Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tvůrce designu moderních Škodovek přestal pro značku existovat

  20:00aktualizováno  20:00
Škoda 22. února oficiálně zahájila prodej modelu Kodiaq, auto šlo ovšem už dlouhé týdny dopředu objednávat. V tomto týdnu by se měly dostat vozy k prvním zákazníkům. Důležitý moment však narušila nečekaná patálie.

Jozef Kabaň | foto: BMW

Zahájení prodeje nového modelu je pro automobilku vždy důležitou událostí. U Kodiaqa je to o to výraznější, protože velké SUV vstupuje do aktuálně velmi sledované kategorie vozů, ve které Škoda doposud nepůsobila.

Kodiaq je v mnoha ohledech „opus magnum“ designéra Jozefa Kabaně, který se ovšem Škodu rozhodl před několika týdny opustit. A zadělal tím značce na problém.

Škoda už tradičně některé kapitoly ze své historie programově vypouští z paměti, nehlásí se třeba moc k modelům ze sedmdesátých a osmdesátých let. Z databáze fotek Škody určené pro novináře tak jen pár dnů po oznámení Kabaňova odchodu zmizely všechny jeho fotky. Zbylo jen pár zmínek v textech. Hvězda, na které Škoda částečně stavěla a byla její tváří, pro značku najednou neexistuje. S nadsázkou lze říci, že automobilka na otázku na tvůrce dnešní výrazné designové tváře jejích modelů, odpovídá ve smyslu: „Kdo je to Jozef Kabaň?“ Umírněnější reakce je ta, že je dnes designérem jiné značky, a Škoda tedy nemá důvod nic komentovat.

Jozef Kabaň
Jozef Kabaň

Tyto fotky značka vymazala z databáze pro novináře.

„Je to trochu zvláštní. Jozef Kabaň pro Škodu pracoval, a ta by měla být naopak hrdá na podobu své aktuální modelové řady, kterou tento člověk vytvořil,“ komentuje pro iDNES.cz. Martin Charvát, kreativní ředitel studia Remembership. „Jsou naopak firmy, které jsou na to hrdé.“ A vzpomíná jednu z komunikačních kampaní na nábor nových zaměstnanců postavenou na mottu: „Podívejte, kam všude se dostali lidé, kteří dělali pro nás“. Podle Charváta je takové „zapomínání“ komunikační chyba automobilky. „Dosah to ovšem bude mít minimální, široká veřejnost jméno Jozef Kabaň nezná. Vnímat to bude jen pár fanoušků značky,“ uzavírá.

Paradoxem ovšem je, že je Kabaň potenciálním zákazníkům stále na očích. V televizích poslední dny běžela reklama na zahájení prodeje Kodiaqa kompletně postavená právě na šéfdesignérovi Kabaňovi.

„Je dobře, že reklamu Škoda nestáhla, protože tím by řekla, že si neváží svých zaměstnanců, i bývalých,“ komentuje Jiří Mikeš, specialista na reklamu a marketing. A v souvislosti s Kabaněm vzpomíná přestupy jezdců Formule 1 mezi stájemi. I jezdci, kteří jsou pevně svázáni s jedním týmem, prostě občas změní dres. Na Michaela Schumachera dodnes vzpomínají v Maranellu s láskou, i když Ferrari zradil a končil kariéru za volantem Mercedesu.

Kabaň nastupuje na pozici šéfdesignéra značky BMW, kde nahradí Karima Habiba, který před nedávnem na vlastní žádost odešel. Zajímavé je, že BMW se naopak od bývalé klíčové osobnosti na tomto postu nedistancuje, na jeho webu jsou fotky Habiba i nadále dostupné.

Kabaň odešel pro Škodu z mnoha pohledu v nejnevhodnější okamžik - kromě Kodiaqa se začíná rozbíhat prodej faceliftované Octavie, jejíž kontroverzní design je podle hlasů ze zákulisí právě jeho dílem. Za několik měsíců navíc Škoda na autosalonu v Šanghaji podle neoficiálních zpráv představí koncept vytvořený speciálně pro Čínu, na kterém Kabaň se svým týmem intenzivně pracoval.

