Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GLOSA: Smrt dotykovým displejům! Do auta nepatří

aktualizováno 
Dotykové displeje jsou pro auta pohroma jak v telefonu, tak přímo na přístrojovce. Ne nadarmo jsou teď automobilky nuceny dávat do aut systémy, které automatickým brzděním zabrání městským šťouchancům, když v koloně každý kouká do mobilu.

Tesla Model S 85D | foto: Lukáš Hron, Mobil

Experti spočítali, že vytáčení čísla na mobilu zvyšuje riziko havárie dvanáctkrát a psaní textové zprávy šestinásobně. Podle průzkumů si 35 % šoférů za jízdy často čte zprávy na mobilu a 30 % je dokonce posílá. Záchranáři a policisté při ohledávání místa nehody často najdou mobil s rozepsanou SMSkou. A to je jen mobil.

Aktuální automobilovou produkci teď zamořují dotykové displeje. Jsou sice atraktivní a moderní auta jimi doslova hýří, ale jejich ovládání je často pro zlost. Často si říkám, že některá chaotická a nesmyslně koncipovaná menu palubních multimediálních přístrojů by měli zakázat rovnou při homologaci auta. On sice módní tablet frajersky dominující přístrojovce je na pohled paráda. Ale když pak v pomalém menu na třetí pokus hledáte, jak vypnout rádio nebo pustit klimatizaci, je to nejen o nervy, ale i o ústa.

Uživateli totiž chybí zpětná vazba. Musí se podívat na displej, kde se požadovaná volba nachází, a sledovat dotyk prstu. To prodlužuje dobu, po kterou šofér nesleduje silnici. Pro přiblížení: zkuste si na dotykovém telefonu napsat SMS poslepu. Nejde to. Přitom na starém tlačítkovém telefonu se to po chvilce cviku zvládnout dalo.

Ta fascinace funkcemi, aplikacemi a službami, které nám automobilky vnucují, ale reálně je používáte a baví vás tak první týden (facebookovat při řízení navíc může jen blázen), k tomu ještě vyřazuje ze hry další jednu významnou skupinu. Starší lidé mají často chuť na to, aby si koupili nové auto, ale už si zase nepotykají s komplikovaným rozhraním palubního systému. Pustit si oblíbenou rozhlasovou stanici na „té televizi“ často jednoduše nezvládnou. A to že jim vnuk řekne, že je to hračka, a třeba se je to i pokusí naučit, na tom většinou nic nezmění...

Americká vláda chce výrobce mobilů dotlačit k tomu, aby se telefon na palubě auta zablokoval a umožnil používat jen některé funkce v omezeném režimu (více čtěte zde). Podobně jako v letadle, kde musíte kvůli možnému rušení palubních systémů vypínat telefon na celý let. Možná to není špatný nápad.

A já mám ještě jeden: automobilky by měly do svých vývojářských týmů těch multimediálních zázraků přizvat také sedmdesátiletého vrátného a kuchařku z kantýny, kteří by je testovali z pohledu normálního člověka.





Nejčtenější

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Další z rubriky

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.