Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

ANALÝZA: Koho za Kabaně? Musí to být designérské eso světového formátu

aktualizováno 
Škoda se už dávno zbavila stigmatu motoristické bizarnosti z bývalého východního bloku a roli v tom sehrál také design. Šťastnou shodou okolností zafungovala značka v Mladé Boleslavi jako inkubátor talentů, že kterého vzešly opravdové hvězdy světového designu.

Asi nejoceňovanějším aktuálním modelem Škody, co se vzhledu týče, je nyní Superb. | foto: Lukáš Hron, Mobil

Najít náhradu za Jozefa Kabaně, který po devíti letech opouští post šéfdesignéra Škody (podrobnosti čtěte zde), nebude snadné. A rozhodně se značka nesmí držet při zdi.

Po bitvě

„Proč jsme tak úspěšní? Také proto, že Škoda udělala méně chyb než ostatní,“ řekl pro iDNES.cz před nedávnem šéf automobilky Berhnard Maier. Minimálně ve výběru designérů mají manažeři Škody šťastnou ruku. Najít kvalitní náhradu za Jozefa Kabaně bude ovšem velmi složité. Už proto, že kohokoliv dalšího budou s tímto slovenským esem, které ve Škodovce plně dorostlo ve hvězdu světového formátu, srovnávat.

Renomovaný magazín Cardesignnews, specializovaný na automobilový design, označil jeho přestup za jednu z největších událostí letošního roku. „BMW ulovilo hvězdu koncernu VW,“ píše. Kabaň na pozici šéfdesignéra nahradí Karima Habiba, který po dvaceti letech u mnichovské značky na vlastní žádost skončil před několika týdny a podle spekulací se objeví u některé z čínských značek. Mimochodem, je to za posledních několik měsíců už třetí designér, který odešel z vrcholových pozic u BMW. A právě Čína nyní mohutně loví designérská esa zavedených výrobců.

Kabaň znenadání oznámil svůj odchod spolupracovníkům ve středu ráno a v poledne už to bylo na veřejnosti. A z pochopitelných důvodů už se v designstudiu, kde působil od roku 2007, neukáže. Pro Jozefa Kabaně je Boleslav zkrátka uzavřenou kapitolou.

Informace iDNES.cz ze zákulisí se shodují na tom, že za odchodem opravdu nestálo vlažné přijetí faceliftu Octavie třetí generace. Čtyřiačtyřicetiletý slovenský designér prostě chtěl po 24 letech v koncernu Volkswagen změnit ovzduší. Než se dohodl s BMW, měl údajně téměř dohodnutý přestup k Audi (před Škodovkou tam byl šéfdesignérem exteriérů, jeho dílem je první generace modelu Q5).

Kdo by ho mohl nahradit? Veřejnost spekuluje, ale jasno podle všeho nemá ani vedení značky. Přinášíme několik čistě spekulativních redakčních tipů. Nezakládají se na oficiálních informacích, ani to nejsou drby ze zákulisí, spíše naznačují možné scénáře.

Každopádně se změna neprojeví okamžitě. Kabaňovy Škodovky bude díky asi pětiletému vývojovému cyklu nových modelů značka představovat přibližně do roku 2020.

Škoda Kodiaq Scout
Škoda Octavia po faceliftu

Nejnovějším modelem s Kabaňovým designem je Kodiaq, čerstvý je facelift Škody Octavie.

Varianta I: Domácí jistota

Tato varianta je asi nejpravděpodobnější. Vedení značky a šéfdesignér koncernu Michael Mauer (původně šéfdesignér Porsche, předtím byl u Mercedesu, Saabu, Smartu) bude podle všeho při výběru nástupce konzervativní, jak je u německé skupiny zvykem (vymyká se asi jen Seat v dobách před zhruba deseti patnácti lety, kdy lovil u italských značek) a vybere buď někoho, kdo už v koncernových studiích koncernu je, nebo sáhne přímo mezi designéry Škody (působí tam lidé z celého světa). Přece jen je koncern VW německá firma se silným smyslem pro hierarchizaci a ctí klasický systematický kariérní postup. Navíc jsou aktuální šéfové celého koncernu i Škody odchováni u Porsche, kde se na vrcholové pozice propracovali postupně, takže mají tuto praxi silně zažitou.

