Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obnovená premiéra: unikátní Škoda 935 Dynamic v plné kráse po 80 letech

aktualizováno 
Přesně 80 let po světové premiéře na pražském autosalonu v roce 1935 slaví raritní prototyp Škoda 935 Dynamic s proudnicovou karoserií návrat na scénu. Jediný existující exemplář patřil k hvězdám víkendového setkání veteránů Bensberg Classics.

Škoda 935 Dynamic | foto: Škoda Auto

Mladoboleslavská automobilka patřila ve třicátých letech minulého století k průkopníkům v oblasti automobilové aerodynamické optimalizace. Jedním ze zásadních výsledků vývoje byla výroba zajímavého konceptu s proudnicovou karoserií a s dalšími technickými a konstrukčními inovacemi. V dubnu 1935 tak na pražském autosalonu způsobil senzaci vůz Škoda 935 Dynamic, který kromě jiného zaujal i nízkou hodnotou součinitele odporu vzduchu.

Fotogalerie

Auto bylo před zahájením renovace unikátem i pro muzejníky Škodovky. V archivu o něm našli jedinou poznámku: 935 jezdí dobře.

Po premiéře na pražském autosalonu 1935 vůz několikrát změnil majitele a Boleslavákům tak zmizel z dohledu. Jedinečné auto se znovu objevilo v roce 1968. Škodovka tehdy otvírala své muzeum a oslovila veřejnost, aby přivezla své zajímavé kousky. Ozval se zemědělec z Banské Bystrice s tajemným prototypem. Auto od něj vykoupili a stalo se jedním z prvních deseti aut nově vznikajícího muzea značky.

A protože o autě ve Škodovce moc nevěděli a měli všehovšudy jen tři fotky, bylo to velké překvapení. Svou koncepcí se totiž vymyká všemu, co automobilka do té doby stavěla. Architekturou i tvary je to totiž spíše tatrovka.

Minulý rok se částečně zrekonstruovaný skelet vozu objevil na veteránském autosalonu v Paříži, kde způsobil senzaci. Přečtěte si: Škodovka maskovaná za Tatrovku. Záhadný prototyp hvězdou Paříže

Automobilka po výstavě pokračovala v náročné renovaci a nádherným vozem dovedeným do původního stavu se pochlubila na setkání veteránů Schloss Bensberg Classics v německém Bergisch Gladbachu nedaleko Kolína nad Rýnem.

„Škoda 935 Dynamic je skutečným pokladem naší značky,“ říká Michal Velebný, koordinátor restaurátorské dílny škodováckého muzea. „Dokončený celek je naprosto věrný původnímu originálu. A to včetně odstínu laku.“

Škoda 935 Dynamic

Na unikátním prototypu čeká restaurátory ještě práce. „Po dokončení exteriéru se bude ještě intenzivně pracovat na interiéru a funkčnosti vozu,“ uvádí aktuální vydání firemních novin Škoda Mobil.

Zajímavá konstrukce

Škoda 935 Dynamic je krásným reprezentantem designérských a konstrukčních experimentů třicátých let a ve své době měla velký vliv na další automobilový vývoj. Proudnicová karoserie s protáhlou zádí byla tehdy znakem konstruktérské moderny.

Rys karoserie Škody 935 Dynamic

Škodováckým vývojářům se podařilo udržet nízkou hmotnost karoserie použitím kombinace hliníku a oceli.

„Kapkovitá karoserie se silně skloněnou zádí s ploutví zlepšovala stabilitu při vysokých rychlostech až do 140 km/h, pohotovostní hmotnost vozu činí pouhých 1 170 kilogramů,“ popisuje Vítězslav Kodym ze Škody Auto.

Dynamic je dlouhý 4,86 metru, široký 1,68 metru, vysoký 1,54 metru a rozvor náprav činí 3,2 m. „Rozchod kol 1,25 vpředu a 1,30 metru vzadu podtrhuje impozantní vzhled vozu a umožňuje vytvořit v interiéru místo až pro pět cestujících,“ říká Kodym. Zavazadlový prostor se nachází vpředu a má objem téměř 300 litrů. „Rezervní kolo, umístěné horizontálně v zavazadlovém prostoru, slouží jako dodatečný deformační člen.“

Škoda 935 Dynamic
Škoda 935 Dynamic
Škoda 935 Dynamic

Konstruktéři zvolili umístění motoru před zadní poháněnou nápravou – šlo o kapalinou chlazený plochý čtyřválec (boxer) o objemu 1 995 cm³ se dvěma karburátory Zenith s výkonem 40 kW (55 k).

„Vývojáři si od toho slibovali lepší jízdní vlastnosti, větší dynamiku při jízdě do stoupání a snížení vibrací v interiéru,“ vysvětluje Kodym. Točivý moment motoru se přes čtyřstupňovou elektromagnetickou poloautomatickou převodovku francouzského dodavatele Cotal přenášel na zadní kola. Pozoruhodné bylo využití nosné roury páteřového rámu jako palivové nádrže o objemu 40 l.

Podívejte se na prezentaci nerekonstruovaného vozu 935 Dynamic na veteránském autosalonu v Paříži v loňském roce:

Autoři: ,



Nejčtenější



Další z rubriky

VIDEO: Jak se obouvá rallyový speciál? Je to alchymie, guma vydrží 100 km

Jan Kopecký spotřebuje na Rallye Šumava maximálně 25 pneumatik

Tovární tým Škody pro iDNES.cz odhalil tajemství závodních pneumatik na Rally Šumava. Tradiční česká soutěž startuje v...

Autofotka týdne: Krása terénních drsňáků, které jindy nepotkáte

Jeep Wagoneer Roadtrip

Tisíce offroadových fanoušků se sjely na každoroční Jeep Safari v utažském Moabu. Automobilka Jeep si už po...

Vyznáte se v typech karoserií? S naším přehledem se z vás stane profík

Opel Astra Sports Tourer

Kombík od kabrioletu pozná snad každý. Víte však, co je třeba landaulet, nebo jak se liší roadster od targy? Přinášíme...

Škoda Fabia Combi Elegance 1,6 TDI
Škoda Fabia Combi Elegance 1,6 TDI

r.v. 2014, naj. 111 114 km, diesel
163 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz