Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Němečtí ekologové odhalili dalšího emisního hříšníka: Fiat 500X

aktualizováno 
Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe pokračuje ve vyšetřování emisí oxidů dusíku u dieselových aut. Nejnovějším úlovkem je italské SUV Fiat 500X, které několikanásobně překračuje v některých jízdních režimech emisní limity.

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé ekologické organizace DUH | foto: DUH

DUH (Deutsche Umwelthilfe) se rozhodla na základě kauzy Dieselgate, ve které Volkswagen bojuje s obviněním, že manipuluje s emisními výsledky svých naftových aut, prověřit také auta dalších značek. Hodnoty, které výrazně překračují platné limity, už naměřila u Renaultu Espace, Opelu Zafira a Mercedesu třídy C. Další úlovek je SUV Fiat.

Automobilky odmítají, že by jednaly nelegálně, uznávají ale, že některé modely vypouštějí více škodlivin, pokud jsou testovány v režimech a podmínkách, které jsou bližší reálnému provozu. To ale nemůže být postižitelné, závazné jsou totiž hodnoty, které vykazují při normovaných laboratorních testech, a ty vozy splňují.

Šéf DUH Juergen Resch citoval z výsledků měření v laboratořích univerzity v Bernu, že Fiat 500X modelového roku 2015 s dvoulitrovým turbodieselem splňujícím ekonormu Euro 6 a najetými 4 400 kilometry překračoval v testu se zahřátým motorem 11 až 22krát limity emisí oxidů dusíku (NOX). V laboratoři provedli celkem osm testů.

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé ekologické organizace DUH

„Fiat 500X vypouštěl nadměrné emise ve všech testech prováděných se zahřátým motorem,“ uvedl Resch. Právě rozdílné chování zahřátého a studeného motoru je jeden z fíglů, se kterým pracují automobilky při procházení emisními testy (více čtěte zde).

V jednom z osmi testů dokonce boubelatý fiat vypouštěl 1 777 miligramů oxidů dusíku na kilometr, norma připouští v laboratoři jen 80 miligramů. V některých testech hodnoty převyšovaly měřící rozsah přístroje, skutečná úroveň mohla být tak ještě vyšší.

Když ovšem testovali vůz se studeným motorem, překračoval limit jen ve dvou případech.

Preventivní akce

Chování FCA (Fiat - Chrysler) ale budí pochybnosti. Italsko-americký koncern ještě před odhalením německých ekologů prohlásil, že jeho dieselové vozy neobsahují žádná speciální zařízení a že řídící systémy vozidel pracují stejným způsobem v laboratoři i na silnici.

Fotogalerie

Diesely FCA mají splňovat aktuální evropské předpisy. To by ovšem nemuselo stačit při jiných způsobech měření, například podle amerických standardů. FCA se tedy rozhodl k preventivní akci dřív, než by mohly nastat problémy.

„Naše diesely mají výsledky splňující zákonné limity,“ prohlásila značka v tiskovém prohlášení, zároveň ale dodala: „Upravíme naše nastavení Euro 6 novými údaji pro zlepšení emisí v podmínkách reálného provozu.“ Nové úpravy začne značka používat v dubnu. Fiat to označuje za preventivní akci. Pro majitele aut s diesely FCA Euro 6 bude úprava software motoru zdarma.

Zároveň se automobilka zaměří na rozšíření technologie SCR (selektivní katalytická redukce používající k odlučování oxidů dusíku reakci s roztokem močoviny), cílem je mít tento systém ve všech dieselech FCA v druhém čtvrtletí roku 2017.





VW Phaeton 6.0 W12 2011 ·...
VW Phaeton 6.0 W12 2011 ·...

r.v. 2011, naj. 64 623 km, benzín
770 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.