Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kauza VW: o svůj diesel se nebojte, o jejich budoucnost ano

aktualizováno 
Tak obskurně vyhlížející kauzu autoprůmysl nepamatuje. Nikdo nic neví. A to málo, co ví, nechce říct. Vlády dělají ramena, že si teď na Volkswagen vyšlápnou. A zdá se, že problém rozviřují hlavně ti, kdo věci nejmíň rozumí. Odpovídáme na nejčastější dotazy, které se „dieselgate“ týkají.

(Ilustrační snímek) | foto: AP

Co se stane s auty?
Volkswagen má auta svolat do servisu a na vlastní náklady je opravit. To ukazuje hlavně na nepochopení problému. Je utopií, že by se podařilo jezdit autem s tabulkovou spotřebou (emise jsou k ní v přímé úměře). Reálně „opravit“ auto tak, aby vypouštělo v reálném provozu množství emisí stanovené v homologačním měření, nelze. Leda byste chtěli jezdit maximálně tak čtyřicítkou.

Aféra dieselgate

Představa, že Američan zajede se svým Passatem TDI do servisu, kde mu „opraví“ software a auto pak bude jezdit v běžném provozu s nižší spotřebou, je za hranicemi naivity.

Pro zajímavost můžeme dodat, že aktuálně uvádějí americké webové stránky Volkswagenu spotřebu Golfu TDI 6,3 l na 100 km. Což je absolutně reálná hodnota, to naopak v Evropě VW udává, že dietářský Golf TDI Bluemotion má jezdit za 3,2 litru.

Co bude následovat?
Jediné, k čemu celá monstrózní akce povede, bude finanční oslabení Volkswagenu. Dostat se v praxi na hodnoty spotřeby (tomu Čech rozumí víc, než když se mluví o emisích), které musí auta vykazovat, aby dostály požadavkům předpisů, je možné jen za masivních investic do velmi drahých technologií. Asi jedinou dnes známou cestou je hybridizace, to znamená elektromotor živený bateriemi, který vypomáhá spalovacímu motoru. Za prvé je to velmi drahé a za druhé to stejně opravdu spoří palivo jen v určitých režimech. A hybridní octavii za tři čtvrtě milionu si moc lidí nekoupí.

Co se stane s vaším dieselem, který spadá do diskutované skupiny?
Nic. Servisní úprava, pokud se k ní necháte přilákat do servisu, nejvýš vymaže jednu z map chování motoru, kterou stejně nepoužíváte. Auto líp ani hůř nepojede a žrát bude pořád stejně.

Křišťálová Lupa 2015

Projdu technickou kontrolou?
Pokud je vaše auto v pořádku po technické stránce, tak ano. Auto musí splňovat emisní limity platné v době výroby, a ty splňovalo. Zpětně měnit homologační hodnoty pro vaši octavii měnit nepůjde. Navíc homologační test je jiný než ten, který se používá na STK. V Česku se při kontrole měří u dieselových motorů jen kouřivost, emise NOx, které se v aktuální kauze řeší, se nezjišťují.

Přitvrdí Evropa v kontrole automobilek?
Může se o to pokusit, ale ukáže se nanejvýš, že podobně přistupovali k emisním limitům všichni výrobci. Vývojáři se napříč automobilkami (a třeba i výrobci náklaďáků) shodují na tom, že motory jsou v tomto ohledu momentálně na hranici technických možností. I proto ostatní výrobci zaraženě mlčí, raději se k aktuální situaci nevyjadřují a spíš vymýšlejí, jak budou vysvětlovat některá technická řešení svých aut, až se o ně začnou úřady zajímat.

Pozitivní efekt ale celá kauza mít může: konečně se evropské předpisy přiblíží reálnému životu. Změna bude muset nastat. Přehodnocením s fyzikálními zákony a zdravým rozumem hraničících norem.

Je to konec dieselů?
Stejně se k němu schyluje. Evropa je jedinou výspou světa, která chce tankovat naftu do osobáků v takové míře. Už stávající emisní normy splnily automobilky jen díky obrovským investicím do vývoje, to ale znamenalo zdražení. Diesely opouštějí spodní patra automobilové nabídky, protože techniku, kterou musí být vybaveny, by prostě žádný rozumný zákazník v určitých kategoriích aut nezaplatil. Připravené emisní předpisy budou pro mnoho naftových aut konečná. A čím míň se jich vyrobí, tím bude tato technologie pro zákazníky dražší.





Nejčtenější

ReRendezvous
Ostrá jízda napříč Paříží kvůli rendez-vous je lahůdka pro milovníky aut

V originále je to C’etait un rendez-vous, česky se pak jeden z nejslavnějších filmů, ve kterém hraje hlavní roli auto, jmenuje jednoduše Schůzka. Tento...  celý článek

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...
Dieselgate: německá policie nenechá opravit svá cinknutá TDI

Němečtí řidiči, kteří nenechají ze svých volkswagenů odstranit podvodný software, riskují, že neprojdou STK. Bavorská policie se však se svými 500 hlídkovými...  celý článek

Hover Ride Design Concept
Autofotka týdne: létající motocykl od BMW a Lega

Motocykl BMW R 1200 GS Adventure v podání stavebnice Lego Technic není jen pouhou hračkou, která obsahuje 603 kostiček. Je to také živoucí doklad spolupráce...  celý článek

Test nového skútru Honda SH125 v italské Florencii. Aktuální model Hondy SH se...
První jízda s Japoncem z Itálie. Honda SH potěší vychytávkami

Itálie je zemí skútrům zaslíbenou a spousta z nich se tam také vyrábí. Je to také země proslulá pro našince někdy těžko pochopitelným dopravním chaosem. Asi...  celý článek

21. AvD-Histo-Monte 2017
OBRAZEM: Automobiloví dědečci přešplhali Alpy v kvapíkovém tempu

AvD-Histo-Monte je jednou z nejparádnějších veteránských rallye Evropy. Možná tu chybí ta nejnabubřelejší automobilová smetánka, o to víc se však závodí a s...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.