Slovenský designér se navíc za devět let ve Škodě stal jednou z výrazných tváří, nové modely z pohledu designu na veřejnosti prezentoval právě on. O jeho nástupci se zatím ve Škodě podle dostupných informací ani nespekuluje (analýzu možností čtěte zde). „Personální otázky nekomentujeme,“ říká Štěpán Řehák z tiskového oddělení značky a dodává oficiální komentář k odchodu Jozefa Kabaně: „V posledních letech rozvoje podniku výrazným způsobem ovlivnil design a emocionalitu značky. Design celé modelové palety byl přitom výrazně přepracován a dostal nový směr. Děkujeme Jozefu Kabaňovi za vykonanou práci a do budoucna mu přejeme vše nejlepší.“

Fotogalerie

Už proto, že Škoda postavila startovací komunikační kampaň na Kabaňovi, je jasné, že s jeho náhlým odchodem vůbec nepočítala. Marketingoví specialisté i headhunteři se shodují na tom, že změny na klíčových postech a odchody významných lidí nejsou nic neobvyklého. Trochu křečovitý přístup značky už ovšem neobvyklý je.

Kabaň podle informací iDNES.cz opravdu odešel doslova ze dne na den. Jeden den svůj odchod oznámil spolupracovníkům a druhý den už nepřišel. Jestli v tomto následném kroku bylo rozhodnutí jeho, nebo to byla dohoda se značkou, se samozřejmě na veřejnost nedostane. Na druhou stranu Kabaň přicházel z titulu své pozice do kontaktu s utajovanými dlouhodobými plány. Vzhledem k tomu, že vývoj nového vozu trvá přibližně pět let a design se ladí hlavně v počáteční fázi, budeme se s Kabaňovým kubistickým čistým stylem u nových škodovek setkávat minimálně do roku 2020.

Je tedy pochopitelné, že není důvod odcházejícího člověka dále pouštět k plánům do budoucna. „Stává se, že když klíčový manažer podává výpověď, končí v některých případech ještě ten samý den. Záleží samozřejmě na důvodech odchodů, místě, kam odchází a samozřejmě na vzájemné dohodě,“ říká Markéta Švedová, ředitelka headhunterské společnosti Recruit CZ. „Známe případ okamžitého vymazání z firemních kontaktů, odevzdání počítače i telefonního čísla,“ doplňuje.

Na vysokých pozicích bývá součástí pracovní smlouvy také konkurenční doložka o tom, že dotyčný nemůže po určitou dobu pracovat ve stejném oboru. Podle rozhovorů s lidmi, kteří s Kabaněm spolupracovali, by ovšem vzhledem k svému pracovnímu nasazení a nátuře na takovou klauzuli pravděpodobně nepřistoupil. „Konkurenční doložka není pravidlem, ani výjimečná. Záleží mimo jiné na know-how firmy, ke kterému má daný člověk přístup,“ doplňuje Švedová.

Na Kodiaqa se čeká až půl roku

Na novou škodu budou zájemci zpočátku čekat výrazně déle, než je obvyklé u ostatních modelů značky. Čekací lhůty se mohou u nejžádanějších motorizací a výbav vyšplhat až na šest měsíců. U jiných modelů je to běžně 10 až 12 týdnů. Dodací lhůty Kodiaqu prodlužuje to, že lidé stojí hlavně o verzi vozu v nejvyšší výbavě, kterou si mohou nechat upravit podle svého přání. Z dosud získaných objednávek vyplývá, že nejžádanější verzí bude vůz s motorem 2,0 TDI o výkonu 140 kilowattů s pohonem všech kol ve výbavovém stupni Style.

„Tohle je nejlepší motor v naftě, který se dělá. Pro takto velké auto je naprosto dostačující a velmi žádaný,“ řekl prodejce východočeského Autocentra Barth Martin Bárta. Auto se prodává v rozmezí od 670 tisíc do1,2 milionu korun, kupci jsou zpravidla muži a firmy. Preferují dražší výbavu, například kožené potahy, nejčastěji si vybírají šedou metalízu.

