nebezpečné situace na silnicích,“ dodal Macura. Naposledy byly obrovské problémy o uplynulém víkendu na krušnohorském Klínovci.

Řidič nepřezutého auta riskuje při policejní kontrole pokutu, na technické kontrole neúspěch a v případě nehody také to, že mu pojišťovna nevyplatí peníze. Pojišťovna má totiž právo krátit pojistné plnění, pokud se prokáže příčinná souvislost nehody se špatným stavem vozidla či například špatným obutím auta. Jde hlavně o menší nehody ve městech, kdy se jednoznačně prokáže, že kdyby mělo vozidlo správné obutí, brzdná dráha by se zkrátila a k nehodě by nemuselo dojít.

Test zimních pneumatik

Za nové gumy si připlaťte, ty levné propadly - výsledky testu zde

„Řidiči hrozí pokuta v blokovém řízení až dva tisíce korun a ve správním řízení ještě o pět set korun vyšší. Podstatnější než risk pokuty je hrozba nehody. Nebezpečí nehody je v zimě šestkrát až desetkrát vyšší než jindy. Zima je rizikové období na silnicích a my toto riziko správných obutím můžeme snížit,“ upozornil Sirota.

Je třeba přezout i rezervu?

Od 1. října už řidiči v autech nemusí vozit rezervu, pokud mají sjednanou asistenční službu. Asistenční pojišťovny přesto doporučují náhradní kolo v prostoru kufru auta mít. 

„Z našich zkušeností vyplývá, že v šedesáti procentech případů, kdy jsme přivoláni k poškozené pneumatice, můžeme řidiči pomoci přímo v terénu výměnou za jeho náhradní kolo. Pokud však rezervu s sebou nemá, je téměř vždy nutný odtah do autoservisu, což je i pro motoristu výrazně složitější řešení,“ dodal Marek Jaroš, ředitel asistenční společnosti Global Assistance.

Rezervu řidiči na zimu přezouvat nemusí, lze ji používat celoročně. Musí však jet s tím, že jde o kolo pro nouzové dojetí do pneuservisu a je potřeba tomu přizpůsobit i styl jízdy.

Proč ne celoroční?

Řada řidičů kupuje kvůli úspoře celoroční pneumatiky. Odborníci je však obecně nedoporučují. Nezávislé testy zveřejněné i na stránkách ÚAMK ukazují, že jen asi pětina z nabízených pneu skutečně poskytuje i v zimě vlastnosti na úrovni běžné zimní pneumatiky. Takovou koupi proto dobře zvažte a vybírejte dvojnásobně pečlivě. „Takovéto výrobky doporučujeme když už, tak pro městské řidiče. Pro ty, kdo míří do hor nebo absolvují i v zimě delší trasy, je to špatná volba,“ doplnil Sirota.

V případě přezutí na zimní pneumatiky je dobré se řídit takzvaným pravidlem čtyř. To znamená, že je nutné měnit vždy všechny čtyři pneumatiky, které by měly být v provozu maximálně čtyři roky a jejich dezén by měl mít hloubku minimálně čtyři milimetry.

Pneumatiky se nemusí s autem úplně rozumět

Při výběru obutí vybírejte pečlivě. Kromě dodržení předepsaných rozměrů je ideální shánět pláště určené přímo pro váš vůz. Automobilky totiž s výrobci pneumatik úzce spolupracují a ladí gumy přímo na určité modely. Významné je to hlavně u dražších a výkonnějších aut. Auto je totiž do značné míry nastaveno na použití konkrétních typů pneumatik. 

„Speciálně v případě zimních pneumatik může nastat citelný rozdíl v chování bezpečnostních systémů, například ABS a ESP,“ varuje vedoucí servisních služeb Škoda Auto Česká republika Karel Starý. Zimní obutí je měkčí a má vyšší segmenty, které jsou ohebnější. To znamená, že se vzorek při jízdě deformuje, zejména v zatáčkách a při brzdění či akceleraci.

„Při nákupu je tedy velmi důležité dodržovat přesnou specifikaci pneumatik včetně konkrétních typových označení, rychlostních a hmotnostních indexů a podobně. Pneumatika nabízená pod určitým obchodním označením může mít různé ladění konstrukce,“ zdůrazňuje Starý. 

