Automobilky zbrojí před brexitem. Varují před oslabením

  15:00
Možný brexit hýbe světem. Vyjadřují se k němu politici, herci, hudebníci i fotbaloví brankáři. Jasné stanovisko tento týden vyjádřil i člen správní rady BMW, Brit Ian Robertson. Podle něj by měli Britové v nadcházejícím referendu hlasovat pro setrvání země v Evropské unii.

Mini je britská legenda, dnes ovšem značka patří německému BMW. To je pro britský autoprůmysl typické. | foto: BMW

Podle Robertsona, který se v Anglii narodil a vyrůstal ve Walesu, si Britové plně neuvědomují, co všechno je v sázce. „Velká Británie je prosperující ekonomikou, ale pokud si ji představíte bez pracovní síly z Evropské unie, pevně věřím tomu, že by nebyla v takové kondici a tak silná jako doposud,“ říká Robertson.

Brexit

Britové budou v referendu rozhodovat o setrvání země v Evropské unii. Hlasování je naplánované na 23. června. O tématu čtěte více zde

Kdo ze známých osobností je zastáncem brexitu (oranžově) a kdo podporuje setrvání v EU (modře).

Názory šéfa správní rady snad ani nemohou být jiné. BMW vlastní klasické britské značky Mini a Rolls-Royce a po celém světě zaměstnává 122 700 zaměstnanců. Zhruba 7 800 z nich pracuje ve fabrikách ve Velké Británii.

A právě britský rodokmen těchto dvou značek využívá automobilka při prodejích po celém světě. Odchod z EU by podle Robertsona mohl způsobit, že pro investory už nebude tolik atraktivní zemí. A to i přesto, že poptávka po prémiových autech je zde poměrně masivní.

„Velká Británie je pro BMW čtvrtým největším trhem. A tento trh je tak silný, že zde vždy budou probíhat nějaké investice. Ale součástí jeho přitažlivosti je také schopnost exportu a importu a možnost provádět ho z logistického hlediska co nejjednodušší cestou,“ doplňuje Robertson.

Většinu britských značek v současné době vlastní zahraniční investoři a Robertson tvrdí, že právě přístup na trhy napříč 28 státy Evropské unie sehrál při získávání těchto investorů klíčovou roli. Ať už se jednalo o investory z Německa, Spojených států, Japonska nebo Indie.

Kdysi hrdé britské značky dnes patří cizincům

Britský autoprůmysl vyprodukuje ročně přes jeden a půl milionu aut. Loni to bylo 1 595 697 aut, to je nejlepší výsledek za posledních deset let (rekordní byl rok 1972 se dvěma miliony vyrobenými auty). Přímo v automobilkách pracuje v Británii 160 tisíc lidí a dalších 600 tisíc je na ně napojeno (dodavatelé, prodejci aut, služby).

Autofotka týdne

Vzácný britský stroj, který Rusům nedorazil

Firma Matchless vyrobila celkem 250 kusů tohoto motocyklu, všechny byly...

Kromě malovýrobců a slavných značek zaměřených na speciální kategorie aut jako jsou Aston Martin, Lotus nebo McLaren je britský autoprůmysl velmi pestrý. V ostrovním království sídlí několik vývojových center, designérská studia, specializované laboratoře používané mimo jiné pro homologaci aut pro EU, ale také tam má sídla většina týmů F1.

Tradiční luxusní značky Bentley nebo Rolls Royce doplňují prémiové Jaguar s Land Roverem, Mini. Za povšimnutí stojí, že všechny výše jmenované značky dnes nepatří britským vlastníkům. Jaguar a Land Rover patří Indům (Tata), Bentley Volkswagenu. Velmi paradoxní je situace značky MG Motor - kdysi slavný výrobce sportovních aut po krizi britského autoprůmyslu v sedmdesátých a osmdesátých letech (více čtěte zde) zanikl, dnes značku oživuje čínská automobilka SAIC, která se teď MG snaží vrátit na britský trh a dokonce otevřela v Longbridge továrnu.

Velké továrny a vývojová centra mají v Británii hlavně zahraniční automobilky: Nissan, Honda, General Motors (vauxhall) nebo Toyota.

Pozice britského autoprůmyslu je ovšem v porovnání se situací před desítkami let jiná. V padesátých letech byla Británie druhým největším výrobcem aut na světě se spoustou domácích značek, dnes je na čtrnácté pozici (v Evropě čtvrtá před ČR) a většinu značek vlastní zahraniční společnosti. Do EU putovalo v loňském roce 53 procent aut vyrobených v Británii.

Drsňačka Maggie

Hrobnice britských aut, zachránkyně autoprůmyslu

Margaret Thatcherová za volantem roveru před svým premiérským sídlem v

Japonským automobilkám otevřela dveře do Británie Margaret Thatcherové, jedni říkají, že domácí autoprůmysl zachránila, podle druhých ho pohřbila - čtěte více

Vývoj kolem brexitu sleduje i mladoboleslavská Škoda, pro kterou je Británie jedním z nejvýznamnějších evropských trhů, kde si vydobyla velmi dobrou reputaci. „Vývoj celospolečenské diskuze ve Spojeném království pečlivě sledujeme a průběžně vyhodnocujeme tak, abychom byli připraveni na různé scénáře dalšího vývoje,“ prohlásil pro iDNES.cz Tomáš Kubík ze Škody Auto.

„Společnost Škoda Auto, jakožto firma s mezinárodní působností na více než sto trzích po celém světě, však jednoznačně podporuje setrvání Spojeného království v Evropské unii,“ dodává Pelc.

Zcela opačný názor má Neil Winton, sloupkař serveru The Telegraph. „Výrobci automobilů jako například Ford nebo BMW by měli akceptovat výsledky referenda a upustit od argumentů, že pokud nezůstaneme v Evropské unii, poškodí to naší ekonomiku,“ napsal ve svém sloupku.

„Tyto nadnárodní společnosti zajímá pouze jejich vlastní prospěch. Optimálním stavem by pro ně byla světová vláda s jedním globálním trhem. Tihle automobiloví giganti ještě nepochopili, že referendum o brexitu je o tom, kdo nám bude vládnout. A ne o tom, jestli náš týdenní plat bude o deset liber větší nebo menší.“ Winton také připomíná, že v roce 2002 automobilky vyhrožovaly, že pokud Británie nepřijme euro, odstěhují své továrny do kontinentální Evropy.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...