Jozef Kabaň
První jízdy se Škodou Kodiaq

Podle prodejců v Karlovarském kraji jsou nejdelší dodací lhůty právě u nejlépe vybaveného modelu Style. Zatímco Kodiaq v základní a střední výbavě jsou prodejci v kraji schopni dodat za sedm až devět týdnů od objednávky, na model Style se čeká zhruba 33 týdnů. První objednávky někteří prodejci přijali už v listopadu. Vedoucí prodeje mladoboleslavského autosalonu Laureta Auto Vladimír Bárta podotkl, že nejvyšší výbavu objednává 95 procent zákazníků.

Podle vedoucího prodeje AUTONOVA BRNO Marka Leichmanna je Kodiaq prodejní hit. „Ještě před uvedením na trh už máme podepsané kupní smlouvy na zhruba deset aut. Kdyby auto bylo k dispozici okamžitě, prodáme jich výrazně víc, dodací lhůta je přibližně šest měsíců a množství aut pro český trh je omezené,“ uvedl Leichmann před zahájením prodejů.

Velký zájem o nový Kodiaq ještě před zahájením prodeje potvrzuje i liberecký Autotrend. Na letošní rok má prodejce kvótu 30 aut. „Už teď máme polovinu prodanou a to v něm ještě nikdo ze zákazníků ani neseděl,“ řekla dnes vedoucí prodeje Vendula Volavková. Zájem je podle ní o dražší modely a hlavně o dvoulitrové motory.

Radim Zlotý z Autocentrály Hlučín nedaleko Ostravy řekl, že už je zadána skoro polovina kodiaqů, které má pobočka v plánu letos prodat. „Bez toho, že by to auto lidi viděli. Nejezdili v tom, neseděli,“ řekl Zlotý.

„To auto je už teď bestselerem. Je zajímavé, že o Škodu Kodiaq mají zájem jak retailoví klienti, tak i velké firmy, které ji chtějí zařadit do svého vozového parku,“ uvedl vedoucí prodeje společnosti Auto Hlaváček Olomouc Marian Vychodil.

Počet objednávek je podle jihočeského prodejce vozů z CB Auto Milana Haškovce srovnatelný s poptávkou po jiných novinkách od Škody. V písecké prodejně Auto Kápl naopak hovoří o vyšším zájmu v porovnání s jinými novinkami. „Myslím, že hodně hrají roli emoce,“ řekl prodejce Václav Kápl.

Kodiaq je nejnovějším a největším modelem mladoboleslavské automobilky. Nabízí při délce 4,7 metru a šířce 1,9 metru zavazadlový prostor se základním objemem 720 litrů. Díky volitelné třetí řadě sedadel má jako první škoda až sedm míst k sezení. Na výběr na českém trhu jsou čtyři motory TSI či TDI s výkony od 110 do 140 kW. Model se bude vyrábět i v Číně, která je největším odbytištěm automobilky,. Pro tamní trh se také chystá dynamičtěji tvarovaná verze Kodiaqa Coupé.





Nejčtenější

crashtest
VIDEO: Unikátní crashtest, Porsche 911 na cimprcampr

Oranžové porsche se rozjede v laboratoři proti deformovatelné překážce - inženýři německého autoklubu ADAC pracují na dalším ze svých crashtestů. Světla svítí,...  celý článek

Audi A5 Sportback
Audi A5 Sportback je pro manažery, kterým nechtějí koupit sporťák

Audi A5 je ideální volbou pro manažera, který chce něco víc než „obyčejnou“ limuzínu. Sporťák mu ve firmě neprojde, ale chce něco, co aspoň sportovně vypadá a...  celý článek

Lotus 3-Eleven
Čínská automobilka Geely koupí značky Proton a Lotus

Čínský výrobce automobilů Zhejiang Geely Holding Group koupí 49,9 procenta akcií malajsijské automobilky Proton a 51 procent jejího dceřiného britského výrobce...  celý článek

Tuningový sraz v Teplicích
Od června začínají pokuty za úpravy aut, servis je musí majiteli hlásit

Od června vstoupí v platnost novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Její součástí je povinnost autoservisů oznámit majiteli při...  celý článek

Škoda Karoq
Kolik bude stát Škoda Karoq? Odborníci tipují 450 tisíc korun a více

Škoda Karoq dostane český ceník v posledním červnovém týdnu. První spekulace od zasvěcených odborníků z oboru se pohybují mezi 450 až 500 tisíci za základní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.