Na pozici šéfdesignéra exteriérů je v Mladé Boleslavi Karl Neuhold, charismatický dlouholetý člen týmu, který byl ostatně také u toho, když vznikal stávající úspěšný designový jazyk škodovek. A když už bývá jmenován na pozici šéfdesignéra člověk „z domu“, bývá to velmi často právě šéf designu exteriérů.

Škoda Yeti GreenLine
Škoda Superb V6
Škoda Octavia na LPG

Výběr může ovlivnit také to, že koncern Volkswagen na podzim uzavřel své designérské centrum v kalifornské Santa Monice, které vedl Jens Manske. Že vám to jméno něco říká? Ano, dva roky byl šéfdesignérem Škody před Kabaněm. Z jeho éry je původní velmi povedená a úspěšná původní podoba SUV Yeti a také Superb druhé generace, který dnes v okouzlení z třetí generace někteří pomlouvají, ale ve své době by maximem možného a rozhodně to nebyl průšvih. A jen pro zajímavost: ze závěru Manskeho kariéry u Škody pochází facelift Octavie druhé generace, který ve své době budil stejné vášně jako nyní čtyři světla u aktuální Octavie od odcházejícího Kabaně.

Fabio Filippini

Fabio Filippini

Varianta II: Nový vítr

Fabio Filippini je superstar automobilového designu (rozhovor s ním čtěte zde). Charismatický Ital je nyní v podstatě volný. Byl šéfdesignérem Pininfariny (nyní je poradcem šéfa firmy) a předtím maloval renaulty, takže má i zkušenost s běžnou velkosériovou produkcí. Studio, nad jehož věhlas na světě není, stále patří ke světové špičce, i když Italové obecně za poslední dvě dekády zažili ústup ze slávy. Filippini je obrovská osobnost se zkušenostmi z celého světa, má za sebou mimo jiné působení v Japonsku. A podle všeho se mohl potkat v minulosti i s Kabaněm. V dobách, kdy byl slovenský designér exteriérů u Volkswagenu, totiž Filippini pracoval u Volkswagenu na interiérech (v letech 1997 - 2000, Kabaň byl u koncernu VW od roku 1993).

Fotogalerie

Obsazení takového esa do Škodovky nemusí být takovým nesmyslem, jak se na první pohled zdá. Značka za poslední dvě dekády překonala ta nejoptimističtější očekávání. Je z ní sebevědomá firma, která působí na světových trzích. A řízením osudu (možná se štěstím) se u ní vystřídala jména, která jsou dnes v designu hvězdami (čtěte více zde). Stvrzuje to právě i Jozef Kabaň, který u Škody vyrostl v eso světového formátu a nová pozice šéfdesignéra BMW je v mnoha ohledech opravdovým vrcholem. I z toho pohledu je angažmá špičkového renomovaného designéra, jako je Filippini, pro Škodu nutnost. Malé cíle si prostě značka klást nesmí. „Kabaň vytvořil jedinečný designérský jazyk, který je podle některých aktuálně nejúspěšnější z koncernu VW,“ píše Cardesignnews.

Filippini by jako člověk přicházející úplně zvenčí navíc mohl přinést nové nápady. Jen tak mimochodem: s Giugiarovým Italdesignem a dnes už neexistujícím Bertonem už škodováci v minulosti spolupracovali, se studiem Pininfarina (třetím z nejslavnějších italských designstudií) ovšem ve spojení nebyli nikdy.