Například stejně pojmenované pneumatiky pro Audi a Mercedes mají výrazně odlišnou vnitřní konstrukci a zvlášť ostřejší jízdou na pneumatikách s měkčí bočnicí (typicky Mercedes), ovšem obutou na voze, který vyžaduje tvrdší konstrukci (Audi), může dojít v extrémním případě ke svlečení pláště. Při nákupu obecné pneumatiky po internetu to ovšem zákazník nerozliší.

Pokud kupujete zimní pneumatiky a jezdíte často do Německa, měli byste věnovat pozornost nejen kvalitě, jízdním vlastnostem a ceně, ale i označení pneumatiky alpským symbolem. Toto označení bude v Německu povinné, ale navíc symbol jasně definuje vyšší standard kvality pro zimní pneumatiku. Už tedy nebude dostačovat označení pneumatiky M+S na bočnici.

Jak koupit správnou pneumatiku?

  • Volte vhodné zimní pneumatiky
    Zimní pneumatiky poznáte snadno podle symbolu horského masivu se sněhovou vločkou na boku pneumatiky. Používá se také označení M+S, MS, M/S nebo M.S. (z anglického Mud/Snow - bláto/sníh), taková pneu však nejsou ve skutečnosti plnohodnotnými zimními plášti. Naše předpisy v tomto směru nejsou tak jednoznačné jako německé, které pro letošní rok v případě nových vozů a nových zimních pláštů z prvovýroby požadují výhradně značení vločky v obrysu trojice hor. Postupně pak od roku 2024 budou i u starších osobních vozidel požadovány výhradně takovéto zimní pláště.
    Pozor: zimní pneumatika musí mít výšku vzorku minimálně 4 mm, na hnaných kolech se však doporučuje hranice 6 mm. Letní pneumatiky nepoužívejte, pokud venkovní teplota klesne pod 7 ˚C.
  • Volte správný rozměr pneumatiky
    Hlavním kritériem při výběru pneumatik je správná velikost. Rozměr zjistíte z bočnice pneumatiky na autě. Předepsané rozměry pneumatiky najdete také ve velkém technickém průkazu v bodech 20. a 21. Další informace k rozměrům pneumatik je často možné dohledat v oddílu Další záznamy.
  • Pohlídejte si index rychlosti a nosnosti pneumatik
    Na nákup pneu se vyplatí vyrazit s velkým technickým průkazem. K běžným chybám při výběru pneumatik totiž patří i špatně zvolený nosnostní index, který přímo souvisí s rozměry pneumatiky. V technickém průkazu je uvedena minimální přípustná hodnota tohoto indexu. Řidič by neměl na svém vozidle používat pneumatiky s nižším indexem, než je stanoven výrobcem vozidla ve velkém technickém průkazu. Některé osobní vozy je nutné vybavit pneumatikami se zvýšenou nosností, jde o o zesílené pneumatiky nejčastěji označované písmeny XL nebo RF. Stejný postup řidiče čeká u volby rychlostního index pneumatiky - ten by měl být stejný nebo vyšší, než je údaj předepsaný ve velkém technickém průkazu.

Zdroj: ČAAS, ÚAMK

Přezuli jste své auto do zimních pneumatik?

Ano 39
Ne 52
Autoři: ,

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Nákup auta v zahraničí: za nový vůz se DPH platí v Česku

Koupě špatné ojetiny může pořízení auta značně prodražit 1

Když si koupíte v Německu nebo v jiné unijní zemi nové auto, měli byste se připravit na to, že vás čeká daňové kolečko....

Další z rubriky

Do okolí Paříže od léta nebudou smět stará dieselová auta

Den bez aut v centru Paříže (16. září 2018)

Do okolí Paříže už od července 2019 nebudou moci vjíždět stará dieselová auta. Rozhodla o tom rada oblasti zvané Velká...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Devět z deseti reflexních pásek nevyhovuje předpisům

reflexní páska

Devět z deseti reflexních pásek, které letos zkontrolovala Česká obchodní inspekce, nesplnilo předpisy. Pásky...

Najdete na iDNES.cz