Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GLOSA: Smrt dotykovým displejům! Do auta nepatří

aktualizováno 
Dotykové displeje jsou pro auta pohroma jak v telefonu, tak přímo na přístrojovce. Ne nadarmo jsou teď automobilky nuceny dávat do aut systémy, které automatickým brzděním zabrání městským šťouchancům, když v koloně každý kouká do mobilu.

Tesla Model S 85D | foto: Lukáš Hron, Mobil

Experti spočítali, že vytáčení čísla na mobilu zvyšuje riziko havárie dvanáctkrát a psaní textové zprávy šestinásobně. Podle průzkumů si 35 % šoférů za jízdy často čte zprávy na mobilu a 30 % je dokonce posílá. Záchranáři a policisté při ohledávání místa nehody často najdou mobil s rozepsanou SMSkou. A to je jen mobil.

Aktuální automobilovou produkci teď zamořují dotykové displeje. Jsou sice atraktivní a moderní auta jimi doslova hýří, ale jejich ovládání je často pro zlost. Často si říkám, že některá chaotická a nesmyslně koncipovaná menu palubních multimediálních přístrojů by měli zakázat rovnou při homologaci auta. On sice módní tablet frajersky dominující přístrojovce je na pohled paráda. Ale když pak v pomalém menu na třetí pokus hledáte, jak vypnout rádio nebo pustit klimatizaci, je to nejen o nervy, ale i o ústa.

Uživateli totiž chybí zpětná vazba. Musí se podívat na displej, kde se požadovaná volba nachází, a sledovat dotyk prstu. To prodlužuje dobu, po kterou šofér nesleduje silnici. Pro přiblížení: zkuste si na dotykovém telefonu napsat SMS poslepu. Nejde to. Přitom na starém tlačítkovém telefonu se to po chvilce cviku zvládnout dalo.

Ta fascinace funkcemi, aplikacemi a službami, které nám automobilky vnucují, ale reálně je používáte a baví vás tak první týden (facebookovat při řízení navíc může jen blázen), k tomu ještě vyřazuje ze hry další jednu významnou skupinu. Starší lidé mají často chuť na to, aby si koupili nové auto, ale už si zase nepotykají s komplikovaným rozhraním palubního systému. Pustit si oblíbenou rozhlasovou stanici na „té televizi“ často jednoduše nezvládnou. A to že jim vnuk řekne, že je to hračka, a třeba se je to i pokusí naučit, na tom většinou nic nezmění...

Americká vláda chce výrobce mobilů dotlačit k tomu, aby se telefon na palubě auta zablokoval a umožnil používat jen některé funkce v omezeném režimu (více čtěte zde). Podobně jako v letadle, kde musíte kvůli možnému rušení palubních systémů vypínat telefon na celý let. Možná to není špatný nápad.

A já mám ještě jeden: automobilky by měly do svých vývojářských týmů těch multimediálních zázraků přizvat také sedmdesátiletého vrátného a kuchařku z kantýny, kteří by je testovali z pohledu normálního člověka.





Nejčtenější

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Setinová rallye 7 Castles Trial 2017
OBRAZEM: Autoveteráni šplhali na hrady a zámky, závodili o setiny

Pohodové setkání v ospalém sobotním ránu, po kterém následuje uvolněná projížďka malebnou krajinou, je to jen na pohled. V setinové rallye se skutečně bojuje o...  celý článek

Další z rubriky

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

auto odhalení
VIDEO: Převlékání auta v podání mistra světa

Koho nebaví barva auta, může ho převléknout. Změna auta pomocí samolepicí folie je stále populárnější. Podívejte se, jak vůz převléká mistr světa v car...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
ANALÝZA: Čína je náš druhý domov, říkají světové automobilky.

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Přitočí se ke mně nenápadný chlapík a chce si povídat: „Jsem Leo Cai, odkud jsi? Já jsem partner Volkswagenu tady v Číně,“ podává mi ruku a pak vizitku. „Máme...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.