Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Figuríny pro crashtesty tloustnou kvůli vypaseným Američanům

Jeden Američan ze tří je obézní, celkem jich zatěžuje severoamerický kontinent na 87 milionů. Situací se musí zabývat i automobilky, aby se jim zákazníci na jednom z nejdůležitějších trhů světa vůbec do aut vešli. Riziko úmrtí při autonehodě je u obézních lidí vyšší o hrozivých 78 procent.

Testovací figuríny jsou nezbytnou součíástí vývoje vozu. Ty barevné fleky na „obličeji“ nejsou bojové zbarvení ani je nenosí pro parádu, je to jednoduchý indikátor střetu hlavy s airbagem. | foto: EuroNCAP

Tlustá Amerika a Čína

Na světě žije 2,1 miliardy lidí s nadváhou, z toho 671 milionů je obézních. Z toho víc než polovina žije v pouhých deseti zemích. Druhá za USA je Čína, s 62 miliony tlouštíků. Znamená to, že 9 procent všech obézních na Zemi žije v Číně. Životní styl Číňanů ze „zamerikanizoval“. Rytmus života se zrychlil, namísto kola a domácí stravy dnes většina „nových Číňanů“ jí v restauracích, vozí se autem a dny tráví u počítače, píše zdravotnický magazín The Lancet. Před padesáti lety byl v Číně hladomor a maso na stole bylo velkým svátkem.

Oproti osmdesátým letům váží dnes průměrný Číňan o tři kila víc, je o deset centimetrů vyšší a obvod hrudníku Číňanek roste od roku 1992 o centimetr za rok, uvádí The Lancet.

Experti odhadují, že v roce 2010 nadváha zavinila na světě 3,4 milionu mrtvých, většina z nich připadá na kardiovaskulární choroby. Nadváhou si ale zahráváme, i když sedáme za volant. „Obézní lidé mají při nehodě o 78 procent vyšší riziko úmrtí,“ udává Chris O’ Connor, šéf společnosti Humanetics (dokazují to lékařské studie - čtěte zde). Podle odborníků jsou obézní řidiči náchylnější ke zdravotním problémům, což přispívá k vyššímu nebezpečí úmrtí v případě nehody. Poukazují také na horší funkčnost bezpečnostních pásů v případě závažné nadváhy.

Tento významný výrobce speciálních figurín používaných při crashtestech aut  (říká se jim po anglicku Crash Test Dummies) tedy představuje nový model vážící 124 kilogramů.

Crashtesty na roh ukázaly slabiny moderních aut:

27. května 2014

“Důvod je v tom, jak tloustneme,“ vysvětluje pro CNN Chris O’ Connor. „Tuk se nám ukládá v centrální části těla a to ovlivňuje naši polohu, ve které sedíme v autě.“

Humanetics tedy vyvíjí figuríny s jinou stavbou těla než doposud. Ty automobilky využijí pro zkoumání a vývoj nových modelů, které lépe ochrání obézní pasažéry.

 Nejnovější model figuríny od americké firmy tedy má při 124 kilech index tělesné hmotnosti BMI 35, pro srovnání: běžné hodnoty jsou přibližně mezi 18 a 25. 

Většina značek z euro-americké zóny provádí nadstandardní testy hned s několika druhy figurín, z nichž ty nejtěžší váží 100 kilogramů, standardní dnes používaná mužská figurína má přibližně 78 kilogramů. Odborníci ale zdůrazňují, že na hmotnosti řidiče nezáleží při nehodě tolik jako na správném posezu. Před několika lety se kvůli úmrtí obézní řidičky za volantem malého Peugeotu 107 dokonce francouzská značka dostala před soud - čtěte zde.

Crash test dummies

Dnes používaná mužská figurína je vysoká 175 centimetrů a váží 78 kilogramů, používá se také větší varianta s výškou 188 cm a centem váhy. Ženská figurína je 152 cm vysoká a váží padesát kilogramů. Dětská figurína o hmotnosti 21 kg reprezentuje šestileté dítě, patnáctikilová tříleté.

Analytici mají ještě další zajímavé údaje: nebezpečí vážného zranění vzrůstá u padesátníka za volantem o dvacet procent a u osmdesátníka o čtyřicet procent. Věkovitou testovací figurínu chce Humanetics představit v příštím roce. Vzrůstající věk řidičů si uvědomují i automobilky, samy pracují například se speciálními obleky, které vývojářům simulují zhoršenou hybnost starých lidí.

Od mrtvol k robotům

V třicátých letech používaly automobilky při testech bezpečnosti živé odvážlivce. Když se rychlosti a s tím rostoucí síly působící při nehodě zvyšovaly, začaly se shánět po mrtvolách. Ano, automobilky je v nárazových testech používaly ještě před pár desítkami let.

Crashtest dokazuje, že po nárazu zůstává prostor pro cestující v Mercedesu SL...

Figuríny se používají už dlouho, zpočátku ale nebyly tak sofistikované.

Dnes se používají sofistikovaní „roboti“ schopní měřit obrovské množství údajů. Bez ověření bezpečnosti v přesně popsaných crashtestech se dnes auta nedostanou do provozu.

Nejmodernější testovací figuríny umí měřit až 130 různých údajů, dnes zpracovávají až pětkrát více informací než před lety. Pro automobilky je tedy jejich pořízení velmi nákladné, jedna vyjde na půl milionu dolarů a má jen omezený počet použití. Na jejich vývoji výrobci spolupracují mimo jiné s pojišťovnami, z jejichž statistik čerpají data o nehodách.

Vývojáři dnes ve stále větší míře spoléhají na počítačové simulace, které se dokážou velmi blízce přiblížit reálným testům. Dnes tak mohou virtuální figuríně „přidat sádlo“, které ovlivní její chování při modelaci nehody. 

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...