Prototyp Škody Forman vyfotil tři roky před premiérou, zjistil to až teď

Exkluzivně
Letopočet 1987 byl revolučním rokem v mladoboleslavské automobilce. V létě toho roku se ve světové premiéře představil pro Škodu přelomový vůz. Vysokoškolák Petr Dvořák se tehdy zajímal spíš o filmy a focení. Svůj milovaný Zenit TTL měl naštěstí u sebe, když potkal na pražské Malé straně záhadný vůz.

Prototyp Škody Forman v Praze na Malé Straně na podzim 1987 | foto: Petr Dvořák

Náhodou tak nafotil při testech prototyp Škody Forman, prvního vozu značky představeného po změně režimu. Petr Dvořák své raritní snímky poskytl exkluzivně iDNES.cz.

„Šel jsem někam se spolužačkou a náhle jsme uviděli tohle neznámé zaparkované auto a u něj hlouček lidí,“ vzpomíná na studentská léta Petr Dvořák, dnes meteorolog a mluvčí ČHMÚ.

„Tak jsem ho hned fotil, ale nevěděl jsem, jestli to není zakázané, aby odněkud nevyběhl příslušník SNB,“ popisuje. „V té době se nesmělo fotit ani na nádraží nebo na letištích,“ vysvětluje.

„Dlouho jsme kolem neobcházeli, neměli jsme moc čas. Mysleli jsme, že je to nějaké zahraniční auto. Při pohledu zblízka jsme si všimli loga Škodovky a s překvapením si tedy prohlíželi nový vůz, o kterém se mezi lidmi hodně mluvilo, ale netušili jsme, jak bude vypadat.“

Prototyp Škody Forman v Praze na Malé Straně na podzim 1987

Auto tehdy na podzim před sedmadvaceti lety zaparkovalo v malostranské ulici Újezd, to jsou místa, kde dnes do omrzení krouží maskované prototypy Mercedesu, pražská vývojová kancelář zde v hustém provozu testuje modely německé značky.

„Reakce kolemjdoucích byly různé, někomu se auto líbilo, někdo jej hned kritizoval, úplně stejně, jak tomu bývá i dnes u nových modelů aut,“ vypráví Petr Dvořák, “přijel s ním muž ve věku 30 až 40 let.“

„Negativy mám pečlivě archivované a popsané, je to foceno v říjnu, listopadu nebo prosinci 1987,“ uvádí autor fotek a všímá si vánoční výzdoby ve výlohách. Na barvu auta si nad černobílými fotografiemi nevzpomíná, snad prý bylo červené. Fotkám nepřikládal velkou důležitost, vlastně na ně tak trochu zapomněl.

Příloha k 25. výročí sametové revoluce

Favorit měl domácí výstavní premiéru pár měsíců před tím na brněnském strojírenském veletrhu, ale na silnice se ještě nedostal. Autosalonová premiéra favorita byla až po Novém roce na lednovém autosalonu v Amsterodamu a výroba nabíhala jen pozvolna a prodeje tak odstartovaly v půli roku 1988.

 „Vzpomínám, že jeden pan docent si v roce 1989 raději rychle koupil novou Škodu 120, protože panovaly obavy, že ta nová škodovka bude krokem k horšímu, což se naštěstí nepotvrdilo. Ovšem tak jsme v té době přemýšleli,“ vzpomíná Petr Dvořák, který se sám ve favoritu prvně svezl coby spolujezdec na podzim 1989. „Bylo to asi týden před revolucí, když si favorita díky dobrému umístění v pořadníku koupil jeden kamarád.“ 

Petr Dvořák nafotil teprve v utajení chystanou verzi kombi, která dostala jméno Forman. Byla to doba, kdy procházel prototyp testováním. Krátké provedení favorita najíždělo testovací kilometry od podzimu 1986.

Vyfocené auto má speciální „espézetky“ určené pro prototypy s jediným písmenem, zelené F vozí na registračních značkách při testech škodovky dodnes.

„V té době se o favoritu hodně mluvilo. A čekalo se, že to bude revoluce, a najednou s ním někdo přijel. Na Újezdě kolem něj bylo srocení lidí a všichni auto okukovali,“ vzpomíná Dvořák. Favorit byl v té době opravdu revolučním vozem mladoboleslavských AZNP, po pětadvaceti letech měnili škodováci technickou koncepci s motorem vzadu a pohonem zadních kol vycházející ze Škody 1000 MB a přestěhovali pohonnou soustavu dopředu.

Do šroubku nové auto testovali vývojáři Škody v rakouských Alpách mimo jiné v přestrojení za mazdu. Pro srovnání používali škodováci mimo jiné Volkswagen Golf a Fiat Uno. Právě dnes, o pětadvacet let později, stojí jeden ze stěžejních modelů - octavia - právě na základech golfu a celá automobilka spadá od roku 1991 do koncernu VW.

Dnes potkáváme na silnicích prototypy škodovek docela běžně, různě maskované křižují střední Čechy téměř neustále. Před dvěma lety dokonce jedna bourala na okraji Prahy - čtěte zde

V roce 1987 ale potkávat prototypy rozhodně obvyklé nebylo, a když si uvědomíme, že to byl přelomový model, jsou fotky ještě cennější.

Prototyp Škody Forman v Praze na Malé Straně na podzim 1987

Kombiverze favorita se představila v roce 1990, ten rok vzniklo ale jen pár set formanů. Úplně první kousky dostala Veřejná bezpečnost. Znalec odhalí u auta na fotkách odlišnosti od sériového provedení. Boční okno v prodloužení zadní části má například trochu odlišný tvar a není zapuštěné. Stojí za zmínku, že kombi v plánu původně nebylo, vývojáři si ho vymohli. Z úsporných důvodů zvolili taky jedno ve světě pravděpodobně jindy nepoužité řešení: kombík má stejné víko kufru jako výchozí hatchback. A vůbec to není na škodu.

Favorita vyvíjel tým legendárního konstruktéra Škody Petra Hrdličky v šibeničně krátkém termínu, karoserii navrhlo známé italské designérské studio Bertone, mechaniku pomáhalo ladit i Porsche. Podle Hrdličky byl dobře postavený favorit důvodem, proč chtěl po sametové revoluci značku koupil německý koncern Volkswagen.

Ve své době se rozhodně nemusel stydět při srovnání se západoevropskými vozy. Jízdní vlastnosti byly na úrovni renomované konkurence.

Kromě hatchbacku a kombíku s čtyřsetlitrovým kufrem vzniklo na bázi favorita několik roadsterů a provedení pick-up. Třídveřový hatchback a sedan se do výroby nedostaly, jejich prototypy jsou dnes v muzeu značky.

Právě favorit - jedno z mála nelicenčních aut východního bloku své doby - přivezl Československo před pětadvaceti lety od plánovaného hospodářství ke kapitalismu. V roce 1989 stál v Mototechně 84 600 Kčs. 

5. října 2013

  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Kuchaře/Kuchařku pro střední školu

Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Praha
nabízený plat: 20 000 - 29 000 Kč

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...