Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Figuríny pro crashtesty tloustnou kvůli vypaseným Američanům

aktualizováno 
Jeden Američan ze tří je obézní, celkem jich zatěžuje severoamerický kontinent na 87 milionů. Situací se musí zabývat i automobilky, aby se jim zákazníci na jednom z nejdůležitějších trhů světa vůbec do aut vešli. Riziko úmrtí při autonehodě je u obézních lidí vyšší o hrozivých 78 procent.

Testovací figuríny jsou nezbytnou součíástí vývoje vozu. Ty barevné fleky na „obličeji“ nejsou bojové zbarvení ani je nenosí pro parádu, je to jednoduchý indikátor střetu hlavy s airbagem. | foto: EuroNCAP

Tlustá Amerika a Čína

Na světě žije 2,1 miliardy lidí s nadváhou, z toho 671 milionů je obézních. Z toho víc než polovina žije v pouhých deseti zemích. Druhá za USA je Čína, s 62 miliony tlouštíků. Znamená to, že 9 procent všech obézních na Zemi žije v Číně. Životní styl Číňanů ze „zamerikanizoval“. Rytmus života se zrychlil, namísto kola a domácí stravy dnes většina „nových Číňanů“ jí v restauracích, vozí se autem a dny tráví u počítače, píše zdravotnický magazín The Lancet. Před padesáti lety byl v Číně hladomor a maso na stole bylo velkým svátkem.

Oproti osmdesátým letům váží dnes průměrný Číňan o tři kila víc, je o deset centimetrů vyšší a obvod hrudníku Číňanek roste od roku 1992 o centimetr za rok, uvádí The Lancet.

Experti odhadují, že v roce 2010 nadváha zavinila na světě 3,4 milionu mrtvých, většina z nich připadá na kardiovaskulární choroby. Nadváhou si ale zahráváme, i když sedáme za volant. „Obézní lidé mají při nehodě o 78 procent vyšší riziko úmrtí,“ udává Chris O’ Connor, šéf společnosti Humanetics (dokazují to lékařské studie - čtěte zde). Podle odborníků jsou obézní řidiči náchylnější ke zdravotním problémům, což přispívá k vyššímu nebezpečí úmrtí v případě nehody. Poukazují také na horší funkčnost bezpečnostních pásů v případě závažné nadváhy.

Tento významný výrobce speciálních figurín používaných při crashtestech aut  (říká se jim po anglicku Crash Test Dummies) tedy představuje nový model vážící 124 kilogramů.

Crashtesty na roh ukázaly slabiny moderních aut:

“Důvod je v tom, jak tloustneme,“ vysvětluje pro CNN Chris O’ Connor. „Tuk se nám ukládá v centrální části těla a to ovlivňuje naši polohu, ve které sedíme v autě.“

Humanetics tedy vyvíjí figuríny s jinou stavbou těla než doposud. Ty automobilky využijí pro zkoumání a vývoj nových modelů, které lépe ochrání obézní pasažéry.

 Nejnovější model figuríny od americké firmy tedy má při 124 kilech index tělesné hmotnosti BMI 35, pro srovnání: běžné hodnoty jsou přibližně mezi 18 a 25. 

Většina značek z euro-americké zóny provádí nadstandardní testy hned s několika druhy figurín, z nichž ty nejtěžší váží 100 kilogramů, standardní dnes používaná mužská figurína má přibližně 78 kilogramů. Odborníci ale zdůrazňují, že na hmotnosti řidiče nezáleží při nehodě tolik jako na správném posezu. Před několika lety se kvůli úmrtí obézní řidičky za volantem malého Peugeotu 107 dokonce francouzská značka dostala před soud - čtěte zde.

Crash test dummies

Dnes používaná mužská figurína je vysoká 175 centimetrů a váží 78 kilogramů, používá se také větší varianta s výškou 188 cm a centem váhy. Ženská figurína je 152 cm vysoká a váží padesát kilogramů. Dětská figurína o hmotnosti 21 kg reprezentuje šestileté dítě, patnáctikilová tříleté.

