Čím více se točí Hyundai kolem motorsportu, tím ambicióznější má plány i pro sériovou výrobu. Na letošní pařížský autosalon si expandující korejská značka mimo jiné přivezla provokativní koncept RN30, který má navnadit publikum na chystaný ostrý hatchback.
Že to s modelem i30N automobilka myslí vážně, dokázaly už špionážní fotografie pořízené při testování v „Zeleném pekle“ (slavném okruhu Nürburgring) z poloviny roku.
Nejnovější korejský showcar vznikl ve spolupráci mezi Hyundai Motorsport (HMSG), Hyundai Motor Europe Technical Center (HMETC) a divizí pro vývoj vysoce výkonných vozidel. Šéf projektu Albert Biermann se nechal slyšet, že RN30 zhmotňuje nejen představy automobilky, ale i její nadšení pro výrobu takových modelů.
První sériový hot hatch s logem N, jenž se má představit v příštím roce, bude mít podle jeho slov blíže ke klasickému provedení i30 než k aktuálnímu konceptu, který je však prý pro sériový model i30N velkou inspirací.
Hyundai RN30 je ultimativní koncept postavený na bázi třetí generace modelu i30 (podrobnosti čtěte zde). Příbuznost s populárním hatchbackem nižší střední třídy je u něj patrná prakticky jen na masce chladiče a na základním tvaru světlometů, vše ostatní je striktně podřízeno aerodynamice a designu ve stylu závodního speciálu. Rozdílné jsou i rozměry. Koncept je oproti výchozí obyčejné sériové verzi o 30 milimetrů širší a výrazných 84 mm nižší.
Karoserie RN30 upoutá nejen výrazně tvarovaným bodykitem a nůžkovitými dveřmi ve stylu Lamborghini, ale i typicky závodními doplňky, řadou zajímavých detailů i materiálem.
Místo obvyklého kompozitu z uhlíkových vláken, který je dnes u podobných kreací standardem, totiž konstruktéři použili při stavbě karoserie zcela nový a vysoce odolný plastový materiál vyvinutý agrochemickou společností BASF.
Dynamickému zevnějšku Hyundaie RN30 zdatně sekunduje i technika, která je budoucí realitě vzdálená o poznání méně. Pod kapotou konceptu pracuje turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitr odladěný na 380 koní a 451 Nm. Stejný agregát by měl v sériovém provedení nabídnout výkon v rozmezí 250 - 280 koní.
Kroutící moment pařížského showcaru je prostřednictvím dvouspojkové převodovky DCT přenášen na všechna čtyři kola. Sportovní model i30N bude podle předběžných informací dostupný výhradně jako předokolka, zato s možností volby manuální šestistupňové převodovky. Sériové provedení by z konceptu mělo údajně převzít i další technické vychytávky jako elektronickou uzávěrku diferenciálu eLSD pro optimální rozložení kroutícího momentu nebo elektronicky řízenou výfukovou klapku k zajištění odpovídající zvukové kulisy.
Vnitřní prostor konceptu je beze zbytku inspirovaný soutěžními speciály a je tedy velmi spartánský. Pro daný účel je interiér vybaven dvojicí skořepinových sedaček, bezpečnostní klecí, malým multifunkčním volantem s velký grafickým displejem, digitálním přístrojovým štítem, sadou ergonomicky rozmístěných ovládacích prvků, kovovými pedály a v neposlední řadě i interkomem.
Asi největší zajímavostí na palubě je dvojice kamer připevněná pomocí gimballu (trojosý stabilizátor obrazu) na sloupcích čelního okna. O žádnou revoluční novinku se ale nejedná. Jediným účelem kamer je zachycovat řidiče v akci a pořízený záznam sdílet.
Hyundai divize NSportovní divize N, neboli oddělení pro vývoj a testování vysokovýkonných vozů značky Hyundai, byla oficiálně představena koncepty N 2025 Vision Grand Turismo a RM15 na loňském autosalonu ve Franfurtu. Šéfem oddělení, které si bere na paškál i ikonické sportovní modely, je od prosince 2014 Albert Birmann, který působil déle než 30 let na vysokých postech v divizi M automobilky BMW. Označením „N“ se automobilka odvolává na vývojové a testovací centrum v jihokorejském Namyangu a zároveň na legendární závodní okruh Nürburgring. |