Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

CitySTROMer: unikátní VW Golf jezdí na elektrony

  9:00aktualizováno  9:00
Až vedle vás na křižovatku bezhlučně dosviští obyčejný Volkswagen Golf třetí generace, kterému chybí výfuk a pod kapotou jen cosi jemně přede, nešálí vás sluch. Právě jste potkali asi nejraritnější elektromobil v České republice. Jmenuje se CitySTROMer a vznikl v druhé polovině devadesátých let v továrnách VW v pouhých třech stovkách kusů.

"Trojkový" golf je povětšinou oblíbeným terčem "tunerských" počinů pozornostichtivého řidičského dorostu.

Obyčejný tmavě modrý exemplář se na pohled nijak neliší od těch nejběžnějších sériových, pod kapotou se ale namísto pístů a ventilů prohánějí elektrony. "Pohon je stejný jako u trolejbusů a tramvají," usmívá se Petr Dvořák, majitel tohoto unikátu.


Vyráběl se od roku 1993 do roku 1998, celkem jich vzniklo kolem tří set. S trojkovým golfem výroba elektromobilů Volkswagen v roce 1998 skončila. V roce 1995 stál citySTROMer 49 500 marek, cena obyčejnéhp benzinového golfa byla v té době přibližně 20-23 tisíc marek. 

VW při výrobě úzce spolupracoval s firmami Siemens a Varta. Siemens dodával elektromotor, řízení trakce a měnič frekvence. Varta akumulátory a bateriový management. Podle Dvořákových slov je jeho citySTROMer nejmodernější elektromobil v České republice.

Elektrogolf byl ve své době špičkou mezi elektromobily. Jako jeden z prvních využíval k pohonu tzv. střídavou trakci. Vodou chlazený asynchronní střídavý motor s permanentnimi magnety je prý naprosto bezúdržbový.

Frekvenční měnič převádí stejnosměrné napětí z baterií na střídavé a frekvenční změnou v závislosti na sešlapnutí akcelerátoru řídí otáčky motoru.

"Stejný systém s úspěchem používají dnešní nejmodernější sportovní elektromobily jako například Tesla nebo Venturi Fétish," říká Petr Dvořák.

V Německu se takový elektrogolf prodává za sběratelské ceny. Běžně zručný elektrikář ho podle slov majitele opraví svépomocí:"Nic ho nemůže překvapit - baterie, dráty a elektromotor."

Nabíjení probíhá přes běžnou zástrčku na 220 voltů, ze sítě se nabere "plná" za 6 - 8 hodin. Kabel se pak schová za pracně získanou "espézetku". Nabíjení probíhá také při jízdě takzvanou rekuperací neboli dobíjením při brzdění.

"Pražskou RZ jsem získal po dvou letech boje s úředníky na všech možných úřadech," říká Dvořák.

"Zelená nálepka mi chybí, nemusím jezdit na emise. Na technické kontrole technik neví, co by zkontroloval."

"Ovládání je stejné jako na obyčejném golfu," popisuje majitel. "Nejdůležitější je otáčkoměr. Není slyšet motor, jízda je naprosto tichá, nedá se jezdit podle zvuku motoru." 

"Při jízdě mě ruší jen šustení větru o zrcátka," říká s úsměvem Dvořák.

Nejzajímavější je na citySTROMeru pro běžného uživatele spotřeba. "Při 12 kWh spotřebovaných ze sítě při plném nabití pří ceně Pražské energetiky asi 4 koruny pro domácnosti vychází cena pro 80kilometrovou jízdu po Praze u tohoto konkrétního deset let starého elektromobilu na 48 korun," vypočítává "elektrogolfista".

VW GOLF III CitySTROMer v číslech

výrobce

Volkswagen AG, Wolfsburg

max. výkon

22 kW

max. rychlost udávaná v TP

110 km/hod
dojezd na jedno nabití 90 km
převodovka klasická manuální 5 stupňů + zpátečka

standardní výbava

- elektricky pohanený olejový posilovač řízení
- přídavné naftové topení Eberspacher (voda v okruhu chlazení motoru a vykonového měniče není tak horká jako u spalovacích motorů)

Autor:




Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.