Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Emisní limity mohou z aut udělat nedostupné zboží, varuje Ford

Rostoucí náklady na technologie splňující přísné emisní limity Evropské unie mohou způsobit, že se auta v budoucnu stanou nedostupná pro řadu zákazníků. Pro list Financial Times to řekl viceprezident automobilky Ford Jim Farley.

Kuga a další SUV mají velký podíl na rostoucím zisku Fordu v Evropě. | foto: Martin Mičánekpro iDNES.cz

Varoval, že automobilový průmysl by se mohl stát „elitářský“ a na nové vozy by dosáhli jen bohatí. „Potenciálně jsme vstoupili do nové éry, kde náklady na výrobu aut převyšují schopnost zákazníků zaplatit za ně. Cenově nedostupné vozy nikdo z nás vyrábět nechce,“ řekl listu Farley.

Naráží na fakt, že se EU rozhodla zpřísnit emisní nároky po skandálu německého koncernu Volkswagen, který přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku. A automobilky v Evropě z toho teď mají těžkou hlavu. Čekají je velké investice do vývoje technologií omezujících produkci škodlivin, ale ty nakonec stejně přenesou na zákazníky (více zde). Farley vyjádřil obavy hlavně o nefiremní zákazníky, kteří mají na nákup vozu omezenější rozpočet.

Ford se loni v Evropě vrátil po pěti letech do černých čísel, částečně díky prodeji užitkových aut a SUV. Dařilo se mu také doma v USA, kde byl nejprodávanější značkou vůbec. A letošní rok vypadá ještě slibněji. Za první tři měsíce 2016 vzrostl zisk před zdaněním v Evropě o 434 milionů dolarů, což je víc než za celý loňský rok. Celosvětově automobilka ohlásila nejlepší čtvrtletní výsledek v historii.

Podle dat Evropské asociace výrobců aut vzrostly prodeje Fordu v Evropě o téměř osm procent na 282 tisíc aut. Farley uvedl, že evropští zákazníci kupují hlavně větší modely aut typu SUV a auta vyšších tříd.

Automobilka u evropských zákazníků zabodovala také modelem Mustang, který se loni vydal poprvé mimo Spojené státy a je u Fordu modelem s nejrychleji rostoucími prodeji v Evropě. Automobilovou ikonu si od uvedení na trh objednalo 17 tisíc zájemců. V Německu se během března prodalo více mustangů než konkurenčního Porsche 911 a Audi TT, píše Financial Times.

Zájemci si ovšem počkají. Podle jednoho z britských dealerů je dodací doba více než rok. Z 3 750 vozů objednaných v Británii byla dosud doručena jen třetina. Vedle nečekaného zájmu je na vině také zdlouhavá logistika: mustangy se vyrábějí jen v USA.

Vedle rostoucího prodeje aut stojí za zvyšujícím se ziskem Fordu v Evropě také snižování nákladů. V roce 2012 firma zavřela dvě továrny ve Velké Británii a jednu v Belgii. O práci přišlo 5 700 lidí. A podle Farleye firma plánuje další škrty.

Autor:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...