Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Prototyp Škody Forman vyfotil tři roky před premiérou, zjistil to až teď

Exkluzivně
Letopočet 1987 byl revolučním rokem v mladoboleslavské automobilce. V létě toho roku se ve světové premiéře představil pro Škodu přelomový vůz. Vysokoškolák Petr Dvořák se tehdy zajímal spíš o filmy a focení. Svůj milovaný Zenit TTL měl naštěstí u sebe, když potkal na pražské Malé straně záhadný vůz.

Prototyp Škody Forman v Praze na Malé Straně na podzim 1987 | foto: Petr Dvořák

Náhodou tak nafotil při testech prototyp Škody Forman, prvního vozu značky představeného po změně režimu. Petr Dvořák své raritní snímky poskytl exkluzivně iDNES.cz.

„Šel jsem někam se spolužačkou a náhle jsme uviděli tohle neznámé zaparkované auto a u něj hlouček lidí,“ vzpomíná na studentská léta Petr Dvořák, dnes meteorolog a mluvčí ČHMÚ.

„Tak jsem ho hned fotil, ale nevěděl jsem, jestli to není zakázané, aby odněkud nevyběhl příslušník SNB,“ popisuje. „V té době se nesmělo fotit ani na nádraží nebo na letištích,“ vysvětluje.

„Dlouho jsme kolem neobcházeli, neměli jsme moc čas. Mysleli jsme, že je to nějaké zahraniční auto. Při pohledu zblízka jsme si všimli loga Škodovky a s překvapením si tedy prohlíželi nový vůz, o kterém se mezi lidmi hodně mluvilo, ale netušili jsme, jak bude vypadat.“

Prototyp Škody Forman v Praze na Malé Straně na podzim 1987

Auto tehdy na podzim před sedmadvaceti lety zaparkovalo v malostranské ulici Újezd, to jsou místa, kde dnes do omrzení krouží maskované prototypy Mercedesu, pražská vývojová kancelář zde v hustém provozu testuje modely německé značky.

„Reakce kolemjdoucích byly různé, někomu se auto líbilo, někdo jej hned kritizoval, úplně stejně, jak tomu bývá i dnes u nových modelů aut,“ vypráví Petr Dvořák, “přijel s ním muž ve věku 30 až 40 let.“

„Negativy mám pečlivě archivované a popsané, je to foceno v říjnu, listopadu nebo prosinci 1987,“ uvádí autor fotek a všímá si vánoční výzdoby ve výlohách. Na barvu auta si nad černobílými fotografiemi nevzpomíná, snad prý bylo červené. Fotkám nepřikládal velkou důležitost, vlastně na ně tak trochu zapomněl.

Příloha k 25. výročí sametové revoluce

Favorit měl domácí výstavní premiéru pár měsíců před tím na brněnském strojírenském veletrhu, ale na silnice se ještě nedostal. Autosalonová premiéra favorita byla až po Novém roce na lednovém autosalonu v Amsterodamu a výroba nabíhala jen pozvolna a prodeje tak odstartovaly v půli roku 1988.

 „Vzpomínám, že jeden pan docent si v roce 1989 raději rychle koupil novou Škodu 120, protože panovaly obavy, že ta nová škodovka bude krokem k horšímu, což se naštěstí nepotvrdilo. Ovšem tak jsme v té době přemýšleli,“ vzpomíná Petr Dvořák, který se sám ve favoritu prvně svezl coby spolujezdec na podzim 1989. „Bylo to asi týden před revolucí, když si favorita díky dobrému umístění v pořadníku koupil jeden kamarád.“ 

Petr Dvořák nafotil teprve v utajení chystanou verzi kombi, která dostala jméno Forman. Byla to doba, kdy procházel prototyp testováním. Krátké provedení favorita najíždělo testovací kilometry od podzimu 1986.

Vyfocené auto má speciální „espézetky“ určené pro prototypy s jediným písmenem, zelené F vozí na registračních značkách při testech škodovky dodnes.

„V té době se o favoritu hodně mluvilo. A čekalo se, že to bude revoluce, a najednou s ním někdo přijel. Na Újezdě kolem něj bylo srocení lidí a všichni auto okukovali,“ vzpomíná Dvořák. Favorit byl v té době opravdu revolučním vozem mladoboleslavských AZNP, po pětadvaceti letech měnili škodováci technickou koncepci s motorem vzadu a pohonem zadních kol vycházející ze Škody 1000 MB a přestěhovali pohonnou soustavu dopředu.

Do šroubku nové auto testovali vývojáři Škody v rakouských Alpách mimo jiné v přestrojení za mazdu. Pro srovnání používali škodováci mimo jiné Volkswagen Golf a Fiat Uno. Právě dnes, o pětadvacet let později, stojí jeden ze stěžejních modelů - octavia - právě na základech golfu a celá automobilka spadá od roku 1991 do koncernu VW.

Dnes potkáváme na silnicích prototypy škodovek docela běžně, různě maskované křižují střední Čechy téměř neustále. Před dvěma lety dokonce jedna bourala na okraji Prahy - čtěte zde

V roce 1987 ale potkávat prototypy rozhodně obvyklé nebylo, a když si uvědomíme, že to byl přelomový model, jsou fotky ještě cennější.

Prototyp Škody Forman v Praze na Malé Straně na podzim 1987

Kombiverze favorita se představila v roce 1990, ten rok vzniklo ale jen pár set formanů. Úplně první kousky dostala Veřejná bezpečnost. Znalec odhalí u auta na fotkách odlišnosti od sériového provedení. Boční okno v prodloužení zadní části má například trochu odlišný tvar a není zapuštěné. Stojí za zmínku, že kombi v plánu původně nebylo, vývojáři si ho vymohli. Z úsporných důvodů zvolili taky jedno ve světě pravděpodobně jindy nepoužité řešení: kombík má stejné víko kufru jako výchozí hatchback. A vůbec to není na škodu.

Favorita vyvíjel tým legendárního konstruktéra Škody Petra Hrdličky v šibeničně krátkém termínu, karoserii navrhlo známé italské designérské studio Bertone, mechaniku pomáhalo ladit i Porsche. Podle Hrdličky byl dobře postavený favorit důvodem, proč chtěl po sametové revoluci značku koupil německý koncern Volkswagen.

Ve své době se rozhodně nemusel stydět při srovnání se západoevropskými vozy. Jízdní vlastnosti byly na úrovni renomované konkurence.

Kromě hatchbacku a kombíku s čtyřsetlitrovým kufrem vzniklo na bázi favorita několik roadsterů a provedení pick-up. Třídveřový hatchback a sedan se do výroby nedostaly, jejich prototypy jsou dnes v muzeu značky.

Právě favorit - jedno z mála nelicenčních aut východního bloku své doby - přivezl Československo před pětadvaceti lety od plánovaného hospodářství ke kapitalismu. V roce 1989 stál v Mototechně 84 600 Kčs. 

5. října 2013

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...