Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GLOSA: Smrt dotykovým displejům! Do auta nepatří

aktualizováno 
Dotykové displeje jsou pro auta pohroma jak v telefonu, tak přímo na přístrojovce. Ne nadarmo jsou teď automobilky nuceny dávat do aut systémy, které automatickým brzděním zabrání městským šťouchancům, když v koloně každý kouká do mobilu.

Tesla Model S 85D | foto: Lukáš Hron, Mobil

Experti spočítali, že vytáčení čísla na mobilu zvyšuje riziko havárie dvanáctkrát a psaní textové zprávy šestinásobně. Podle průzkumů si 35 % šoférů za jízdy často čte zprávy na mobilu a 30 % je dokonce posílá. Záchranáři a policisté při ohledávání místa nehody často najdou mobil s rozepsanou SMSkou. A to je jen mobil.

Aktuální automobilovou produkci teď zamořují dotykové displeje. Jsou sice atraktivní a moderní auta jimi doslova hýří, ale jejich ovládání je často pro zlost. Často si říkám, že některá chaotická a nesmyslně koncipovaná menu palubních multimediálních přístrojů by měli zakázat rovnou při homologaci auta. On sice módní tablet frajersky dominující přístrojovce je na pohled paráda. Ale když pak v pomalém menu na třetí pokus hledáte, jak vypnout rádio nebo pustit klimatizaci, je to nejen o nervy, ale i o ústa.

Uživateli totiž chybí zpětná vazba. Musí se podívat na displej, kde se požadovaná volba nachází, a sledovat dotyk prstu. To prodlužuje dobu, po kterou šofér nesleduje silnici. Pro přiblížení: zkuste si na dotykovém telefonu napsat SMS poslepu. Nejde to. Přitom na starém tlačítkovém telefonu se to po chvilce cviku zvládnout dalo.

Ta fascinace funkcemi, aplikacemi a službami, které nám automobilky vnucují, ale reálně je používáte a baví vás tak první týden (facebookovat při řízení navíc může jen blázen), k tomu ještě vyřazuje ze hry další jednu významnou skupinu. Starší lidé mají často chuť na to, aby si koupili nové auto, ale už si zase nepotykají s komplikovaným rozhraním palubního systému. Pustit si oblíbenou rozhlasovou stanici na „té televizi“ často jednoduše nezvládnou. A to že jim vnuk řekne, že je to hračka, a třeba se je to i pokusí naučit, na tom většinou nic nezmění...

Americká vláda chce výrobce mobilů dotlačit k tomu, aby se telefon na palubě auta zablokoval a umožnil používat jen některé funkce v omezeném režimu (více čtěte zde). Podobně jako v letadle, kde musíte kvůli možnému rušení palubních systémů vypínat telefon na celý let. Možná to není špatný nápad.

A já mám ještě jeden: automobilky by měly do svých vývojářských týmů těch multimediálních zázraků přizvat také sedmdesátiletého vrátného a kuchařku z kantýny, kteří by je testovali z pohledu normálního člověka.





Nejčtenější

Nehoda a zranění mě nakonec paradoxně zrychlilo, říká Gabriela Novotná.
Špičky dun strojem prorážíme, říká jezdkyně, která se chystá na Dakar

Je potřeba fyzická síla, jezdkyně přece krotí pekelně těžkou mašinu. Pak i sebevědomí a nezbytná je také technická dovednost. Klíčem k rally je však podle...  celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Škoda Element
Nejnovější koncept Škody je frajerská plážová bugina. Už jsme v ní jeli

Studenti z učiliště Škody postavili elektrickou buginu. Z malinkého modelu Citigo je v jejich podání zářivý plážový speciál jménem Element. Stavba veselého...  celý článek

Kamil Holán na Tourist Trophy 2017
Fascinuje mě rychlost, i když na ni člověk není stavěný, říká závodník

Jeden z nejrychlejších českých motocyklových závodníků Kamil Holán se vrátil z nejslavnějšího závodu Tourist Trophy na ostrově Man. Je to náramná podívaná a...  celý článek

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový...
OBRAZEM: 24 hodin plných adrenalinu a únavy, to je slavné Le Mans

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový závod. Favorité na vítězství měli letos velké potíže a o dramata nebyla nouze....  celý článek

Další z rubriky

Seat Ibiza
Pravěk vs. moderna: první a poslední ibiza ukazují, jak moc se auta mění

Nová ibiza měla světovou premiéru na autosalonu v Ženevě na začátku března letošního roku, před nedávnem vstoupila do prodeje. Je to nejdůležitější model...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Český e-shop začal s prodejem elektroaut, začíná s teslami za 3 miliony

E-shop alza.cz spustil prodej elektromobilů přes internet. V nabídce jsou aktuálně dva modely značky Tesla za tři a tři a půl milionu. Internetový obchod...  celý článek

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový...
OBRAZEM: 24 hodin plných adrenalinu a únavy, to je slavné Le Mans

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový závod. Favorité na vítězství měli letos velké potíže a o dramata nebyla nouze....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.