Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zasedlo si Rakousko na české řidiče? Můžeme si za to sami, říká expert

  12:00aktualizováno  11. ledna 13:21
Kontroly dieselových aut, zda nemají upravený výfuk, zabavování klíčků od auta k mastné pokutě za překročení rychlosti a úzkostlivost při kontrolách. Mají Češi mířící do Rakouska právem pocit, že na ně jsou tamní policisté vysazení? V diskuzním pořad Rozstřel na iDNES.cz odpovídal dopravní expert Roman Budský.

Rozstřel s dopravním expertem Týmu silniční bezpečnosti Romanem Budským se zaměřil především na přísnost zahraničních policistů.

Fotogalerie

„Začátkem lyžařské sezony, při poslední cestě na hory, mě v Rakousku zastavili policisté a kontrolovali lyže ve střešním nosiči,“ popisuje čtenář iDNES.cz. „Vezl jsem také lyže pro známé, kteří za námi jeli o den později. Policistům se nezdálo, že vezeme víc lyží, než kolik je lidí v autě. Kdybych nemluvil německy, asi bych jim to nevysvětlil. Češi prý lyže v Alpách kradou.“ Podobných zážitků si z Rakouska odvážejí Češi spoustu.

Policie ani autokluby samozřejmě nepřiznají, zda mají hlídky spadeno hlavně na Čechy. Poslední zprávy o drastických opatřeních ovšem v mnohých vyvolávají strach.

„Nemůžu si na rakouské, francouzské a německé policisty stěžovat. Je třeba dodržovat předpisy a v případě, že mě zastaví, je třeba se k nim chovat s vážností a respektem,“ říká Budský. Podle dopravního experta je hádání se s úředníkem a policistou české specifikum. Policisté v zahraničí mají podle Budského dokonce dáno předpisem, že hádání nemají dopustit. V Německu za to můžete dostat i pokutu. Policistům také nesedí příliš suverénní jednání. „To pak bývají nekompromisní,“ dodává. Francouzští policisté mají ovšem i předpis, že jsou povinni pomáhat zahraničním turistům.

„V posledních letech hodně přitvrdila slovenská policie, jsou nekompromisní a odmítají diskutovat, přejali rakouský model,“ upozorňuje Roman Budský.

Dopravní expert Roman Budský v diskusním pořadu iDNES.tv Rozstřel (11. ledna...
Dopravní expert Roman Budský a moderátor Vladimír Vokál v diskusním pořadu...
Dopravní expert Roman Budský v diskusním pořadu iDNES.tv Rozstřel (11. ledna...

Budský si nemyslí, že by rakouští policisté byli na Čechy zasedlí, uznává ovšem, že kontroly především starých aut mohou být častější. „Můžeme si za to trochu sami. Máme nadprůměrně zastaralý vozový park, rakouský autopark je modernější,“ komentuje. V zemích západní Evropy bývají podle experta policisté hodně důslední při kontrole technického stavu. V Rakousku se zaměřují na kontroly výfuků s upravenými filtry pevných částic u dieselových aut. V Německu nebo Francii jsou zase třeba hákliví na úniky provozních kapalin.

V zahraničí se podle Budského více hledí na ekologii. Rakouským specifikem jsou dokonce speciální zóny, jsou to vyhrazené úseky dálnic, kde bývá kvůli snížení emisní zátěže a hluku snížená rychlost. „V Rakousku si občané bydlící u dálnic stěžují na hluk v nočních hodinách a sledují, jestli to policisté hlídají,“ vysvětluje. Budský varuje, že pokuty za překročení rychlosti v těchto místech jsou velmi vysoké a opravdu se tam často měří. Budský by snižoval rychlost v nočních hodinách i v Česku, ovšem jen pokud to má smysl kvůli snižování hlukové zátěže.

Čeští řidiči jsou evropský průměr

„Čeští řidiči nejsou tak špatní, jsou evropský průměr,“ myslí si Budský. „V Itálii se jezdí zostra, ve Skandinávii se až hystericky dodržují rychlostí limity.“ Podle Budského se dá jezdit slušně a přitom svižně.

Mladí lidé nemají podle dopravního experta takový vztah k autům jako kdysi. „Pro ně je auto pragmatická věc. Mladí si dělají řidičáky později a auto tak neprožívají,“ popisuje. Budský by ovšem i tak tlačil na změnu ve výchově řidičů, třeba s pomocí řidičáku na zkoušku nebo povinnými kurzy defenzivní jízdy.

„Ženy jsou zodpovědnější řidičky a vůbec nejsou nešikovné. Jsou opatrnější a jezdí více defenzivně,“ říká Budský, který má zkušenosti i jako učitel v autoškole. „Žena je pořád bezpečnější řidič než muž,“ prohlásil v diskuzním pořadu Rozstřel na iDNES.cz.

Celý Rozstřel s Romanem Budským:





Nejčtenější

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Další z rubriky

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový...
OBRAZEM: 24 hodin plných adrenalinu a únavy, to je slavné Le Mans

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový závod. Favorité na vítězství měli letos velké potíže a o dramata nebyla nouze....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.