Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

ANALÝZA: Škoda má rozvážného šéfa pro éru frajeření

  10:24aktualizováno  10:24
SUV nejsou zrovna racionálním druhem aut, zákazníci je ale chtějí. Škoda se tedy musí přizpůsobit. Šéf značky Bernhard Maier vrací do Boleslavi do hry elektromobilitu a přemýšlí o samořiditelných autech. „Bude to rychlejší, než myslíme,“ předpovídá. Brzy však bude muset řešit problémy s kapacitou výroby.

Skica konceptu nového velkého SUV značky Škoda | foto: Škoda AutoiDNES.cz

Fanfaronského kovboje Winfrieda Vahlanda, který Škodu nasměroval k růstu a velkým cílům, zastoupil před čtyřmi měsíci realisticky smýšlející praktik Bernhard Maier.

Vahland (mimochodem, dodnes bydlí v Praze, kde má trvalé bydliště a v Mladé Boleslavi je častým hostem) jako korunní princ předchozího vedení koncernu VW uměl v rámci skupiny leccos vyhádat a obhájit. Usměvavý, charismatický, komunikativní a přívětivý Maier bude podle všeho o něco umírněnější. Maier ovšem tvrdí, že v rámci koncernu VW jsou jednotlivé značky tak nezávislé, jak je to jen možné.

Bernhard Maier, předseda představenstva společnosti ŠKODA AUTO

Bernhard Maier, předseda představenstva společnosti ŠKODA AUTO

Cíle nemá ale o nic menší a lehčí než jeho předchůdce. Do Škody přišel ve chvíli, kdy nastává její přerod. Tradiční hodnoty, které lidé u aut hledají jako zrychlení, rychlost a zvuk motoru, se podle Maiera posunou jinam. „Auta budou autonomní, tichá, bezemisní, komfortní, bezpečná. Lidé možná budou trávit více času v autě než dnes, ale nebudou je řídit. Kdy to přijde, ale nevíme,“ popisuje. Chce na to ale Škodu připravit.

Škoda Super Combi:

Kormidlo se pootočí

A naznačuje změnu směru. Škodovka je podle Maiera racionální, funkční, prostorná, nabízí dobrý poměr ceny a výkonu (value for money) a je „simply clever“ - nabízí tedy chytrá jednoduchá řešení, která zákazníci ocení. Nový šéf chce ovšem značku posunout k větší emocionalitě, atraktivitě. Má být otevřenější k inovacím a stavět na designu. Škoda čerstvě odkazuje směřování svého designu ke kubismu v české architektuře. Což je geniální tah. Tento architektonický směr je světovým unikátem a tým Jozefa Kabaně k němu našel u svých výtvorů přímou vazbu. Lomené ostré prolisy na karoserii superbu jsou toho důkazem.

Škoda Superb Combi
Škoda Superb třetí generace

Podle Maiera Škoda nyní chystá svou strategii do roku 2025. Počítá s tím, že auto bude stále nejdůležitějším dopravním prostředkem i symbolem statusu a způsobem vyjádření. Očekává ale, že vývoj přinese tišší auta bez emisí i vozy schopné jízdy bez pomoci člověka (autonomní auta se testují v reálném provozu i v Česku - čtěte zde). „Automatizace řízení bude určitě větší než dosud. Ale je otázkou, zda budou už běžné samořiditelné vozy,“ podotkl.

V plánu hrají důležitou roli vozy kategorie SUV, ale také ekologické vozy. „Máme teď nejatraktivnější modelovou paletu. Ikona je octavie, vlajková loď superb a novým milníkem je právě nové SUV,“ říká Maier. Nový model představí automobilka na podzim, předtím jeho tvary ukáže na konceptu VisionS příští týden na autosalonu v Ženevě.

Škoda Superb Black Crystal

Škoda Superb Black Crystal

„Poptávka po superbu předčí očekávání,“ libuje si. Škodovka ale začíná mít potíže s kapacitou. V Česku je automobilka na limitu možností. Podle Maiera se snaží uvolnit pro superb kapacity v Kvasinách. Právě kapacitní omezení továrny v Polsku pravděpodobně stály za náhlým koncem projektu nové generace Škody Roomster těsně před uvedením na trh (čtěte tady). Model se měl vyrábět společně se svým dvojčetem Volkswagenem Caddy. Vše tedy směřuje k tomu, že další modely už budou vyráběné mimo Česko. Některé modely by tak třeba mohly najít azyl ve španělské fabrice Seatu, která jede na půl plynu.

Ofenzíva SUV

V Boleslavi dnes začíná hlavně ofenziva SUV. Tato mánie ovládla celý svět a třeba Číňané jsou pseudoterénními auty doslova posedlí. V příštích letech dorazí hned tři nové: letos velké SUV (má 680litrový kufr - čtěte více), kterému Maier zatím stále říká interním označením A plus, Kodiaq, příští rok nový yeti a pak ještě jeden menší model. Plus provedení velkého SUV (A plus alias Kodiaq) pro Čínu ve verzi kupé. Několik měsíců už se v rámci společného podniku s čínským partnerem (joint-venture) také chystá crossover speciálně pro tamní trh, čeká se ale, že tento model zamíří i do Evropy. Dřív než za čtyři až pět let na silnici nevyrazí. Více o plánech Škody čtěte zde.

Nejrychleji rostoucí typ vozů na evropském trhu má podle šéfa Maiera velkou budoucnost. „SUV ofenziva je výhybka vedoucí značku do budoucnosti,“ říká. „Lidé tato auta chtějí, cítí se v nich bezpečněji,“ vysvětluje. Některé značky už svou nabídku modelů téměř kompletně přestavěly na paletu SUV, například Nissan nebo Subaru. Naopak na ústupu jsou MPV, které právě SUV vytlačila.