Analytici mají ještě další zajímavé údaje: nebezpečí vážného zranění vzrůstá u padesátníka za volantem o dvacet procent a u osmdesátníka o čtyřicet procent. Věkovitou testovací figurínu chce Humanetics představit v příštím roce. Vzrůstající věk řidičů si uvědomují i automobilky, samy pracují například se speciálními obleky, které vývojářům simulují zhoršenou hybnost starých lidí.

Od mrtvol k robotům

V třicátých letech používaly automobilky při testech bezpečnosti živé odvážlivce. Když se rychlosti a s tím rostoucí síly působící při nehodě zvyšovaly, začaly se shánět po mrtvolách. Ano, automobilky je v nárazových testech používaly ještě před pár desítkami let.

Crashtest dokazuje, že po nárazu zůstává prostor pro cestující v Mercedesu SL

Figuríny se používají už dlouho, zpočátku ale nebyly tak sofistikované.

Dnes se používají sofistikovaní „roboti“ schopní měřit obrovské množství údajů. Bez ověření bezpečnosti v přesně popsaných crashtestech se dnes auta nedostanou do provozu.

Nejmodernější testovací figuríny umí měřit až 130 různých údajů, dnes zpracovávají až pětkrát více informací než před lety. Pro automobilky je tedy jejich pořízení velmi nákladné, jedna vyjde na půl milionu dolarů a má jen omezený počet použití. Na jejich vývoji výrobci spolupracují mimo jiné s pojišťovnami, z jejichž statistik čerpají data o nehodách.

Vývojáři dnes ve stále větší míře spoléhají na počítačové simulace, které se dokážou velmi blízce přiblížit reálným testům. Dnes tak mohou virtuální figuríně „přidat sádlo“, které ovlivní její chování při modelaci nehody. 





Nejčtenější

Ještě kožený volant. Po nasazení airbagu zbývá zacvaknout středový kryt
Ukliďte si v autě, volant je špinavější než záchodové prkénko

Obecně se ví, že interiér vozu není zrovna nejčistší místo, ve kterém se pohybujeme. Nová studie specialistů čištění aut to potvrzuje. Automobil je zamořený...  celý článek

Úřednice odboru dopravy ašské radnice Pavlína Vítková nechává klienty vybrat si
Konec útrpných přepisů: auto od června přeregistrujete kdekoli

Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze...  celý článek

Lotus 3-Eleven
Čínská automobilka Geely koupí značky Proton a Lotus

Čínský výrobce automobilů Zhejiang Geely Holding Group koupí 49,9 procenta akcií malajsijské automobilky Proton a 51 procent jejího dceřiného britského výrobce...  celý článek

Automobilový odborník Vít Pěkný (vlevo) a pražský radní Petr Dolínek (vpravo) v...
SUV jsou do centra města zbytečná, řekl pražský radní v Rozstřelu

Nekupujte SUV, nabádá pražský magistrát řidiče. Kampaň, která má odradit od jízdy velkými auty na vysokém podvozku do centra, v pořadu Rozstřel na iDNES.cz...  celý článek

Audi A5 Sportback
Audi A5 Sportback je pro manažery, kterým nechtějí koupit sporťák

Audi A5 je ideální volbou pro manažera, který chce něco víc než „obyčejnou“ limuzínu. Sporťák mu ve firmě neprojde, ale chce něco, co aspoň sportovně vypadá a...  celý článek

Další z rubriky

Pagani Huayra
OBRAZEM: Bůh větru je v Česku, stojí 48 milionů

Toto automobilové veledílo je ve střední a východní Evropě jediné. Jmenuje se Pagani Huayra a bude hlavní hvězdou letošního ročníku motoristické slavnost...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Šéf Fordu končí, sázka na robotická auta a elektromobily mu nevyšla

Velké personální změny se odehrávají v automobilce Ford. Podle magazínu Bloomberg přišel o místo předseda představenstva Mark Fields i šéf komunikace Ray Day.  celý článek

Fiat Argo
Autofotka týdne: Fiat Argo by se líbil i v Evropě, snad nahradí letité punto

Nabídka Fiatu v Evropě je děravá jako italská státní pokladna a uprostřed ní vyniká žijící automobilová fosílie. Žádná jiná automobilka v Evropě si nedovolí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.