Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Škoda Favorit testovala brzdy převlečená za mazdu

Exkluzivně   10:00aktualizováno  10:00
Automobilovou událostí uplynulého týdne v Česku byla přednáška Petra Hrdličky, ústřední postavy vývoje Škody v osmdesátých letech minulého století. Jen na iDNES.cz můžete zhlédnout záznam přednášky o pozadí celého projektu a vývoji přelomového modelu Škody, kterou měl "otec favorita" v mladoboleslavském muzeu automobilky.

Favorit vznikl v rekordním čase a některé kapitoly vývoje zní z dnešního pohledu téměř neuvěřitelně.

"Museli jsme sehnat správné brzdy," popisuje Hrdlička jednu z anabází, které dnes budí údiv. V té době brzdy vyvíjel podnik Autobrzdy Jablonec, ty však Hrdličkově týmu nevyhovovaly. Hledali tedy vhodné komponenty pro nový model v kapitalistickém zahraničí. "Chtěli jsme koupit licenci firmy Girling," vzpomíná Hrdlička. Firma jim nabízela tři různá provedení. Petru Hrdličkovi se líbil typ, který Girling dodával pro velké vozy (Ford Sierra). "Chtěl jsem, aby brzdy byly předimenzované," vysvětluje šéfkonstruktér favorita. Hrdlička totiž počítal s evolucí favorita a tedy i tím, že by auto dostalo silnější motory, které by vyžadovaly silnější brzdy.

VW koupil Škodu díky dobře postavenému favoritu

Petr Hrdlička, "otec"  Škody Favorit

Vývoj favorita probíhal navíc v době, kdy výrobci začínali s novým typem brzdového obložení, které neobsahuje rakovinotvorný azbest. Poradit si s tím museli i dodavatelé v Československu a vyvíjeli odpovídající náhradu.

Bezazbestové brzdové obložení na bázi skla, které v té době český dodavatel vyvíjel, selhalo v testech v českých horách.

Škodováci tehdy chtěli udělat zkoušku obložení nakoupeného u zahraničních dodavatelů na Grossglockneru. 

Proslulá vysokohorská klikatice z třicátých let je uznávaná mezi všemi vývojovými týmy automobilek celého světa. Velmi prudká asfaltka měří 48 kilometrů, má 36 zatáček a vede až do nadmořské výšky 2 504 metrů. Právě brzdy prověří dokonale. Více o testování na slavné silnici čtěte tady.

"Museli jsme se tam nějak dostat, nikdo nám to nechtěl povolit," popisuje Hrdlička. A prototyp už za hranice nemohl vůbec. Vývojáři tedy vymysleli fígl. "Do Mazdy 323 jsme zabudovali naše agregáty včetně brzd a přihlásili škodovácký tým na rakouskou rallye," vypráví. Dva členové vývojového týmu favorita jeli se závodníky jako mechanici. Jezdci zajeli rally a vývojáři se pak vydali na Grossglockner otestovat favorita převlečeného za mazdu. Destičky od Feroda uspěly a favorit je pak dostal do sériové výbavy.

Test "na zapřenou" tedy dokázal, že pro favorita je třeba nakoupit "západní" techniku.





Nejčtenější

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda odhalila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.