Škoda VisonS

Škoda VisonS

Maier vrátí do Mladé Boleslavi téma elektromobility, prý pro tu fascinaci zákazníky jízdními výkony aut na elektřinu. Na druhou stranu uznává, že poprávka po nich je tlačená uměle legislativními kroky. Maier zopakoval, že prvním hybridem u Škody bude do konce tohoto desetiletí superb současné generace. Poté by měly následovat i čistě elektrické vozy.

Elektrifikace modelů se v rámci koncernu VW v předchozích letech lehce zbrzdila. Flotila elektrických octavií uvedená do testovacího provozu v roce 2012 (čtěte zde) nedostala pokračování v návazném projektu. Koncept velkého SUV Škody bude mít v Ženevě hybridní pohon (s bateriemi, které bude možné dobít ze zásuvky - plug-in). Do sériové výroby se má dostat až později. K elektromobilům bez doplňku spalovacího motoru je ale Maier zatím ještě skeptický: podle něj zásadní průlom nastane až ve chvíli, kdy baterie běžně zvládnou dojezd auta nad 400 kilometrů a bude připravená infrastruktura. Čas na elektrické škodovky ale podle něj přijde.

Jeho velkým tématem jsou moderní systémy, které dnes do aut přicházejí. Autonomní řízení je z jeho pohledu budoucnost. „Automobilismus prochází evolucí směrem k digitalizaci a výroba k průmyslu 4.0 (čtvrtá průmyslová revoluce spočívající v automatizaci a digitalizaci výroby - více čtěte zde),“ popisuje Maier, který u vesla Škody oslavil v únoru sto dnů ve funkci. Konkurence se podle něj začíná odehrávat hlavně na poli technologií, které do aut vstupují. Maier očekává větší nabídku v oblasti infotainmentu. „Z auta bude pojízdná kancelář,“ shrnuje.

Projevuje se to i na prezentacích automobilek na světových výstavách. Je vidět odklon od klasických autosalonů k veletrhům spotřební elektroniky. Výrobci aut se tak dnes prezentují s novinkami na veletrhu CES v Las Vegas nebo aktuálně na výstavě mobilních telefonů v Barceloně (zpravodajství z MWC sledujte zde).

Fotogalerie

Maier uvedl, že firma nemůže pokrýt všechny segmenty aut, tím v podstatě i naznačil, že návrat do kategorie MPV po ukončení výroby roomsteru nechystá. „Je třeba si dát pozor a nevyrůst moc rychle, Je chybou růst příliš rychle, i když jste úspěšný,“ potvrzuje, že je zastáncem uvážených kroků. A udržitelného růstu. Prostor pro vylepšení ovšem vidí: „Je to diamant, který se dá ještě dobrousit.“ Mírní ovšem nadšení těch, kteří chtějí vidět ve Škodě světového technologického leadera: „Škoda nemusí mít vše jako první.“ Důležité podle něj je, aby dané řešení bylo funkční.

Jedním ze stavebních kamenů má být tradice jedné z nejstarších automobilek světa. Maier je fascinován loajalitou zákazníků značky. Šedesát procent majitelů škodovek si je jde koupit znovu, to je víc než u ikonického Porsche (58 procent). Dobrým základem je také pozice na domácím trhu. „Od roku 1936 je leaderem českého trhu. Neznám žádnou jinou automobilku na světě, která by jeden trh opanovala bez přestávky na takovou dobu,“ říká. Uvádí také, že Škoda je v rámci Evropy na vrcholu prodejů v kategorii kombíků s pohonem 4x4.

Ke vstupu značky do Ameriky se vyjadřuje zdrženlivě stejně jako jeho předchůdce. „Nevylučuji nic, přeci jen je to 25 procent světového trhu, není to ale naše priorita.“ V úvahách nevynechává ani Afriku: „Čeká se, že v příští dekádě se zdvojnásobí střední třída, která chce právě taková auta, jako je A plus.“

Rád poslouchá šestiválec

Škoda Superb V6

Škoda Superb V6

Maier je ale stále hlavně milovník aut. Původem vyučený automechanik s pěti dětmi přišel do Boleslavi od Porsche (byl členem představenstva odpovědným za marketing a prodej). Moc takových šéfů automobilek nebude: podle informací iDNES.cz kvůli Maierovi museli ve Škodě najít superb předchozí generace s benzinovým šestiválcem. Upřímně, žádný velký zázrak ten motor VR6 (lidově řečený „veruna“) není, ale stále je to šestiválec, který dnes v této kategorii aut už v Evropě skoro nenajdete. Atmosferický šestiválcový benziňák s nekonvenční „řadově-vidlicovou“ konstrukcí okouzlí uvolněným kultivovaným projevem, přirozenou silou, charakterem a hlasem (test čtěte zde). A taky slušnými výkony. Na cesty mezi Boleslaví a pražským Smíchovem, kde bydlí, tak vyžaduje auto, které Škodovka už rok nevyrábí. Čtyřválce a hlavně diesely prý neposlouchá zrovna rád.

To by mohla být dobrá zpráva. Sporťáku jako porsche se v podání Škody určitě nedočkáme. Spíš by Škoda mohla být jednou z těch, která pro superb a další modely opět dostane šestiválec, “veruna“ totiž podle všeho vstává ve vývojových kancelářích koncernu VW z mrtvých (více tady).





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.