Kauza VW: o svůj diesel se nebojte, o jejich budoucnost ano - iDNES.cz

Kauza VW: o svůj diesel se nebojte, o jejich budoucnost ano

Tak obskurně vyhlížející kauzu autoprůmysl nepamatuje. Nikdo nic neví. A to málo, co ví, nechce říct. Vlády dělají ramena, že si teď na Volkswagen vyšlápnou. A zdá se, že problém rozviřují hlavně ti, kdo věci nejmíň rozumí. Odpovídáme na nejčastější dotazy, které se „dieselgate“ týkají.

Ilustrační snímek | foto: AP

Co se stane s auty?
Volkswagen má auta svolat do servisu a na vlastní náklady je opravit. To ukazuje hlavně na nepochopení problému. Je utopií, že by se podařilo jezdit autem s tabulkovou spotřebou (emise jsou k ní v přímé úměře). Reálně „opravit“ auto tak, aby vypouštělo v reálném provozu množství emisí stanovené v homologačním měření, nelze. Leda byste chtěli jezdit maximálně tak čtyřicítkou.

Aféra dieselgate

Představa, že Američan zajede se svým Passatem TDI do servisu, kde mu „opraví“ software a auto pak bude jezdit v běžném provozu s nižší spotřebou, je za hranicemi naivity.

Pro zajímavost můžeme dodat, že aktuálně uvádějí americké webové stránky Volkswagenu spotřebu Golfu TDI 6,3 l na 100 km. Což je absolutně reálná hodnota, to naopak v Evropě VW udává, že dietářský Golf TDI Bluemotion má jezdit za 3,2 litru.

Co bude následovat?
Jediné, k čemu celá monstrózní akce povede, bude finanční oslabení Volkswagenu. Dostat se v praxi na hodnoty spotřeby (tomu Čech rozumí víc, než když se mluví o emisích), které musí auta vykazovat, aby dostály požadavkům předpisů, je možné jen za masivních investic do velmi drahých technologií. Asi jedinou dnes známou cestou je hybridizace, to znamená elektromotor živený bateriemi, který vypomáhá spalovacímu motoru. Za prvé je to velmi drahé a za druhé to stejně opravdu spoří palivo jen v určitých režimech. A hybridní octavii za tři čtvrtě milionu si moc lidí nekoupí.

Co se stane s vaším dieselem, který spadá do diskutované skupiny?
Nic. Servisní úprava, pokud se k ní necháte přilákat do servisu, nejvýš vymaže jednu z map chování motoru, kterou stejně nepoužíváte. Auto líp ani hůř nepojede a žrát bude pořád stejně.

Křišťálová Lupa 2015

Projdu technickou kontrolou?
Pokud je vaše auto v pořádku po technické stránce, tak ano. Auto musí splňovat emisní limity platné v době výroby, a ty splňovalo. Zpětně měnit homologační hodnoty pro vaši octavii měnit nepůjde. Navíc homologační test je jiný než ten, který se používá na STK. V Česku se při kontrole měří u dieselových motorů jen kouřivost, emise NOx, které se v aktuální kauze řeší, se nezjišťují.

Přitvrdí Evropa v kontrole automobilek?
Může se o to pokusit, ale ukáže se nanejvýš, že podobně přistupovali k emisním limitům všichni výrobci. Vývojáři se napříč automobilkami (a třeba i výrobci náklaďáků) shodují na tom, že motory jsou v tomto ohledu momentálně na hranici technických možností. I proto ostatní výrobci zaraženě mlčí, raději se k aktuální situaci nevyjadřují a spíš vymýšlejí, jak budou vysvětlovat některá technická řešení svých aut, až se o ně začnou úřady zajímat.

Pozitivní efekt ale celá kauza mít může: konečně se evropské předpisy přiblíží reálnému životu. Změna bude muset nastat. Přehodnocením s fyzikálními zákony a zdravým rozumem hraničících norem.

Je to konec dieselů?
Stejně se k němu schyluje. Evropa je jedinou výspou světa, která chce tankovat naftu do osobáků v takové míře. Už stávající emisní normy splnily automobilky jen díky obrovským investicím do vývoje, to ale znamenalo zdražení. Diesely opouštějí spodní patra automobilové nabídky, protože techniku, kterou musí být vybaveny, by prostě žádný rozumný zákazník v určitých kategoriích aut nezaplatil. Připravené emisní předpisy budou pro mnoho naftových aut konečná. A čím míň se jich vyrobí, tím bude tato technologie pro zákazníky dražší.

Nejčtenější

Speed Marathon 2025: policisté tasí radary. Víme, kde dnes budou měřit

Dopravní policie ve středu 9. dubna měří rychlost na několika stovkách míst po celé České republice v rámci akce Speed Marathon. Do výběru lokalit s radary se zapojila i veřejnost. Přinášíme...

EXKLUZIVNĚ: Prezident Petr Pavel má novou mašinu, terénní hračku od BMW

Český prezident Petr Pavel je vášnivý motorkář. Na motocyklech tráví velkou část svého volného času. Nenechává se odradit nepřízní počasí a během sezony se snaží dostat na motocykl alespoň jednou...

