Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Němečtí ekologové odhalili dalšího emisního hříšníka: Fiat 500X

aktualizováno 
Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe pokračuje ve vyšetřování emisí oxidů dusíku u dieselových aut. Nejnovějším úlovkem je italské SUV Fiat 500X, které několikanásobně překračuje v některých jízdních režimech emisní limity.

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé ekologické organizace DUH | foto: DUH

DUH (Deutsche Umwelthilfe) se rozhodla na základě kauzy Dieselgate, ve které Volkswagen bojuje s obviněním, že manipuluje s emisními výsledky svých naftových aut, prověřit také auta dalších značek. Hodnoty, které výrazně překračují platné limity, už naměřila u Renaultu Espace, Opelu Zafira a Mercedesu třídy C. Další úlovek je SUV Fiat.

Automobilky odmítají, že by jednaly nelegálně, uznávají ale, že některé modely vypouštějí více škodlivin, pokud jsou testovány v režimech a podmínkách, které jsou bližší reálnému provozu. To ale nemůže být postižitelné, závazné jsou totiž hodnoty, které vykazují při normovaných laboratorních testech, a ty vozy splňují.

Šéf DUH Juergen Resch citoval z výsledků měření v laboratořích univerzity v Bernu, že Fiat 500X modelového roku 2015 s dvoulitrovým turbodieselem splňujícím ekonormu Euro 6 a najetými 4 400 kilometry překračoval v testu se zahřátým motorem 11 až 22krát limity emisí oxidů dusíku (NOX). V laboratoři provedli celkem osm testů.

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé ekologické organizace DUH

„Fiat 500X vypouštěl nadměrné emise ve všech testech prováděných se zahřátým motorem,“ uvedl Resch. Právě rozdílné chování zahřátého a studeného motoru je jeden z fíglů, se kterým pracují automobilky při procházení emisními testy (více čtěte zde).

V jednom z osmi testů dokonce boubelatý fiat vypouštěl 1 777 miligramů oxidů dusíku na kilometr, norma připouští v laboratoři jen 80 miligramů. V některých testech hodnoty převyšovaly měřící rozsah přístroje, skutečná úroveň mohla být tak ještě vyšší.

Když ovšem testovali vůz se studeným motorem, překračoval limit jen ve dvou případech.

Preventivní akce

Chování FCA (Fiat - Chrysler) ale budí pochybnosti. Italsko-americký koncern ještě před odhalením německých ekologů prohlásil, že jeho dieselové vozy neobsahují žádná speciální zařízení a že řídící systémy vozidel pracují stejným způsobem v laboratoři i na silnici.

Fotogalerie

Diesely FCA mají splňovat aktuální evropské předpisy. To by ovšem nemuselo stačit při jiných způsobech měření, například podle amerických standardů. FCA se tedy rozhodl k preventivní akci dřív, než by mohly nastat problémy.

„Naše diesely mají výsledky splňující zákonné limity,“ prohlásila značka v tiskovém prohlášení, zároveň ale dodala: „Upravíme naše nastavení Euro 6 novými údaji pro zlepšení emisí v podmínkách reálného provozu.“ Nové úpravy začne značka používat v dubnu. Fiat to označuje za preventivní akci. Pro majitele aut s diesely FCA Euro 6 bude úprava software motoru zdarma.

Zároveň se automobilka zaměří na rozšíření technologie SCR (selektivní katalytická redukce používající k odlučování oxidů dusíku reakci s roztokem močoviny), cílem je mít tento systém ve všech dieselech FCA v druhém čtvrtletí roku 2017.





Nejčtenější

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Škoda Vision E
Škoda odhalila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Panamera Sport Turismo
Sport Turismo je první kombi porsche historie, cena je 2,6 milionu

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Porsche rozšiřuje nabídku novým směrem. Německá automobilka šokovala svět již mnohokrát, kombi ale ještě nikdy svým zákazníkům nenabídla.  celý článek

U motorů 1,6 TDI bude třeba fyzický zásah do motoru.
Dieselgate: emise klesají málo, majitelé odstraňují upravený software

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe chce žalovat Spolkový úřad pro motorová vozidla. Úprava software u dieselových motorů podle ní není...  celý článek

Modelky a hostesky ženevského autosalonu 2017
OBRAZEM: Supergalerie krasavic ženevského autosalonu

Ženevský autosalon nabízí kromě přehlídky čtyřkolových novinek, designérských kreací, sporťáků a aut snů také pohled na krásné ženy. První autosalonové dny...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.