Dodge Challenger

Dodge Challenger | foto: Dodge

Dodge Challenger: plýtvat benzinem je tak krásné...

  • 73
Levý loket z otevřeného okénka, cigareta v pravém koutku a noha na plynu nepovolí, ani když do tetelícího se vzduchu nad Route 66 začne křičet policejní houkačka. Zvuk a síla osmiválce jsou opojné...

V tomto autě projížděli rebelové bez příčiny Amerikou křížem krážem, žádná silnice nebyla dost rovná na vyzkoušení toho, co pod rovným a dlouhým čumákem vězí, žádný soupeř přimhouřenému pohledu čtyř očí dlouho neodolal.

Evropa šílí po italském minaturním retru, kterému pod kapotou cvrliká motor velikosti challengerova motorku od stěračů, a Amerika oživuje své rozežrané muscle-cars. I tak se dá ilustrovat rozdílnost názorů na auta plenící modrou planetu na dvou březích Atlantiku.

Dodge Challenger

V hranaté japonské plechovce s hybridním motorem, kybernetickou asistentkou schovanou někde v útrobách přístrojovky a potahy z lýka barveného výtažky ze špenátu sice do supermarketu dojedete a uchlácholíte své asketické ekologické já, ale opravdová automobilová romantika na americký způsob vypadá jinak: spálit při nastartování pár litrů benzinu, při rozjezdu dva milimetry pneumatik a v neřízeně-řízeném smyku zmizet za rohem...

Dodge Challenger

Dodge Challenger je to NEJ, co si kdy zasloužilo nosit označení muscle-car. Nejenže zažil zlatou dobu těchto úžasně syrových aut, challenger byl její součástí. Bohužel byl ale i u jejího konce. Ten původní se představil se v roce 1970 ve verzi kupé a kabrio, už o čtyři roky později ale jeho kariéru utnula ropná krize.

Dodge Challenger

Kdo by chtěl o novém challengeru pochybovat, přesvědčí ho hned první nabízená nejzuřivější verze, nesoucí označení SRT8.

Extrakt amerického pojetí kupé stojí na podvozkové platformě LX (stejnou využívá 300C, Charger a Magnum). Itálie možná potřebuje drobečky, jako je 3,5metrová pětistovka, ale když americké retro, tak to musí být pořádný kus auta. Challenger tak má přes pět metrů délky (přesněji 5 023mm), široký je 1 923 a vysoký 1 448 milimetrů. Rozvor je skoro tři metry (2 946 mm) a neskromná je i hmotnost - 1 878 kilogramů.

Dodge Challenger

Náskok díky technice
Osmiválec HEMI je americká legenda mezi motory. 6,1litr ukazuje přímočarý přístup k věci, pan W. O. Bentley tomu také říkal: "Objem ničím nenahradíš!" HEMI má sice archaický rozvod OHV a původ celého motoru sahá k roku 1951, do starého železa ale nepatří.

Dodge Challenger

Ze svých půlkulových spalovacích komor (HEMIsférických) vymámí 425 koní. 570 newtonmetrů krouticího momentu přenáší na zadní kola pětistupňový automat, časem přibude šestistupňový manuál. Když se challenger rozdovádí, je na stovce pod pět sekund. Čtvrtmíli (400 metrů) pokoří za 14 sekund.

Výrobce prozatím neprozradil, jakou rychlostí bude challenger prohánět Ford Mustang a ostatní konkurenty. V případě konceptu slibovali před dvěma roky 280 km/h. - více zde

Dodge Challenger

Dvacet palců průměru ráfků se zdá najednou málo, přední pneumatiky mají rozměr 245/45 R20, zadní 255/45 R20. Za těmi předními se schovávají kotouče s průměrem 360 milimetrů, vzadu jsou o centimetr menší, zakusují se do nich čtyřpístkové třmeny od Bremba.

Pro koho by bylo koní na kočírování moc, může sáhnout po menším osmiválci 5,7litru, nebo šestiválci 3,5litru. Oba ale dorazí se zpožděním, prodej totiž nyní odstartuje limitovanou edicí v nejsilnější verzi. Challenger SRT8 se bude objednávat kromě oranžového lakování také ve stříbrné a černé. Startovací cena pro Ameriku: 37 995 dolarů – míň než 26 000 eur (670 tisíc).