Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Údaje o spotřebě se stále více liší. U služebního vozu to je problém

Osobní automobily v Evropě mají větší spotřebu pohonných hmot a vyšší emise, než tvrdí jejich výrobci. Rozdíl mezi deklarovanými údaji a realitou navíc v posledních letech výrazně stoupl. Vědí to automobilky i řidiči a potvrzuje to stále více výzkumů.

Oficiálním údajům o spotřebě paliva nelze věřit. A je to čím dál horší. Metodika měření je velmi vzdálená od reality.

Skutečné emise oxidů uhlíku, vycházející ze spotřeby pohonných hmot, jsou podle studie neziskové mezinárodní organizace pro ekologickou dopravu ICCT v průměru o 25 procent vyšší, než uvádějí výrobci. Před deseti lety to přitom bylo pouze deset procent.

"Znamená to, že skutečná spotřeba paliva, kterou registruje průměrný řidič, je obvykle o čtvrtinu vyšší než ta, která je uvedena v materiálech prodejce," uvedl ředitel evropské divize ICCT Peter Mock. Rozdíl mezi deklarovanou a skutečnou spotřebou stojí podle studie motoristy v průměru 300 eur (téměř 7 800 korun) ročně.

Klamání spotřebitelů

Evropská komise ve svém výzkumu došla k podobným výsledkům. V Bruselu jsou z tohoto zjištění rozladěni a tvrdí, že zákazníci by měli být také. Komise to nazývá klamáním spotřebitelů. Více o výzkumu Bruselu ČTĚTE ZDE

Studie je založena na údajích z téměř půl milionu soukromých i firemních automobilů po celé Evropě. Její výsledky zvýší tlak na reformu systému testování vozidel v Evropské unii. Ta by měla zajistit, aby deklarované údaje o spotřebě a emisích lépe odrážely realitu. Reforma by tak mohla automobilkám zkomplikovat splnění nových emisních limitů navržených pro rok 2020.

Podle studie se deklarované údaje od hodnot při běžném provozu nejvíce liší u německých luxusních automobilů. Například automobilka BMW u svých vozů udává v průměru o 30 procent nižší emise, než ukazují výsledky v běžné praxi.

Dřívější šetření ukázala, že automobilky zdokonalily metody, jak dosáhnout co nejnižší spotřeby při testování vozů. Mezi tyto metody patří například používání nerealisticky hladkého silničního povrchu či pneumatik s mimořádně vysokým přenosem tažné síly. Evropští zákonodárci již dříve uvedli, že do roku 2017 by měla být představena přísnější pravidla pro testování automobilů.

Hodnoty spotřeby uváděné automobilkami se rozcházejí s realitou stále více i díky rozšiřování přeplňovaných maloobjemových jednotek. Ty jsou velmi citlivé na styl jízdy. Při umírněné jízdě s lehkou nohou dokážou být opravdu úsporné. Se stoupající rychlostí a dynamikou jízdy však spotřeba rychle stoupá. Malý přeplňovaný čtyřválec tak často spotřebuje víc než podobně výkonný starší šestiválec. Atmosférické motory jsou na styl jízdy z pohledu spotřeby méně citlivé.

Škola úsporné jízdy

Nejdůležitější je plynulost a lehká noha na plynu. Rady, jak šetřit palivo, čtěte zde.

Čísla z tabulek tak nelze brát vážně v absolutních hodnotách. Ale protože všechny automobilky měří stejně nerealistickou metodikou, dají se hodnoty spotřeby aspoň porovnávat poměrově.

Pochybné měření spotřeby může komplikovat život řidičům i z jiného důvodu. "Zaměstnavatel po nás vyžaduje, abychom dodržovali průměrnou kombinovanou spotřebu maximálně o jeden litr větší, než uvádí výrobce," říká Pavel Bohatý z Prahy. "Když spotřebu nedodržíme, může nám snížit pohyblivou složku platu a to může ve výsledku znamenat i několik tisíc korun."

Snahu zaměstnavatele o co nejnižší spotřebu chápe, ale podle jeho zkušeností není možné tyto hodnoty dodržet. Jako služební auto řídí hatchback Opel Astra s benzinovým motorem 1,4. "Výrobce v našem případě uvádí průměrnou spotřebu 5,9 litru na 100 kilometrů, takže bychom se měli dostat maximálně na 6,9 litru. Nikdo z naší firmy se ale nikdy nedostal pod sedm a půl litru. Společně s kolegou máme na palubním počítači 7,6 litru, ostatní se většinou pohybují od osmi litrů výš."

"Jezdím opravdu šetrně, dokonce ani nepoužívám klimatizaci, ale abych se na požadovaný limit dostal, musel bych po dálnici jezdit rychlostí kolem 90 km/h, nikdy se nedostat do zácpy v centrech měst a jezdit s úplně prázdným autem. A to prostě není reálné," uzavírá.

27. srpna 2012

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...