Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sníh zaskočil řidiče na letních. Pozor na modré značky

  12:00aktualizováno  12:00
České hory dle předpovědi meteorologů zasypal nový sníh. Motoristé, kteří už přezuli na letní pneumatiky, na mnoha místech uvízli. Pozor na úseky označené modrou značkou s vločkou, v případě nehody může obutí auta zajímat pojišťovnu.

Značka zimní výbava na dálnici D1 | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Na Šumavě napadlo od úterního rána pět centimetrů nového sněhu a dalších 15 má ještě přibýt. Ve vyšších polohách sněží i jinde v republice, například v Krušných horách se řidiči neobejdou bez zimního obutí. Při okrajích vozovky tam stojí odstavená vozidla s letními pneumatikami. Na horách platí výstraha před tvorbou sněhových jazyků a hrozí nárazový vítr. Silničáři sypou silnice. Více čtěte zde.

Zákon ukládá povinnost mít na motorovém vozidle obuté zimní pneumatiky v období mezi 1. listopadem a 31. březnem, „pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza“. Sněhová nadílka 26. dubna je spíše výjimečná. Vždyť i šumavští silničáři hlásí, že už většinu techniky přezbrojili na letní údržbu. Za jízdu a uvíznutí na letních gumách tedy řidiče postihovat policie nemůže.

Ve střehu je ale třeba být v úsecích s modrou značkou s vločkou, která nařizuje zimní obutí aut, ta má od letoška celoroční platnost. Původně byla její platnost omezena časově od 1. listopadu do 31. března. Více o nové úpravě čtěte zde.

Ministerstvo dopravy odůvodnilo změnu jako opatření přispívající k větší bezpečnosti, když například napadne sníh ještě na začátku dubna nebo naopak na konci října. Aktuální situace na silnicích na horách mu v tom nahrává.

Kromě sankcí od policie (pokuta až 2 500 korun) hrozí těm, kdo za modrou značku vjedou na letních, ještě jedno nebezpečí. V případě nehody může být problém s pojišťovnou, kterou bude zajímat, co na ni mělo vliv a zda to bylo právě i letní obutí auta.

„V takových případech musí být zřejmé, že nevhodné pneumatiky vedly k dopravní nehodě. V případě, že je to jasné, pojišťovna může snížit plnění,“ vysvětluje pro iDNES.cz Jan Marek z Direct pojišťovny. Musí se ovšem prokázat, že taková okolnost vedla k nehodě samotné, nebo zvětšila její rozsah. „Například když nedobrzdím, bourám na letních pláštích ve vyšší rychlosti a rozsah škody je tedy větší,“ uvádí Jan Marek.




Nejčtenější



Další z rubriky

Nový systém pozná, že hrozí akvaplaning. Data předá ostatním motoristům

Continental vyvíjí systém varování před  akvaplaningem

Pozor na akvaplaning! Continental vyvíjí systémy, které řidiče varují před hrozícím smykem. Data ze senzorů a využití...

VIDEO: Jak se obouvá rallyový speciál? Je to alchymie, guma vydrží 100 km

Jan Kopecký spotřebuje na Rallye Šumava maximálně 25 pneumatik

Tovární tým Škody pro iDNES.cz odhalil tajemství závodních pneumatik na Rally Šumava. Tradiční česká soutěž startuje v...

Vyznáte se v typech karoserií? S naším přehledem se z vás stane profík

Opel Astra Sports Tourer

Kombík od kabrioletu pozná snad každý. Víte však, co je třeba landaulet, nebo jak se liší roadster od targy? Přinášíme...

Najdete na iDNES.cz