Zmátli jsme umělou inteligenci. Nové bavoráky vidí jako mrože a vzteklé kočky

Exkluzivně

Začalo to nevinně, grafici v redakci dostali novou verzi programu pro úpravu fotografií. Nejnovější Photoshop má integrovanou umělou inteligenci, umí opravdové zázraky. Ale bezchybná není, odhalili...

Výměna pneumatik na letní: Na tohle pozor, jde o život

Ačkoliv se výměna zimních pneumatik na letní může zdát jako rutinní záležitost, i při přezouvání kol se může napáchat řada chyb, které mohou vést nejen k horším jízdním vlastnostem a vyšší spotřebě...

Škoda chystá elektromobil s indickou Mahindrou. Základem bude pohon VW

„Čína je také v čudu. Ruský sen zmizel v dáli a před námi jsou projekty Mahindra či Vietnam, úspěšně jsme prorazili na trh v Ománu,“ shrnuje bilanci mladoboleslavské značky v Asii magazín Škodovácký...

Největší kolony aut způsobily sněhové vánice, tajfuny i Woodstock

Ani ty nejdelší kolony, v nichž můžete na českých silnicích a dálnicích uváznout, nebývají zpravidla delší než třicet kilometrů. A byť vám to čekání může přijít krajně depresivní, většinou je to...

15. dubna 2025

Projeli jsme dravou Cupru Terramar, famílii vystřelí na stovku za šest sekund

Pocta závodnímu okruhu, ale hlavně auto s emocemi. Cupra rozšiřuje svoji modelovou paletu o spalovací SUV Terramar. Naváže na úspěch menšího Formentoru, anebo to nebude tak jednoduché?

15. dubna 2025

Kamionová policie bude kontrolovat tachografy na dálku, může zabavovat SPZ

Ministr dopravy Martin Kupka představil podobu speciálně upravených vozidel nově zřízené Inspekce silniční dopravy (INSID). Inspektoři silniční dopravy budou samostatně vykonávat kontroly především...

15. dubna 2025

IFA vozila i sličné brigádnice, fungl nová kuřátka a hodně sajrajtu na pole

IFA W50, která vznikla v bezpočtu účelových verzích, byla nejpočetnějším užitkovým automobilem východoněmecké provenience. Vyráběla se od poloviny šedesátých let až do skonání NDR. Připomeňme si...

14. dubna 2025,  aktualizováno 

Konstruktérka motorů rallyových škodovek: Evropě chybí asijský hlad po práci

Premium

S nakažlivým nadšením dvacet minut vypráví o ventilových pružinách, dokonale srozumitelně, poutavým zasvěceným vyprávěním zaujme i naprostého laika. Když pak obcházíme model rallyové fabie, všechno...

14. dubna 2025

Nejbrutálnější elektrooffroad z Číny ohromí schopnostmi, posádku hýčká luxusem

Až čtyři motory, 800 kW výkonu, jízda do 100% stoupání a krabí krok. Více než třítunové monstrum se zalekne jen málokterého terénu, na stovku se rozjede pod čtyři sekundy a po silnici umí upalovat...

14. dubna 2025

Nechcete přezout na letní? Zaděláváte si na problém u pojišťovny

Na podzim musíte, na jaře můžete. Výměna zimních pneumatik za letní sice není uložena jako zákonná povinnost, přesto se vám práce s přezouváním může vyplatit. Jak to? Pokud totiž budou nevhodné...

13. dubna 2025

KVÍZ: Jak se jmenuje nezničitelná Tatra a kolik párků loni vyrobilo VW?

Také v březnu byla rubrika Auto plná zajímavého čtení. Byly to opět informace o novinkách, dění v automobilovém průmyslu, ale i testy a pohledy do historie. V našem kvízu pozorného čtenáře si opět...

vydáno 13. dubna 2025

Koloběžkáři si za to můžou sami. Rizikovým chováním se řítí k nehodám

Řízení jednou rukou, projížďky ve skupině. Ale taky inscenované bouračky. To jsou nejčastější příklady riskantního chování řidičů e-koloběžek, končící nehodami. Poukazuje na to studie Chalmersovy...

12. dubna 2025

Motosezona startovala z Poděbrad. K harleyářům se přidali borci na babettách

Stovky motocyklů s výraznou dominancí harleyů opět obsadily centrum Poděbrad. Příznivci jedné stopy bez ohledu na typ i značku stroje zde po roce zahájili další motorkářskou sezonu. Centrem dění byla...

12. dubna 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Česká domácnost dá za dopravu pět tisíc měsíčně, více než jinde v Evropě

Česká domácnost za dopravu měsíčně utratí v průměru zhruba 4 990 korun (198 eur), přičemž evropský průměr činí v přepočtu jen přibližně 4 000 Kč (159 eur). Více než 2 500 korun (100 euro) měsíčně za...

11. dubna 2025

Lamborghini Temerario poprvé v Česku. Víme, co znamená šifra 15374826

Nástupce modelu Huracán, pojmenovaný po legendárním býku, který vystupoval ve slavné býčí aréně v Madridu, přichází na český trh. Lamborghini Temerario má prostornější kabinu a místo motoru V10...

11. dubna 2025