Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Škoda Favorit testovala brzdy převlečená za mazdu

Exkluzivně   10:00aktualizováno  10:00
Automobilovou událostí uplynulého týdne v Česku byla přednáška Petra Hrdličky, ústřední postavy vývoje Škody v osmdesátých letech minulého století. Jen na iDNES.cz můžete zhlédnout záznam přednášky o pozadí celého projektu a vývoji přelomového modelu Škody, kterou měl "otec favorita" v mladoboleslavském muzeu automobilky.

Favorit vznikl v rekordním čase a některé kapitoly vývoje zní z dnešního pohledu téměř neuvěřitelně.

"Museli jsme sehnat správné brzdy," popisuje Hrdlička jednu z anabází, které dnes budí údiv. V té době brzdy vyvíjel podnik Autobrzdy Jablonec, ty však Hrdličkově týmu nevyhovovaly. Hledali tedy vhodné komponenty pro nový model v kapitalistickém zahraničí. "Chtěli jsme koupit licenci firmy Girling," vzpomíná Hrdlička. Firma jim nabízela tři různá provedení. Petru Hrdličkovi se líbil typ, který Girling dodával pro velké vozy (Ford Sierra). "Chtěl jsem, aby brzdy byly předimenzované," vysvětluje šéfkonstruktér favorita. Hrdlička totiž počítal s evolucí favorita a tedy i tím, že by auto dostalo silnější motory, které by vyžadovaly silnější brzdy.

VW koupil Škodu díky dobře postavenému favoritu

Petr Hrdlička, "otec"  Škody Favorit

Vývoj favorita probíhal navíc v době, kdy výrobci začínali s novým typem brzdového obložení, které neobsahuje rakovinotvorný azbest. Poradit si s tím museli i dodavatelé v Československu a vyvíjeli odpovídající náhradu.

Bezazbestové brzdové obložení na bázi skla, které v té době český dodavatel vyvíjel, selhalo v testech v českých horách.

Škodováci tehdy chtěli udělat zkoušku obložení nakoupeného u zahraničních dodavatelů na Grossglockneru. 

Proslulá vysokohorská klikatice z třicátých let je uznávaná mezi všemi vývojovými týmy automobilek celého světa. Velmi prudká asfaltka měří 48 kilometrů, má 36 zatáček a vede až do nadmořské výšky 2 504 metrů. Právě brzdy prověří dokonale. Více o testování na slavné silnici čtěte tady.

"Museli jsme se tam nějak dostat, nikdo nám to nechtěl povolit," popisuje Hrdlička. A prototyp už za hranice nemohl vůbec. Vývojáři tedy vymysleli fígl. "Do Mazdy 323 jsme zabudovali naše agregáty včetně brzd a přihlásili škodovácký tým na rakouskou rallye," vypráví. Dva členové vývojového týmu favorita jeli se závodníky jako mechanici. Jezdci zajeli rally a vývojáři se pak vydali na Grossglockner otestovat favorita převlečeného za mazdu. Destičky od Feroda uspěly a favorit je pak dostal do sériové výbavy.

Test "na zapřenou" tedy dokázal, že pro favorita je třeba nakoupit "západní" techniku.





Nejčtenější

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

Setinová rallye 7 Castles Trial 2017
OBRAZEM: Autoveteráni šplhali na hrady a zámky, závodili o setiny

Pohodové setkání v ospalém sobotním ránu, po kterém následuje uvolněná projížďka malebnou krajinou, je to jen na pohled. V setinové rallye se skutečně bojuje o...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Další z rubriky

Museo Enzo Ferrari Modena
Nejslavnější automobilka slaví 70 let. První ferrari testoval sám Enzo

Je středa 12. března 1947, na dvorku malé fabriky v Maranellu se kolem čtvrté odpolední sešlo sedmnáct lidí. Konstruktéři a mechanici sledují, jak za volant...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Lancia Delta HF Integrale
Voltovy lancie v Česku osiřely. Fanatik legend rally tragicky zemřel

Postavou nevelký, soutěžáckým srdcem však velikán mezi nadšenci do světa rally a milovníky italské produkce zvláště. Na pohled nenápadný kouzelný dědeček, ve...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.