Automobilový designér Branislav Maukš

Automobilový designér Branislav Maukš

Varianta III: Dobrý známý

Devětatřicetiletý slovenský designér (rozhovor s ním čtěte zde) Branislav Maukš prokázal velký talent na významných pozicích v evropských studiích, začínal u Fordu, kde je jeho dílem například interiér modelu B-MAX. Renomé však získal hlavně jako designér Pininfariny a šéfem mu byl právě Filippini. Maukš do věhlasného italského studia nastoupil v roce 2007 a maloval hlavně ferrari. První, na kterém pracoval, bylo 458 Spider. Čistě jeho projektem je Ferrari P540 (unikát stavěný na přání). Na většině ostatních, včetně nikdy neprezentovaných jednokusových unikátů stavěných pro boháče z celého světa, se podílel. Jeho dílem je také facelift Ferrari California a design Maserati GranCabrio. Nyní vede třetím rokem studio Aufeer Design (patří pneumatikářské firmě Matador), usazené v Mladé Boleslavi, ze kterého buduje „českého Pininfarinu“.

Maukšovou výhodou je, že prostředí ve Škodě velmi dobře zná, takže je také známý i managementu značky. Jako šéfdesignér studia, které je velkým dodavatelem deignérských prací pro Škodu, je s automobilkou v neustálém kontaktu. Studio pod jeho vedením nabralo na síle a také upevnilo vazbu jak na Škodu, tak na další významné klienty nejen z autoprůmyslu. Aufeer má teď přímo v boleslavské Česaně (vývojové centrum Škody) usazených několik designérů.

Ještě jako šéfdesignér Škody představil Kabaň pro Idnes.cz novou Octavii:






Nejčtenější

Ilustrační snímek
Domácí rádce: Jak se rychle a zadarmo zbavit pneumatik

Kdo hodí ojetou pneumatiku do přírody, je barbar. Když už máte na to jezdit autem, máte jistě pár korun na likvidaci ojetých gum. Navíc nově existuje svozový...  celý článek

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

Mazda CX-5
Mazda CX-5 patří k nejpovedenějším SUV, ale v Praze tohle auto nechtějí

Tichý motor, živé reakce na plyn a kultivovaná lehkost při průjezdu zatáček – to je nová Mazda CX-5 v základním provedení s pohonem předních kol, které jsme...  celý článek

Triumph Bonneville Street Cup
Žlutý sršeň Triumph Street Cup ponouká k lumpárnám

Tradiční výrobce motocyklů z Velké Británie poslal do světa další hodně nabroušený café-racer. Triumph Street Cup je jedním ze strojů rozvinuté rodiny mašin se...  celý článek

Ještě kožený volant. Po nasazení airbagu zbývá zacvaknout středový kryt
Ukliďte si v autě, volant je špinavější než záchodové prkénko

Obecně se ví, že interiér vozu není zrovna nejčistší místo, ve kterém se pohybujeme. Nová studie specialistů čištění aut to potvrzuje. Automobil je zamořený...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Na cestách řádí slepí vrazi. Každý pátý řidič špatně vidí a neví o tom

Řidič, který špatně vidí, může být podle odborníků stejně nebezpečný jako ten, který před jízdou pil alkohol nebo požil drogy. Za varující přitom považují...  celý článek

Škoda Karoq
Designér o nové Škodovce: Karoq se povedl, je hezčí než větší Kodiaq

„Je fotogeničtější než Kodiaq,“ říká o škodovácké novince designér Petr Siebert. Spolupracovníkovi redakce iDNES.cz se novinka líbí a všímá si zajímavých...  celý článek

Fiat Argo
Autofotka týdne: Fiat Argo by se líbil i v Evropě, snad nahradí letité punto

Nabídka Fiatu v Evropě je děravá jako italská státní pokladna a uprostřed ní vyniká žijící automobilová fosílie. Žádná jiná automobilka v Evropě si nedovolí...  celý článek

Fiat Bravo 1.4 T ABARTH 110...
Fiat Bravo 1.4 T ABARTH 110...

r.v. 2008, naj. 125 000 km, benzín
149 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.